Show simple item record

dc.contributor.advisorBayrak, Şaban
dc.contributor.authorBaykan, Doğan
dc.date.accessioned2021-05-08T10:17:15Z
dc.date.available2021-05-08T10:17:15Z
dc.date.submitted2004
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/672177
dc.description.abstract`Niğde Öğretmen Okulları` konulu araştırma dört bölümden oluşmaktadır. Araştırmanın özeti şu şekildedir : Niğde ilinde, Cumhuriyet öncesi dönemde 1905 yılında açılmış ve bir süre faaliyet göstermiş olan bir öğretmen okulunun varlığı bilinmektedir. Niğde Öğretmen okullarının temelini, öğretmen yetiştirmesi açısından bu okula kadar uzatabiliriz. Ancak dikkat çekici gelişmeler Cumhuriyet Dönemi ile birlikte başlamıştır. Cumhuriyet döneminde Niğde de açılan genel bilgi ve meslek kültürü veren 2 yıl süreli `Pedagoji Sınıfı` bu alandaki ilk örnektir. Ancak bu, 1 933 'te kapatılmıştır. Araştırmanın konusu olan Niğde öğretmen Okullarının ilk teşekkülü 1957 - 1958 öğretim yılında açılan Niğde Kız İlköğretmen Okuludur. Bu okulda 1957 - 1974 yıllan arasında beş müdür görev yapmıştır. Kayıtlardan, 1957 - 1974 arası dönemde 102 öğretmenin görev yaptığı anlaşılmaktadır. 1957 - 1976 arası dönemde 3570 öğrencinin Niğde Kız İlköğretmen Okulu'ndan mezun olduğu anlaşılıyor. 1957 yılında eğitim öğretime başlayan Niğde Kız İlköğretmen Okulu, 7 Şubat 1955, 14 Şubat 1955 tarihli Tebliğler dergilerindeki yönetmeliklere göre yönetilmiştir. 10 Mart 1969 tarihli, 1545 sayılı Tebliğler Dergisi ve 19 Temmuz 1965 deki yönetmelikler doğrultusunda da yönetilmiştir. Niğde Kız İlköğretmen Okulu ve diğer İlköğretmen okulları ortaokul üzerine 3 yıl eğitim verirken; Öğretmen Okulları Genel Müdürlüğünün 17 Aralık 1969 gün ve 320.2/212 - 19516 sayılı yazısı, Bakanlık makamının 17.12.1969 gün ve 19517 sayılı oluru ve Talim Terbiye Kurulunun 18 Mart 1970 Tarih ve 44 sayılı kararı ile İlköğretmen Okullarında, İlkokul üzerine 7 yıl, Ortaokul üzerine 4 yıl eğitim vermeleri doğrultusunda sistem değişikliğine gidilmiştir. İlköğretmen, Okulları Öğretmen yetiştirme modellerimiz arasında her zaman örnek gösterilecek, her yönüyle mükemmel kurumlardır. Ancak 1974 - 1975 öğretim yılından itibaren İlköğretmen okullarına öğrenci alınmamış, aynı okulların bünyelerine Eğitim Enstitüleri ve öğretmen Liseleri açılmıştır. Eğitim Enstitüleri Sınıf öğretmeni Yetiştiren Kurumlar, öğretmen Liseleri de, Yüksek Öğrenime öğrenci hazırlayan kurumlar olarak işlerliklerini devamn. ettirmişlerdir. Ancak Eğitim Enstitüleri öğretmen yetiştirme hususunda İlköğretmen okulları kadar kaliteli olamamışlardır. Eğitim Enstitüleri de; 14 Temmuz 1969 tarihli Eğitim Enstitüleri Yönetmeliğine, 8 Mayıs 1975 tarihli Eğitim Enstitüsü Sınıf (İlkokul) Öğretmenliği Bölümü Sınıf Geçme ve Sınav Yönetmeliğine, 4 Eylül 1979 tarihli Sınıf öğretmeni Yetiştiren iki Yıllık Eğitim Enstitüleri Yönetmeliğine, 29 aralık 1975 tarihli Öğretmen Yetiştiren Yüksek Dereceli Okullar Disiplin Yönetmeliğine, 2 Şubat 1981 tarihli Öğretmeni Yetiştirme Merkezi Yönetmeliğine göre yönetilmişlerdir. Niğde Eğitim Enstitüsünde, 1974 - 1982 arası dönemde yedi müdür görev yapmıştır. Enstitüde 1974 - 1982 arası dönemde 65 öğretmen görev yapmıştır. Yine kayıtlardan anlaşıldığına göre 1976 - 1982 yıllan arasında Niğde Eğitim Enstitüsünden 1320 öğrenci mezun olmuştur. Nihayet 20 Temmuz 1982'de 41 sayılı kanun hükmünde kararname ile Eğitim Enstitüleri Üniversitelere devredildi. Söz konusu tarihten itibaren Niğde Eğitim Enstitüsü, Konya Selçuk Üniversitesi Eğitim Fakültesine bağlı Niğde Eğitim Yüksekokulu olarak eğitim öğretime devam etmiştir. Daha sonra, 1989'a kadar 2 yıllık Yüksekokul şeklinde devam ettikten sonra, mezkur tarihten itibaren 4 yıllık Eğitim Yüksekokulu olmuştur. Bir yıl sonrada yine Selçuk Üniversitesine bağlı dört yıllık Eğitim Fakültesi olmuştur. Daha sonra 1992 yılında Niğde Üniversitesi kurulunca Eğitim Fakültesi de Niğde Üniversitesi Eğitim Fakültesi şemsiyesi altında günümüze kadar öğretmen yetiştirme işini sürdürmüştür.
dc.description.abstractThe investigation under the topic of `Niğde Öğretmen Okulları` (Niğde Teacher Training Schools) consists of four chapters. The summary of the investigation as follows. It's known that a teacher Training School was opened before the pre - republic period in 1905 in Niğde and it performed for a while we may extend the Niğde Teacher Training Schools' foundation up to this school from the point of view of it's teacher training pecularity. İn fact, the developments attracting attention started together with the Republic Period. The pedagogy classwich was openned in Niğde in tehe Republic Period, which were giving general information and oppucation culture and which were lasting for two years, is the first model in this field. But this class was closed in 1933. The first foundation of Niğde Teacher Training Schools - the topic of the investigation - is `Niğde Kız İlköğretmen Okulu` the (Girls Teacher Tarining School) in the education year 1957 - 1958, in this school five principals and 102 teachers worked during the years 1957 - 1974. it's also understood from the records that 3570 students graduated from the girls Teacher Tarining Schools. Niğde Girls Teacher Training School wich started it's education in 1957 was managed according to the regulations in `Tebliğler Dergileri` dated February 7 th, 1955 and February 14 th, 1955 and it was also managed according to the regulations in `Tebliğler Dergisi` dated March 10th, 1969, and July 19th, 1965. Where as Niğde Primary School Teacher Training Schools and other Primary teacher schools were giving education for two years after the secondary school (Ortaokul) the system changed and yedi years education upon primary schools and four years upon secondary schools were decided in accordance with the directions of General Directorate of Teacher Training Schools dated December 17, 1969 - 320.2/212 -19516 17.12.1969- 19517 and 18.03.1970-44. Prmiary Teacher Training Schols are perfect foundations among our teacher tarinin modals, but no student was registerd to this school since 1974 - 1975 and Education institutes and Teacher Colleges were atted to these schools. Education institutes kept on it's function as a primary teacher school and Teacher Colleges kept on it' fraction as a preporation schoo forIV. istitution of higher education however these institutes weren't succesful as much as the teacher trming schools. These Institutes were also managed in accordance with the regulations of education intitutes dated 14.07.1969, examination regulations of educations education intitutes dated 08.05.1975, regulations of education intitutes lasting two years dated 04.09.1979, the discipline regulations of teschers training schools, and the regulations of teacher training center dated 02.02.1981. Seven principals and 65 teachers worked in Niğde Education Institute during the period 1974- 1982. İt is also understood from the records that 1320 students graduated from Niğde Education Institute. Consequently,Education institutes were transferred to the universities in accordonce with the governmental decision dated 20.07.1982 -41. Niğde Education institute and Teacher college kept their functions being attaached to Education Faculty of Selçuk University, Konya since that date. After it had went on as Niğde two year Education High School until 1989, it became four year Education Faculty. After one year it was connected to Selçuk University in 1992 when Niğde University was established. Education Faculty kept on it's tge teacher training function under the roof of the Education Faculty of Niğde University.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleNiğde öğretmen okulları
dc.title.alternativeTeacher`s training school Niğde
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentİlköğretim Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmTeacher training
dc.subject.ytmVillage institutions
dc.subject.ytmEducation establishments
dc.subject.ytmNiğde
dc.subject.ytmVocational education
dc.subject.ytmEducational history
dc.identifier.yokid164135
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityNİĞDE ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid147899
dc.description.pages353
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess