Show simple item record

dc.contributor.advisorKoç, Mustafa
dc.contributor.authorÖzbay, Dilek
dc.date.accessioned2021-05-08T10:17:27Z
dc.date.available2021-05-08T10:17:27Z
dc.date.submitted2003
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/672234
dc.description.abstractÖZET Bu araştırma farklı lise öğrencilerinin psikopatolojik özelliklere sahip olma ve olmamsa durumları ile kişisel, sosyal ve genel uyum düzeyleri arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma betimsel yöntemlerden okul survey yöntemi ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın örneklemini 140'ı kız, 150'si erkek olmak üzere toplam 290 lise öğrencisi oluşturmaktadır. Veriler, katılımcılara Semptom Tarama Listesi (SCL-90-R) ve Hacettepe Kişilik Envanteri (HKE) uygulanarak elde edilmiştir. Elde edilen veriler SPSS for Windows paket program ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda aşağıdaki bulgular elde edilmiştir; 1. Cinsiyet değişkeni ile psikopatolojik semptomlardan `somatizasyon`, `obsesif kompulsif davranış`, `kişilerarası duyarlık`, `anksiyete`, `öfke düşmanlık`, `fobik anksiyete`, `paranoid düşünce` ve `psikotizm`e sahip olup olmama arasında önemli bir ilişki bulunmamıştır. Sadece cinsiyet ile `depresyon`a sahip olup olmama durumu arasındaki ilişki PO.05 düzeyinde önemli bulunmuştur. 2. Öğrencilerin cinsiyet değişkeni ile kişisel, sosyal ve genel uyum durumu arasında P>0.05 düzeyinde önemli bir ilişki olmadığı bulunmuştur. 3. Okul türü değişkeni ile psikopatolojik semptomlardan `kişilerarası duyarlık`, `depresyon`, `anksiyete`, `öfke düşmanlık`, `paranoid düşünce` ve `psikotizm`e sahip olup olmama durumu arasında önemli bir ilişki yoktur. Ancak, okul türü değişkeni ile psikopatolojik semptomlardan `somatizasyon`, `fobik anksiyete` ve `obsesif kompulsif davranış`a sahip olup olmama durumları arasındaki ilişki PO.05 düzeyinde önemli bulunmuştur. 4. Okul türü değişkeni ile öğrencilerin kişisel uyum düzeyleri arasında önemli bir ilişkiye rastlanmamıştır. Buna rağmen, okul türü değişkeni ile öğrencilerin sosyal ve genel uyum düzeyleri arasındaki ilişki PO.05 düzeyinde önemli bulunmuştur. 5. Sınıf düzeyi değişkeni ile öğrencilerin `obsesif kompulsif davranış`, `kişilerarası duyarlık`, `depresyon`, `öfke düşmanlık`, ve `paranoid düşünce`ye sahip olma-olmamaları arasında anlamlı bir farka rastlanmamıştır. Buna rağmen sınıf düzeyi değişkeni ile `somatizasyon`, `anksiyete`, `fobik anksiyete` ve `psikotizm` semptomlarına sahip olup olmama durumları arasında PO.05 düzeyinde anlamlı bir fark bulunmuştur. V1HM» İMŞPKllI TT*.11 6. Sınıf düzeyi değişkeni öğrencilerin ile kişisel, sosyal ve genel uyum düzeyleri arasındaki ilişki P>0.05 düzeyinde önemsiz bulunmuştur. 7. Öğrencilerin `somatizasyon`, `obsesif kompulsif davranış`, `kişilerarası duyarlık`, `depresyon`, `anksiyete`, `öfke düşmanlık`, `fobik anksiyete`, `paranoid düşünce` ve `psikotizm` semptomlarına sahip olup olmama durumları ile kişisel, sosyal ve genel uyum düzeyleri arasındaki ilişki P<0.05 düzeyinde önemli bulunmuştur.
dc.description.abstractIll ABSTRACT The purpose of this was to define relationship between psychopathologic characteristics of high school student and personal, social and general adjustment level. School survey method has been used as research method. The sample were 290 high students which were 140 girls and 150 boys of them. Data has been collected by `Symptom Check List` ( SCL-90-R) and `Hacettepe Personality Inventory`; analyzed by SPSS for Windows packet program. The result are presented below; 1. There is no relationship between sex and whether having psychopathologic symptoms of `somatizasyon`, `obsessive-compulsive behavior `, `interpersonal sensitivity`, `anxiety`, `hostility`, `phobic anxiety` `paranoid ideation` and `psychothisim`. However; there is relationship between sex and having `depression` in p<0.05. 2. It has been not found meaningful relationship between sex and adjustment of personal, social and general levels in p>0.05. 3. Although there is no relationship between school type and psychopathologic symptoms of `interpersonal sensitivity`, `depression`, `anxiety`, `hostility`, `paranoid ideation`, and `psychothisim`, there is relationship between school type and psychopathologic symptoms of `somatizasyon`, `phobic anxiety` and `obsessive- compulsive behavior ` in p<0.05. 4. It has been not found meaningful relationship between school type and students personal adjustment level. However; there is meaningful relationship between school type and student social and general adjustment levels in p<0.05. 5. However there has been not found meaningful relationship between class level and whether having psychopathologic symptoms `obsessive-compulsive behavior `, `interpersonal sensitivity`, `depression`, `hostility` and `paranoid ideation`, there has been found meaningful relationship between class level and symptoms of `somatizasyon`, `anxiety`, `phobic anxiety` and `psychothisim` in p<0.05. 6. There is no meaningful relationship between class level and personal, social and general adjustment level of students in p>0.05. 7. When it is evaluate on the whole level, there has been found meaningful relationship between whether having psychopathologic symptoms of `somatizasyon`.IV `obsessive-compulsive behavior`, `interpersonal sensitivity`, `depression`, `anxiety`, `hostility`, `phobic anxiety` `paranoid ideation`, `psychothisim` and personal, social and general adjustment level of students in p<0.05.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titleLise öğrencilerinin Psikopatolojik özellikleri ile uyum düzeyleri arasındaki ilişki
dc.title.alternativeRelationship between Psychopathology characteristics and adjustment level of high school students
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmHigh schools students
dc.subject.ytmPsychopathology
dc.subject.ytmAdjustment
dc.subject.ytmAdjustment level
dc.subject.ytmEducation psychology
dc.identifier.yokid138782
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityNİĞDE ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid134889
dc.description.pages108
dc.publisher.disciplineEğitim Programları ve Öğretim Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess