Show simple item record

dc.contributor.advisorPardo, İsak
dc.contributor.authorBuyuk, Aydin
dc.date.accessioned2021-05-08T10:16:54Z
dc.date.available2021-05-08T10:16:54Z
dc.date.submitted2016
dc.date.issued2020-01-05
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/672001
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı imam hatip liselerinde okuyan öğrencilerde anne babatutumları ile benlik kontrolleri arasındaki ilişkinin bazı değişkenler açısındanincelenmesidir.Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışmaevreni 2015/2016 Eğitim Öğretim yılında İstanbul ili Zeytinburnu ilçesinde bulunanErkek ve Kız İmam Hatip Liselerinde okuyan öğrencilerinden tesadüfi örneklemeyöntemi ile belirlenmiştir. Verilerin analizinde, değişkenler arasındaki ilişkileribelirlemek için ilişki çözümleme tekniğinden yararlanılmıştır. Elde edilen bulgularagöre benlik kontrolü, davranış sorunları üzerinde anne-baba tutumunun doğrudan vedolaylı etkileri olduğu bulunmuştur. Araştırmanın sonucuna göre anne-baba tutumu ilebenlik kontrolü arasında pozitif ve doğrudan ilişkinin olduğunu ve benlik kontrolü iledavranış sorunları arasında dolaylı ilişkilerin olduğunu göstermektedir.SPSS Programı ile yapılan analize göre öğrencilerin benlik kontrolleri ile annebaba tutumları arasında anlamlı bir ilişki ortaya çıkmıştır. KMO Testi ve BARLETTTestine göre her iki konu arasındaki geçerlilik ve güvenilirlik yüksektir. Benlikkontrolleri ve anne baba tutumları demografik özelliklere göre farklılaşmaktadır. Annebaba eğitim düzeyi, gelir düzeyi farkı belirgin oranda farklılığı arttırmıştır. Ayrıcaherhangi bir hobi veya spor dalı ile uğraşan öğrencilerde uğraşmayan öğrencilere görede benlik kontrolleri ve anne baba tutumları da farklılaşmıştır. Spor yapan öğrencilerinanne baba tutumu yapmayanlara göre farklılık göstermiştir. Anne baba eğitim düzeyiaçısından bakıldığında ebeveynlerin eğitim düzeyi yükseldikçe demokratik tutumlarınarttığı, eğitim seviyesi düştükçe de azaldığı görülmüştür.Anahtar kelimeler: Ergenlik, Benlik Kontrolü, Ebeveyn Tutumları
dc.description.abstractThe aim of this study is to analyze the relationship between parental attitudes ofImam Hatip high school students and their self-control directly or indirectly in terms ofsome variables.target population of the study was determined through random samplingmethod of the 9th grade students from Male and Female Imam Hatip highschool(single-sex education) in Zeytinburnu/İstanbul in the 2015/2016 academic year.the research sample includes 300 students.Self control was scaled with the `self-controlskills in teenagers` scale and parental attitudes was scaled with the parental attitudescale improved by Yıldız Kuzgun. Also, statistical analyses were performed throughSPSS 22,0 packaged software.In order to identify the relationship between variables indata analysis, analysis technique was used. According to the findings, parental attitudeshave effects on self-control and behavioral problems in both direct and indirect ways.With regard to the results, there is a positive and direct relationship between self-controland behavioral problems. Students perceived as authoritarian the attitudes of both mother and father.perceiving parental attitudes varies by age. Students repeating grade or the ones have adifferent average of age due to certain setbacks in education perceived parental attitudesas either too much authoritarian or not authoritarian.According to the analysis by SPSSprogram, it has been revealed that there is a reasonable relationship between self-controland parental attitudes. Especially to the tests KMO and BARLETT, both validity andreliability are high. Self-control and parental attitudes vary by demographic features.Especially parents' level of education and level of income increased the difference.Also, there is a difference to a certain extent between parental attitudes and self-controlof students having a hobby and the ones having no hobby. Especially the students doingsport differ from the students not doing sport. When it comes to the level of educationof parents, the more parental educational level the more democratic attitudes.Thestudents who choose a hobby have a higher self-control. Also, this situation is the samefor perceiving parental attitudes.It has revealed that TEOG scores which is determinantin qualification of high school has a reasonable effect on perceiving parental attitudes:democratic parental attitudes have a positive effect on self-control while oppressive andindifferent parental attitudes cause a weak self-controlen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titleİmam hatip lisesinde okuyan öğrencilerin ebeeynvtutumları ile benlik kontrolleri arasındaki ilişkininincelenmesi
dc.title.alternativeAnalysis of the relationship between imam hatip high schoolstudents' self-control and parental attitudes in terms of certain variables
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-01-05
dc.contributor.departmentPsikoloji Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmİmam hatip high schools
dc.subject.ytmHigh schools students
dc.subject.ytmParents attitude
dc.subject.ytmEgo
dc.subject.ytmSelf-control
dc.identifier.yokid10132667
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityNİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid458537
dc.description.pages104
dc.publisher.disciplinePsikoloji Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess