Show simple item record

dc.contributor.advisorAltıntaş, Ersin
dc.contributor.authorNazik, Gözde
dc.date.accessioned2021-05-08T10:17:00Z
dc.date.available2021-05-08T10:17:00Z
dc.date.submitted2016
dc.date.issued2019-11-21
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/672049
dc.description.abstractBu araştırmada ortaöğretimde öğrenimlerini sürdüren öğrencilerin internet bağımlılık durumları çeşitli değişkenlere göre incelenmiştir.Araştırmanın evrenini 2015-2016 eğitim-öğretim yılında İstanbul ili Bahçelievler ilçesinde bulunan Yenibosna Çok Programlı Anadolu Lisesi'nde öğrenimlerini sürdüren öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise evrenden seçkisiz olarak belirlenen 10-11 ve 12. sınıf öğrencilerinden toplam 270 kişi oluşturmuştur.Araştırmada, öğrencilerin kişisel bilgileri Sosyo-Demografik Veri Formu kullanılarak elde edilmiştir. İnternet bağımlılık düzeylerini belirlemek için Young (1996) tarafından geliştirilen ve Bayraktar (2001) tarafından uyarlama çalışmaları yapılan İnternet Bağımlılığı Ölçeği kullanılmıştır. Ana - Babaya bağlanma stillerini belirlemek için Parker ve arkadaşları (1979) tarafından geliştirilen ve Kapçı ve Küçüker (2008) tarafından geçerlilik ve güvenirlik çalışmaları yapılan Ana-Babaya Bağlanma Ölçeği kullanılmıştır.Elde edilen verilerin analizinde Ki-Kare Testi ve Korelasyon Analizi kullanılmıştır. Bu analizler SPSS for Windows, Version 17.0 istatistik paket programıyla bilgisayarda gerçekleştirilmiştir. Araştırmada özetle şu bulgulara ulaşılmıştır: Öğrencilerin cinsiyetlerine göre internet bağımlılığı puan ortalamaları arasında anlamlı farklılaşma bulunamamıştır. Öğrenim görülen sınıf düzeylerine göre internet bağımlılığı puan ortalamaları arasında anlamlı bir farklılaşma görülmemiştir. Öğrencilerin kendilerini algıladıkları başarı düzeylerine göre internet bağımlılığı puan ortalamaları arasında anlamlı bir farklılaşma bulunmuştur. Kendini başarılı ve çok başarılı gören öğrencilerin internet bağımlılığı düşük iken kendisini başarısız ve orta düzeyde başarılı görenlerin internet bağımlılığı daha yüksek olduğu gözlemlenmiştir. Öğrencilerin ekonomik düzeylerine göre internet bağımlılığı puan ortalamaları arasında anlamlı bir farklılaşma bulunmuştur. Ekonomik durumu düşük seviyede olan öğrencilerin internet bağımlılığı daha yüksek iken ekonomik durumu orta ve yüksek olan öğrencilerin internet bağımlılığının daha düşük olduğu gözlemlenmiştir. Annelerinin ve babalarının eğitim düzeylerine göre öğrencilerin internet bağımlılığı puan ortalamaları arasında anlamlı farklılaşma bulunamamıştır. Anneye Bağlanma Envanteri toplam skoruyla İnternet Bağımlılığı arasında pozitif yönlü anlamlı bir ilişki saptanmıştır. Anneye bağlanma stilleri açısından inceleme yapıldığında ise 'İlgi' ve 'Kontrol' alt faktörleriyle İnternet Bağımlılığı arasında anlamlı bir ilişki gözlemlenirken 'Aşırı Koruma' faktörüyle İnternet Bağımlılığı arasında anlamlı bir ilişki saptanamamıştır. Babaya Bağlanma Envanteri toplam skoruyla İnternet Bağımlılığı arasında anlamlı bir ilişki saptanamamıştır. Alt faktörler açısından incelendiğinde ise 'İlgi' ve 'Kontrol' grubunda anlamlı bir ilişki bulunamazken, babasıyla arasında 'Aşırı Koruma' bağlanma stili olan ergenlerle İnternet Bağımlılık düzeyleri arasında zayıf pozitif yönlü bir ilişki saptanmıştır.Anahtar Kelimeler : Ergenlik, Ana-Babaya Bağlanma Stilleri, İnternet Bağımlılığı
dc.description.abstractIn this study, the situation of the addiction to the internet of the students who continue their education in high schools has been examined by several variables.The scope of the study is the students continuing their secondary educations in Yenibosna Multi-Program Anatolian High School year of 2015-2016 in Istanbul, Bahçelievler. 270 of 10th 11th and 12th grade classes of students who are determined randomly are the samples of the research. In this study, Socio-Demographic Data Form was used for obtaining the personal knowledge of the students. In order to determine the levels of the addiction to the internet of the students, the Internet Addiction Scale developed by Young (1996) and adaption studies made by Bayraktar (2001) was used in the research. Besides, Commitment to Parents Scale developed by Parker and his colleagues (1979) and feasibility and reliability analyses made by Kapçı and Küçüker (2008) was used in order to examine the level of dependency on the parents.Chi-Square Test and Correlation Analysis were used in the analysis of the data has been obtained. These analysis took place with the Statistical Package Program SPSS Statistics for Windows, Version 17.0.The following findings were reached extractly in the study: According to the sex of the students and the levels of the classes, there is not a significant differentation among the mean scores of Internet Addiction.There has been found a significant differentation among the mean scores of Internet Addiction according to the success level which has been perceived by students themselves. The level of internet addiction is lower for the students finding themselves successful or very successful than the students finding themselves unsuccessful or moderate. It has been found that there is a significant differentiation among the mean scores of Internet Addiction according to the economic conditions. The finding has been reached that the students having lower economic conditions are more addicted to the internet against the ones having moderate or high economic conditions. There has not been found a significiant differentation among the mean scores of Internet Addiction according to the education level of their parents. Between the total score of Commitment to Mothers Inventory and internet addiction, positive relationship has been observed. Analyzing the manner of the commitment to mothers against the internet addiction, the significant relationship has been found considering `Concern` and `Control` sub-factors, while there has been not any significant relationship according to `Overprotection` sub-factor. Between the total score of Commitment to Fathers Inventory and internet addiction, there has not been found any significant relationship. Analyzing the manner of the commitment to fathers against the internet addiction, there has not been found a significant differentation considering `Concern` and `Control` sub-factors, while weak positive relationship has been observed according to `Overprotection` sub-factor.Keywords: Adolescence, The Manner of Commitment to Parents, Internet Addictionen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titleErgenlerin internet bağımlılığının ana-babaya bağlanma stilleri ve çeşitli değişkenlere göre incelenmesi (Yenibosna Çok Programlı Anadolu Lisesi örneği)
dc.title.alternativeThe i̇nternet addiction of the adolescents depending on the manner of commintment to parents and the other various factors (Yenibosna Multi-Program Anatolian High School example)
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2019-11-21
dc.contributor.departmentPsikoloji Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmAdolescents
dc.subject.ytmInternet
dc.subject.ytmInternet use
dc.subject.ytmHigh schools students
dc.subject.ytmDependency
dc.subject.ytmTechnological dependence
dc.subject.ytmParental bonding
dc.subject.ytmAttachment styles
dc.identifier.yokid10130347
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityNİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid447598
dc.description.pages116
dc.publisher.disciplinePsikoloji Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess