Show simple item record

dc.contributor.advisorGökdeniz, İsmail
dc.contributor.authorZorlu, Kürşat
dc.date.accessioned2021-05-08T10:17:22Z
dc.date.available2021-05-08T10:17:22Z
dc.date.submitted2003
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/672210
dc.description.abstractÖZET UST KURUL BÜROKRASİSİNİN GENEL BÜROKRASİ İÇİNDEKİ YERİ VE MEYDANA GELEN FARKLILIKLAR Sanayileşmenin ilk yıllarında bürokratik yönetim ve örgütlenme biçimi verimliğin ve etkinliğin en önemli kıstaslarından birisi sayılmıştır. Bürokrasinin kurucusu olarak bilinen Weber'in ifade etmiş olduğu `ussal-yasal bürokrasi`, bilgi toplumlarında istenilen başarıyı gösterememiştir. Bürokrasinin bir çok kuralı ihlal edilmiş ve bunların çoğunu da bürokratlar yapmıştır. Ülkemizde kamu bürokrasisi alanında çok eleştiriler yapılmakta bir çok yönetim hatalarının sonuçlan geleneksel bürokrasiye çıkartılmaktadır. Bu konular gerek bilim adamlarının gerekse de yöneticilerin dikkatlerini çekmektedir. Özellikle iktidara gelmek isteyen her siyasi parti bürokrasiye işlerlik kazandıracağını parti politikası olarak ifade etmekte ve idari reform yapma ihtiyacı duymaktadır. Son yıllarda yaşanan ekonomik krizler, ekonomi ve bürokrasiye siyasi iktidarların müdahaleleri, bazı kurumların oluşmasının meşruluk temelini oluşturmuştur. Böylece üst kurullar kurulmuş ve idari yapımız içerisinde yerlerini de almışlardır. Üst kurullar, bürokrasinin kötü gidişine örnek olabilecek iyi bir yöntem olarak seçilirken bazı durumlar ve zamanlarda geleneksel kamu bürokrasisinden daha çok problemlere neden olmuşlardır. Burada yeter derecede hazırlanmadan yapılacak idari reformların da problem çıkaracağı sonucunu ortaya koymuştur.
dc.description.abstract11 THE POSITION OF THE TOP ASSOCIATION BUREAUCRACY IN THE OVERALL CONTEXT OF THE GENERAL BUREAUCRACY ABSTRACT In the initial years of the industrialization, bureaucratic administration and its organisation style was considered as one of the most important criterion of the productivity and efficiency. The concept of 'cognitive-legal bureaucracy' expressed by Weber known as the founder of bureaucracy, could not get the desirable success at the information communities. Many of the rules of bureaucracy had been abolished and this was largely done by bureaucrats. There has been exposed to many criticisms about public bureaucracy in our country and the results of the many administrative incapabilities have been depended on the general bureaucracy. These issues have received the attentions of both scholars and administrators. Especially all of the political parties aiming to govern the state have been expressing their willingness to rise the efficiency of the bureaucracy as their formal party politics and also have needed to function some administrative reforms. The rationale behind establishing some top associations was triggered by many reasons such as the economic crisis emerged in the recent years, political interventions into the economy and bureaucracy. Thus, top associations were established and took place in our adrninistrative structure. Top associations have been assumed as a meaningfull technique for exemplifying administartive incorrectness of bureaucracy. Moreover, top associations have caused more serious problems compared to traditional public bureaucracy in some situations and occasions. This situation revealed that administrative reforms which were not totally prepared may cause problems too.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectKamu Yönetimitr_TR
dc.subjectPublic Administrationen_US
dc.titleÜst kurul bürokrasisinin genel bürokrasi içerisindeki yeri ve meydana gelen farklılıklar
dc.title.alternativeThe Position of the top assocation bureaucracy in the overall context of the genel bureaucracy
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentKamu Yönetimi Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmBureaucracy
dc.subject.ytmSupreme coincil
dc.subject.ytmSugar association
dc.subject.ytmBanking Regulation and Supervision Agency
dc.subject.ytmEnergy Market Regulatory Authority
dc.subject.ytmPubic Procurement Authority
dc.subject.ytmCompetetition Board
dc.subject.ytmCapital Market Board
dc.subject.ytmTurkish Telecommunication
dc.subject.ytmRadio Television Broadcasting Commission
dc.identifier.yokid138785
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityNİĞDE ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid134879
dc.description.pages123
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess