Show simple item record

dc.contributor.advisorKıyak, Mithat
dc.contributor.authorDanayiyen, Aysun
dc.date.accessioned2021-05-08T10:27:38Z
dc.date.available2021-05-08T10:27:38Z
dc.date.submitted2015
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/672690
dc.description.abstractHastanelerde örgütsel hedeflerin başarılabilmesi ancak, örgütü belirlenmiş amaçlara ulaştıran, etkili kılan, hizmetin maddi ve emek yönünü harekete geçirecek ahengi sağlayan iletişim sürecinin doğru işlemesi ile olacaktır. Sağlık yöneticisinin doğru iletişim kanallarını kullanmaması örgütsel iletişimi ve bu nedenle hedeflenen amaçların gerçekleştirilmesini sekteye uğratacaktır.Araştırmanın bir boyutunu yeni iletişim teknolojileri oluştururken, diğer boyutunu iletişim doyumu oluşturmaktadır. Kesitsel tipte olan bu araştırmanın evreni; İstanbul Anadolu yakasında bulunan iki özel hastane ve farklı kamu hastaneleri birliğine bağlı olmak üzere iki eğitim ve araştırma hastanesi çalışanlarından oluşturulmuştur. Doktor, hemşire ve idari personelden oluşan toplamda 309 katılımcıdan anket yöntemiyle toplanan veriler SPSS 22.0 programına aktarılarak değerlendirmiştir. Anket geçerlilik ve güvenirliği faktör analizi ve Cronbach's Alpha yöntemleri ile test edilmiş ve verilerin değerlendirilmesinde Anova ve student t testi kullanılmıştır.Kamu hastanelerine göre özel hastanelerde kurumsal blog ve sosyal medyanın kurum içi iletişim sürecinde kullanım oranı fazladır ve gerek basılı iletişim araçlarını gerekse yeni iletişim teknolojilerini daha fazla kullandıkları göze çarpmaktadır. Katılımcıların genel iletişim doyumu düzeyi incelendiğinde orta düzeyde kurum içi iletişim doyumuna sahip oldukları tespit edilmiştir. İletişim sürecinde yeni iletişim kanallarından daha az yararlandığı tespit edilen Kamu hastanesi çalışanlarının iletişim doyumu orta düzeyde iken yeni iletişim teknolojilerini daha fazla kullandığı gözlenen Özel hastane çalışanlarının iletişim doyumu yüksek düzeydedir. Hangi sektörde olur ise olsun çalışanlar ait olacakları, yaratıcılıklarını kullanabilecekleri, doyum sağlayacakları ve kararlarına katılarak sorumlu olacakları bir ortam içinde yer almak istemektedirler. Öyleyse, kurumlar dış müşterilerini harcadıkları zaman ve emeği çalışanlarını elde tutmak ve onların ihtiyaçlarını tatmin etmek için de harcamalılardır.Anahtar Kelimeler: Hastanelerde kurum içi iletişim, iletişim doyumu, yeni iletişim teknolojileri. 
dc.description.abstractAccomplishment of organizational targets can only be with communication processes which will enhance moral and material sides of services and will activate the labor side in harmony and make the organization reach its targets. Health manager's non-use of the right channels of communication will disrupt the organizational communication and because of that target aim won't be fulfilled. One of the dimensions of the study is formed by communication technologies and the other dimension forms the communication satisfaction. The study is cross-sectional; universe of it consists of two private and other different state hospitals which are located in the Anatolian part of Istanbul including training and research hospital's workers. There are a total number of 309 participants which consists of doctors, nurses and administrative staff. Data is collected through questionnaires which were assessed by using SPSS 22.0 software. Poll validity and reliabilities factor analysis was tested by KMO and Bartlett's test and Cronbach's Alpha method.Whereas traditional communication media's impact on the satisfaction of traditional communication media is limited, the influence of the satisfaction of new communication technologies is meaningful. People who use new communication media tools continuously have higher communication satisfaction. In respect to state hospitals, private hospitals the usage rate of corporate blog and social media agencies are more and both print communication tools and new communication technologies usage percentages are outstanding. When overall communication satisfaction levels of participants are analyzed their communication satisfaction levels were found as moderate. Communication satisfaction of employees of public hospitals which are said to be less likely to benefit from new communication channels are at moderate levels whereas private hospital employees who use new communication technologies has high communication satisfaction. With the aid of being able to use, new communication technology media's mutual and interactive structure, internal communication satisfaction can be increased. In whichever industry they may be, workers will want to belong to a place where they can participate in decisions and use their creativity with satisfaction. In that case, corporations who spend time and work to customers must spend the same time and work to fulfill the needs of their workers to satisfy them.Keywords: Corporate communication in hospitals, Communication satisfaction, New communication media. en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectSağlık Kurumları Yönetimitr_TR
dc.subjectHealth Care Managementen_US
dc.titleHastanelerde yeni iletişim teknolojileri kullanımının kurum içi iletişim doyumuna etkisi
dc.title.alternativeImpact of new communication media to corporate communication satisfaction in the hospitals
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentSağlık Yönetimi Ana Bilim Dalı
dc.identifier.yokid10095334
dc.publisher.instituteSağlık Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityOKAN ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid433457
dc.description.pages160
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess