Show simple item record

dc.contributor.advisorYeniçeri, Özcan
dc.contributor.authorErbaş, Halit
dc.date.accessioned2021-05-08T10:17:21Z
dc.date.available2021-05-08T10:17:21Z
dc.date.submitted2003
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/672207
dc.description.abstractÖZET Siyasal sistemlerin sınıflandırılmasında yasama, yürütme ve yargı güçlerinin birbirlerini etkileme biçimleri ile bu kuvvetlerin, dağılım ve denetimleri önemli derecede rol oynamıştır. Başkanlık sistemi, kuvvetlere en çok ve en ileri düzeyde bağımsızlık sağlarken, parlamenter sistem kuvvetlerin ayrılığı yerine, kuvvetlerin paylaşımını ön görmüştür. Yan başkanlık sistemi ise her ikisinin harmanlanmış halidir. Kuvvetlerin ayrılış biçimleri özellikle yürütme alanında kendisini göstermektedir. Yürütmenin istikrar ve etkinliği ile yakından alakalı olan koalisyon hükümetleri ve yönetimde yer alacak olan kişilerin seçimi ile sorumlulukları siyasi sistemlerin farklı yönlerini bariz şekilde ortaya koymaktadır. Aym şekilde, parti ve toplum yapısı ile seçim sistemlerinden de kaynaklanan bu durum ülkelerin siyasi, ekonomik ve sosyal yapışım yakından ilgilendirmektedir. Bugün ülkemizde, 1982 Anayasası ile parlamenter sistemin ağırlıklı olarak uygulandığı fakat cumhurbaşkanına da önemli yetkilerin verildiği bir siyasi yapı mevcuttur. Oysa sistem bu haliyle iyi işleyememektedir. Halkımızın beklentileri ve istekleri karşılanamazken, yeni bir yüzyılın başlangıcında, bizi etkin olmaya iten dış gelişmeler karşısında daha aktif bir portre çizmemiz gerekmektedir. Şu andaki tablo, parlamenter sistemin zayıf yönlerinin ağır bastığı ve tarihi birikimi ile şuurunu değerlendiremeyen, coğrafi konumunun avantaj larını kullanamayan, kişisel ihtiras ve basit iç çıkar çatışmalarına dayanan bir devlet görüntüsünden ibarettir. Buradan hareketle, çalışmamızda sorunların sistemle olan etkilerini, hatta sistemden kaynaklanıp kaynaklanmadığım öncelikli olarak inceleme konusu yapıp, sistemlerin getirmiş oldukları çözüm yollarım da anlatmaya çalıştık.Bu aşamada parçalanmış parti yapısı ve koalisyonlarla yönetilmemize değinerek, yürütme organının aşın düalizmi ve siyasi yozlaşma sorununu da genişçe ele aldık. Konuyu örneklerle zenginleştirip, mevcut sistemin aksayan yönlerini saptamaya çalıştık. Başkanlık sistemi, tanımı ve özellikleri yanında, zayıf ve güçlü yanlarıyla ele alınarak, alternatifi olan parlamenter sistemle arasındaki farklar ile konunun daha iyi anlaşılması açısından diğer ülke sistemleri, özellikle A.B.D. 'deki uygulama da geniş olarak anlatılmaya çalışılmıştır. Bugüne kadarki değişikliklerin etkilerini anlamak ve yasama-yürütme ilişkilerini daha yakından incelemek içinde, şu ana kadar uygulanan anayasalar karşılaştırılmalı olarak incelenmeye çalışılmış ve geçmişten günümüze uygulanan anayasaların doğrulukları test edilmiştir. Konumuz olan başkanlık sisteminin Türkiye'ye uygulanabilirliği incelenirken de, söz konusu sistemi destekleyen ve eleştiren görüşlere yer verilmiş ve cumhurbaşkanlanndan, siyasi kimlik taşıyan şahsiyetlere ve bilim çevrelerine kadar geniş bir kesimin görüşleri tartışmalı bir biçimde verilmeye çalışılmıştır.
dc.description.abstractSUMMARY The way that the powers of legislation, execution and legal authority affect each other, and the distribution and auditing of these powers play a significant role on the classification of political systems. While the presidency system gives the highest level independency to the powers, the parliamentary system anticipates the sharing of the powers instead the discrimination of them. On the other side, the semi- presidency system is the mixture of both. The types of discrimination of powers show themselves firstly in the area of execution. The coalition governments, which are closely related to the effectiveness and the stability of the executive power, and the election of those who will take part in the administration and their responsibilities determines the differences of political systems in an obvious way. Also this situation, which is a cause of the structure of political parties and the society and the election systems, is closely related to the political, economic and social structure of the countries. Today, in our country there is a political structure in which the constitution of 1982 is dominantly applied but also that gives important authority to the President of the Republic. However the system having this characteristic doesn't work properly. While the demands of our public cannot be satisfied, in the beginning of a new century, we should have a more active appearance against the external developments those force us to be effective. The picture today is; a State in which the weakness of the parliamentary system is dominant, which can't appraise its historical heritage and its intelligence, which cannot use the advantages of its geographic position and which leans on personal ambitions and simple internal benefit conflicts. Having our way from these, in our work we tried to describe the interaction of the problems with the system and also firstly we took the question of whether theproblems are a cause of the system itself or not as an observation topic. Additionally we described the solutions that are brought by the systems. In this phase by touching on the broken up structures of the political parties and being managed by coalitions we widely discussed the over dualism of the executive branch and the problem of political degeneration. We enriched the topic by giving examples and tried to determine the defects of the existing system. The presidency system was tried to be explained with its definition, its characteristic properties and its weak and strong parts and also the differences between its alternative, the parliamentary system, by taking the application in U.S. into account as an example. In order to understand the effects of the variances until today and to observe the interactions of legislation and execution closely, the constitutions, which were applied until now, are observed comparatively and are tested in terms of their validity. While the applicability of the presidency system, which is our topic, to Turkish Republic is observed both supporting and criticizing discussions are taken into account. Also opinions, taken from a wide spread area, from the President of the Republic to those having political identities and to scientists, are taken into discussion. And they are tired to be explained in a controversial way.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectKamu Yönetimitr_TR
dc.subjectPublic Administrationen_US
dc.titleBankacılık sistemi ve Türkiye`ye uygulanabilirliği
dc.title.alternativeThe Presidency system and applicability of the Turkey
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentDiğer
dc.subject.ytmPresidency system
dc.identifier.yokid138786
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityNİĞDE ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid134880
dc.description.pages144
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess