Kadınlar basketbol liglerinde oynayan sporcuların empati düzeyleri ve antrenörlerinin liderlik özelliklerini değerlendirmeleri
dc.contributor.advisor | Atan, Tülin | |
dc.contributor.author | Özkan, Nida Gencer | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T10:58:27Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T10:58:27Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2020-04-13 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/677619 | |
dc.description.abstract | Amaç: Bu çalışmanın amacı; Türkiye Kadınlar Basketbol Süper ve Birinci Liglerinde oynayan basketbolcuların; medeni durumu, yaş, spor yapma süresi, eğitim durumu, aylık geliri, antrenörünün yaşı ve medeni durumuna göre empati düzeyi ve sporcu algısına göre antrenörlerinin liderlik stili ve davranışlarının değerlendirilmesidir. Diğer bir amaç empati düzeyleri ile basketbolcuların algıladıkları antrenör davranışı arasındaki ilişkinin incelenmesidir.Materyal ve Metot: Çalışmaya Türkiye Kadınlar Basketbol Süper ve Birinci Lig'de oynayan toplam 264 (yaş; 24,61±5,53 yıl) sporcu katılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, Chelladurai ve Saleh tarafından geliştirilen, Toros ve Tiryaki tarafından 2006 yılında geçerlilik ve güvenirlilik çalışması yapılan Spor için Liderlik Ölçeği-Sporcunun Antrenör Davranışını Algılaması versiyonu kullanılmıştır. Sporcuların beş farklı boyutta antrenörlerinin liderlik stilini veya davranışını nasıl algıladığı değerlendirilmiştir. Sporcuların empati düzeylerini belirlemek için Dökmen (1988) tarafından geliştirilen ve 20 maddeden oluşan Empatik Eğilim Ölçeği kullanılmıştır. Bulgular: Sporcuların empati düzeyleri hiçbir değişkene göre istatistiksel olarak anlamlı farklılık göstermemiştir (p>0.05). Sporcuların medeni durumlarına, yaşına, spor yapma sürelerine ve antrenörlerinin yaşına göre, sporcuların algıladıkları antrenörlük davranışlarında istatistiksel olarak anlamlı farklılık olmadığı tespit edilmiştir (p>0.05). Sporcuların eğitim durumlarına, aylık gelirlerine ve antrenörlerinin medeni durumlarına göre; algıladıkları antrenör davranışları arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar olduğu tespit edilmiştir (p<0.05 ve p<0.01). Sporcuların empati puanı ile antrenörün eğitici ve öğretici davranışı (r=,172**) ve otokratik (r=,154*) davranışı arasında pozitif yönlü ve anlamlı bir ilişki bulunmuştur (p<0.05 ve p<0.01).Sonuç: Sporcuların empati düzeyleri ile algıladıkları antrenörlük davranışı ilişkilidir. Sporcuların eğitim durumu, aylık gelir ve antrenörlerinin medeni durumları; sporcuların algıladıkları antrenörlük davranışını değerlendirmelerinde etkilidir. | |
dc.description.abstract | Aim: The purpose of this study is to evaluate empathy level and perceived leadership characteristic of their coaches on basketball players playing in Turkish Women Basketball Super and First League in terms of marital status, age, period of sport life, educational status, monthly income, coaches age and coaches marital status. One of the other reason is observing relation between empathy levels and perceived coach behaviours of basketball players.Material and Method:A total of 264 (age; 24,61±5,53 years) players, playing in Turkish Women Basketball Super and First League, has participated to the study. In the survey, Leadership Scale for Sport–Athletes Perception of Coaches Behaviour version,developed by Chelladurai and Saleh, acceptability ve reliability functioning was done by Toros and Tiryaki in 2006, was used as data collection tool. It has been evaluated by athletes,on perception of their coaches leadership style and behaviours in five different dimensions. Empatic Tendency Scale, developed by Dökmen (1988) and consisted of 20 items was used to determine the empatic level of the athletes.Results: Empathy level of athletes has not shown any meaningful difference according to any of factors statistically.(p>0.05). It has been determined that no statistically meaningful difference has been evaluated by athletes on coaches leadership characteristics in terms of athletes marital status, ages, period of sport life and coaches ages. (p>0.05). It has been determined that ,athletes evaluated meaningful difference on coaches leadership behaviours regarding to self-educational status,montly income and coaches marital status statistically.(p<0.05 ve p<0.01). A meaningful and positive directed relation has been found between athletes empatic tendency levels and coaches educational and tutorial (r=,172) and autocratic (r=,154) behaviours (p<0.05 ve p<0.01).Conclusion: Athletes empathy levels and perceived behaviours from their coaches are related. Educational status, monthly income and coaches marital status are effective for the athletes, on the evaluation of their coaches perceived behaviours.Keywords: Basketball; Empathy; Leadership | en_US |
dc.language | English | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Spor | tr_TR |
dc.subject | Sports | en_US |
dc.title | Kadınlar basketbol liglerinde oynayan sporcuların empati düzeyleri ve antrenörlerinin liderlik özelliklerini değerlendirmeleri | |
dc.title.alternative | Empathy level of the athletes in women basketball league and evaluation of coaches leadership characteristic | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-04-13 | |
dc.contributor.department | Beden Eğitimi ve Spor Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Women | |
dc.subject.ytm | Sports | |
dc.subject.ytm | Sportsmen | |
dc.subject.ytm | Basketball | |
dc.subject.ytm | Basketball players | |
dc.subject.ytm | Empathy | |
dc.subject.ytm | Trainer | |
dc.subject.ytm | Leadership | |
dc.subject.ytm | Leadership models | |
dc.identifier.yokid | 10261040 | |
dc.publisher.institute | Sağlık Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ONDOKUZ MAYIS ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 563659 | |
dc.description.pages | 74 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |