Show simple item record

dc.contributor.advisorHamedoğlu, Mehmet Ali
dc.contributor.authorSivrikaya, İhsan
dc.date.accessioned2021-05-08T10:32:30Z
dc.date.available2021-05-08T10:32:30Z
dc.date.submitted2014
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/673307
dc.description.abstractAraştırmanın evrenini oluşturan Doğu Marmara Bölgesinde belirlenen yüz öğretmen, yüz okul yöneticisi ve yüz maarif müfettişine ulaşılıp çağdaş denetim ölçeği uygulanarak deneklerin çağdaş denetim algıları ölçülmeye çalışıldı. Maarif müfettişi, yönetici ve öğretmenler arasındaki çağdaş denetim algısı arasındaki farklar belirlendi. Çağdaş denetim algısının cinsiyete, kıdeme, öğrenim durumuna göre farkları tespit edildi.Devlete bağlı eğitim kurumlarında yapılan bu araştırma ile öğretmenlerin, yöneticilerin ve maarif müfettişlerinin halen uygulanan bilimsel denetim anlayışından şikâyetçi oldukları görülmüştür. Yapılan araştırmanın sonuçlarına bakılarak öğretmenlerin, yöneticilerin ve maarif müfettişlerinin insan davranışlarını ön planda tutan çağdaş denetim anlayışına yatkın oldukları tespit edilmiştir.Çağdaş denetim algısının; öğretmen, yönetici ve maarif müfettişleri arasında eğitim durumuna, kıdeme ve görev dağılımına göre değişkenlik gösterdiği de yapılan çalışmada görülmüştür.Anahtar Kelimeler: Çağdaş denetim, öğretmen, yönetici, maarif müfettişi
dc.description.abstractConstituting the focus of the research in the Eastern Marmara Region, by reaching a hundred teachers, a hundred school managers and a hundred education supervisors are studied by filling contemporary supervising scale to measure their perceptions of contemporary supervision. The perceptions of contemporary supervision differences among the education supervisors, the school managers and the teachers have been determined. The differences of contemporary supervising perceptions related to gender, seniority and education have been detected.With the study in state schools; teachers, school managers and supervisors are found to be complaining about the understanding of scientific control currently employed. By looking at the results of the study, the teachers, the school managers and the supervisors are found to be prone to the understanding of human behavior in the foreground of contemporary supervision.Contemporary perceptions of supervision varying among the teachers, the school managers and the supervisors according to educational status, seniority and duties is observed in the study performed. Keywords: Contemporary supervison, teachers, school managers, supervisors.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleÇağdaş denetime ilişkin öğretmen yönetici ve maarif müfettişlerinin algıları
dc.title.alternativeRelated to contemporary control,the perceptions of teachers, directors and education inspectors
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentİşletme Eğitimi Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmControl
dc.subject.ytmSupervision of education
dc.subject.ytmController
dc.subject.ytmSchool administrators
dc.subject.ytmTeachers
dc.subject.ytmSchool administrators perception
dc.subject.ytmTeacher perception
dc.subject.ytmPerception
dc.identifier.yokid10043838
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityOKAN ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid376614
dc.description.pages91
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess