dc.contributor.advisor | Çapak, İbrahim | |
dc.contributor.author | Sarioğlu, Sultan Gülşah | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T10:16:47Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T10:16:47Z | |
dc.date.submitted | 2016 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/671939 | |
dc.description.abstract | Giriş: Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu, yalnız çocukluk çağında değil, yetişkinlik döneminde de bireyin aile, eğitim, iş, sosyal yaşam gibi yaşam alanlarını etkileyen ve başka bozukluklarla birlikte ilerleyebilen kronik bir bozukluktur. Özellikle yetişkinliğe giriş dönemine rastlayan üniversite çağındaki bireylerin dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu semptomlarını tanı konulmadan tecrübe etmesi, daha açık bir dille sorunun farkında olmadığı için çözüm üretememesi, akademik başarı düzeyi ve sosyal katılım gibi alanlarda sorunlar yaşamasına, kişinin özgüveni ve öz saygısını yitirmesine kadar gidebilecek etkilere sahiptir. Bu nedenle üzerinde durulması, sonraki dönemde iş yaşamına girecek bireylerin üretkenliği ve yaşam kaliteleri açısından büyük önem arz etmektedir.Amaç: Bu çalışmada, üniversite öğrencilerinde dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu üzerinde durularak, bu alanda Türkiye literatürüne katkı sağlanması amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda, dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğunun üniversite öğrencilerinde tanısı ve not ortalaması performans değeri üzerine etkisi incelenmiştir.Yöntem: Araştırma, Doğuş Üniversitesi Sosyal Bilimler Bölümü Lisans öğrencisi olan 150 kişiye Wender Utah Derecelendirme Ölçeği ve DSM-IV'E Dayalı Erişkin DEB/DEHB Tanı ve Değerlendirme Envanteri uygulanmıştır.Bulgular: Araştırmaya katılan öğrencilerin yalnızca 5'inde hem çocukluk hem de yetişkinlik dönemi DEHB belirtilerini taşıyarak tanı koyulabilecek durumda bulunmuştur. DEHB tanısı konulabilecek öğrencilerle, DEHB özelliği taşımayan öğrencilerin not ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunamamıştır. Ayrıca, cinsiyet değişkeninin de yine DEHB üzerinde anlamlı bir etkisi bulunamamıştır.Sonuç: Her ne kadar önceki çalışmalar DEHB üzerinde cinsiyetin etkisi olduğunu savunsa da, bunun aksi sonuç gösteren çalışmalar da bulunmaktadır. Aynı şekilde, öğrencilerin not ortalamaları üzerinde de DEHB'nin etkili olmadığı çalışmalar mevcuttur. DEHB birden fazla bozuklukla karıştırılabildiği gibi, akademik başarı düzeyi de başka faktörlerden etkilenebilmektedir. Sonraki çalışmalarda, söz konusu faktörlerin de dikkate alınması, hem DEHB önlemleri hem de öğrencilerin akademik başarı düzeylerini artırma çalışmaları için daha aydınlatıcı olacaktır.Anahtar Kelimeler: Dikkat Eksikliği, Hiperaktivite, Öğrenci, Yetişkin, DEHB | |
dc.description.abstract | Introduction: Attention Deficit Hyperactivity Disorder is a chronic disorder that affects the areas of life such as family, education, work and social life of an individual not only in childhood but also in adulthood, and that may progress with other disorders. That the individuals in university period which coincides with early adulthood experience the symptoms of attention deficit hyperactivity disorder without making a diagnosis, more precisely, failure to come up with a solution as they are not aware of the problem, have effects that may range from having problems with such areas as academic success and social participation to losing their confidence and self-esteem. Therefore, elaborating on this issue implies great significance with regard to productivity and life quality of individuals who are to get into the business life.Purpose: This study deals with attention deficit hyperactivity disorder among college students, and aims to make a contribution to the literature of studies in Turkey in this respect. In line with this purpose, diagnosis of attention deficit hyperactivity disorder on college students, and its influence on grade pointaverage and performance value is studied.Method: Under the study, 150 undergraduate students of Doğuş University Department of SocialSciences were subject to Wender Utah Rating Scale and Adult ADD/ADHD Diagnosis and Evaluation Test Based on DSM-IV.Findings: Only 5 of students that participated in the research were found to be diagnosable for both childhood and adulthood symptoms of ADHD. No significance difference was found between grade points of the students who can be diagnosed with ADHD and those who do not show the characteristics of ADHD. In addition, the sex variable was not found to have a significant effect on ADHD.Conclusion: Even though previous studies argue that sex has an effect on ADHD, there are also studies that show opposite outcomes. The studies showing that ADHD has an influence on grade points of students are also present. Just as ADHD may be confused with more than one disorder, the level of academic success may depend on other factors. It would be more stimulating for both ADHD measures and for the efforts to enhance academic success of students to take such factors into consideration in subsequent studies.Keywords: Attention Deficit, Hyperactivity, Student, Adult, ADHD | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.subject | Psikoloji | tr_TR |
dc.subject | Psychology | en_US |
dc.title | Dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğunun üniversite öğrencilerinin not ortalaması performans değeri üzerine etkisi | |
dc.title.alternative | Diagnosis of the attention deficit hyperactivity disorder in college student end effects on academic performance | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | İşletme Yönetimi Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | University students | |
dc.subject.ytm | Education psychology | |
dc.subject.ytm | Attention deficit disorder with hyperactivity | |
dc.subject.ytm | Grade point average | |
dc.subject.ytm | Performance evaluation | |
dc.identifier.yokid | 10114435 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 430609 | |
dc.description.pages | 137 | |
dc.publisher.discipline | Diğer | |