Show simple item record

dc.contributor.advisorTutkun, Ömer Faruk
dc.contributor.authorTaşli, Feriha
dc.date.accessioned2021-05-08T10:17:20Z
dc.date.available2021-05-08T10:17:20Z
dc.date.submitted2003
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/672202
dc.description.abstractÖZET Bu çalışmada `İlköğretimde İngilizce Öğretiminde Oyun Tekmğinin Erişiye etkisf'nin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın örneklemini Niğde ili İnli kasabası Şehit Ahmet Saltık İlköğretim Okulu 4. sınıfında okuyan 12 erkek, 14 kız toplam 26 öğrenci ve İnli kasabası 70. Yıl İlköğretim Okulu 4. sınıfında okuyan 15 erkek, 9 kız toplam 24 öğrenci olmak üzere toplam 50 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmada yöntem olarak, deneysel yöntemin kontrol gruplu öntest-sontest deseni kullanılmıştır. Araştırma sonucunda aşağıdaki bulgular elde edilmiştir; İlköğretim 4. sınıf İngilizce dersinin `renkler, sayılar, telefon numaralan ve saatler` konularının öğretiminde oyun tekniği uygulanan grup ile geleneksel yöntem uygulanan grubun; 1. Toplam erişileri karşılaştınidığmda, oyun tekniği ağırlıklı yöntemin kullanıldığı grup lehine fark bulunmuştur. 2. Bilgi basamağı erişi düzeyleri karşılaştırıldığında, oyun tekniği uygulanan grup lehine fark olduğu bulunmuştur. 3. Kavrama basamağı erişi düzeyleri karşılaştırıldığında, oyun tekniği uygulanan grup lehine fark olduğu bulunmuştur. 4. Uygulama basamağı erişi düzeyleri karşılaştınidığmda, oyun tekniği uygulanan grup lehine fark olduğu bulunmuştur. 5. Bilgi, kavrama ve uygulama basamağı erişileri cinsiyet değişkeni açısından karşılaştınidığmda, kız ve erkek öğrenciler arasında fark olmadığı bulunmuştur. 6. Bilgi, kavrama ve uygulama basamağı erişileri kalıcılık değişkeni açısından karşılaştırıldığında, oyun tekniği uygulanan grup lehine fark olduğu bulunmuştur. 7. Bilgi, kavrama ve uygulama basamağı erişilerinin kalıcılığa etkisi cinsiyet değişkeni açısından karşılaştınidığmda, kız ve erkek öğrenciler arasında fark olmadığı bulunmuştur. Anahtar Kelimeler: Oyun, Oyun tekniği, Erişi, Dil Öğretimi, İngilizce Öğretimi.
dc.description.abstractII SUMMARY The aim of this study is to investigate the effects of game techniques on achievement in English teaching at the primary school level. The survey was conducted in Şehit Ahmet Saltık Primary School and 70. Yıl Primary School, both in İnli town in province of the city of Niğde. The samples were drawn from 4th grade students. A total of 50 students participated the study (12 boys and 14 girls from Şehit Ahmet Saltık Primary School; and 15 boys and 9 girls from 70. Yıl Primary School). An experimental research design with control and treatment groups in a pre-test/post-test format was used in the study. The `colors, numbers, telephone numbers and clock` topic of the 4th grade primary school English curriculum was taught to the control group utilizing the traditional methods and to the treatment group utilizing the game techniques. The findings of the study are presented below. 1. The two groups were compared in terms of the total achievement levels and a statistically significant difference was found with the treatment group achieving better than the control group. 2. The two groups were compared in terms of their knowledge-level achievements and a statistically significant difference was found with the treatment group achieving better than the control group. 3. The two groups were compared in terms of their comprehension-level achievements and a statistically significant difference was found with the treatment group achieving better than the control group. 4. The two groups were compared in terms of their application-level achievements and a statistically significant difference was found with the treatment group achieving better than the control group. 5. Boys and girls in both groups were compared in terms of their knowledge- comprehension- and application-level achievements and no statistically significant gender difference was observed. 6. The control and treatment groups were compared in terms of the permanency of their knowledge- comprehension- and application-level achievements and ain statistically significant difference was found with the treatment group achieving better than the control group. 7. Boys and girls in both groups were compared in terms of the permanency of their knowledge- comprehension- and application-level achievements and no statistically significant gender difference was observed. Key Words: Game, Game Techniques, Achievement, Language Teaching, English Teaching.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.subjectİngiliz Dili ve Edebiyatıtr_TR
dc.subjectEnglish Linguistics and Literatureen_US
dc.titleİlköğretimde İngilizce öğretiminde oyun tekniğinin erişiye etkisi
dc.title.alternativeEffects of game techniques on achivement in English teaching in primary school level
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentDiğer
dc.subject.ytmGame techniques
dc.subject.ytmEnglish
dc.subject.ytmTeaching methods
dc.subject.ytmStudent achievement
dc.subject.ytmStudent achievement
dc.subject.ytmPrimary education schools
dc.subject.ytmSuccess level
dc.subject.ytmForeign language teaching
dc.identifier.yokid138808
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityNİĞDE ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid134902
dc.description.pages74
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess