Show simple item record

dc.contributor.advisorTaşören, Aslı Burçak
dc.contributor.authorSaraç, Sümeyra
dc.date.accessioned2021-05-08T10:16:26Z
dc.date.available2021-05-08T10:16:26Z
dc.date.submitted2017
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/671760
dc.description.abstractBu araştırmada 11 ve 12 yaş grubu için Bellek ve Öğrenmenin Geniş Kapsamlı Ölçümü 2 (BÖGKÖ 2, Wide Range Assessment of Memory and Learning 2, Sheslow ve Adams, 2003) isimli nöropsikolojik test bataryasının bünyesinde yer alan Parmak Pencere ve Sembolik Çalışma Belleği isimli alttestlerin geçerlilik ve güvenilirlik çalışmaları yapılmıştır. Bellek ve Öğrenmenin Geniş Kapsamlı Ölçümü 2 (BÖGKÖ 2) testi içinde yer alan Parmak Pencere alttesti, görsel dikkat/konsantrasyon ve sıralı görsel bellek becerisini değerlendirirken, Sembolik Çalışma Belleği alttesti de sayı ve harf tabanlı çalışma belleği becerisini değerlendirmektedir. BÖGKÖ 2 Testinin, 11-12 yaş çocukları için alttest ilişkileri yönünden geçerli olduğu, adı geçen alttestlerin zamana karşı değişmezlik ve iç tutarlılık bakımından da güvenilir olduğu sonucuna varılmıştır. İlköğretim beşinci ve altıncı sınıfta okumakta olan 11-12 yaşındaki çocukların BÖGKÖ 2 Testinin Parmak Pencere ve Sembolik Çalışma Belleği alttestlerinden alınan puanlar alttestlerinde gösterdikleri başarı puanlarının birbirleriyle ilişkisine bakılmış ve iki alttestten alınan puanların anlamlı derecede birbirleriyle ilişkili olduğu tespit edilmiştir. BÖGKÖ 2 testinin Parmak Pencere ve Sembolik Çalışma Belleği alttestlerinin11-12 yaş çocukları için ortalama, standart sapma, ortalamanın standart hatası, medyan ve yüzdelik sıralamaları hesaplanmıştır. BÖGKÖ 2 Testinin Parmak Pencere ve Sembolik Çalışma Belleği alttestlerinden alınan puanların 11-12 yaş çocukları için cinsiyet ve okul türüne göre değişkenliklerine bakılmış Parmak Pencere Alttestiyle başlandığında kız öğrencilerin ortalamaları erkek öğrencilerden daha yüksek olduğu görülmüştür. Sembolik Çalışma Belleği alttestinde ise kızların ortalamalarının erkeklerin ortalamalarından daha düşük olduğu saptanmıştır. Okul türüne bakıldığında ise, her iki alttest için özel okulda okuyan çocukların ortalamalarının devlet okulunda okuyan çocukların ortalamalarından daha yüksek olduğu bulgusuna ulaşılmıştır.Anahtar sözcükler: Bellek, çalışma belleği, nöropsikolojik testler, geçerlik ve güvenirlik çalışması
dc.description.abstractIn this study, the reliability and validity study was conducted for the Finger Windows and Symbolic Working Memory subtests of the neuropsychological test battery, Wide Range Assessment of Memory and Learning 2 (WRAML 2, Wide Range Assessment of Memory and Learning 2, Sheslow and Adams, 2003) for 11 and 12 year old children. While the Finger Windows subtest of the WRAML 2 assesses visual attention/concentration, and visual sequential memory skills, the Symbolic Working Memory subtest of the WRAML 2 assesses working memory skills.The results of the study show that the WRAML 2 is valid with regard to the subtest relations, for children aged 11-12, and that the mentioned subtests are also reliable in terms of test-retest reliability and internal consistency.The scores of Finger Windows sub-test of the WRAML 2, and the scores of Symbolic Working Memory subtest of the WRAML 2 were examined for children aged 11 to 12. The sample consisted of fifth and sixth graders, and it was found that the scores of the two subtests were significantly related to each other.Mean, standard deviation, standard error of the mean, median and percentage orders of Finger Windows and Symbolic Working Memory sub-tests of the WRAML 2 were calculated for children at the age of 11-12.The scores of the Finger Windows and Symbolic Working Memory subtests of the WRAML 2 were compared according to gender and school type. Results showed that the mean score obtained from the Finger Windows subtest was higher for girls. For the Symbolic Working Memory subtest, the mean score of girls was significantly lower than the mean score of boys. As for the school type, it was found that the mean score of children attending private school was higher than the mean score of children attending public school for both subtests.Keywords: Memory, working memory, neuropsychological tests, validity and reliability studyen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titleBellek ve öğrenmenin geniş kapsamlı ölçümü bataryasının alt testlerinden sembolik çalışma belleği ve görsel sıralı bellek testlerinin geçerlik ve güvenirlik çalışması
dc.title.alternativeReliability, validity and evaluation of the wide range assesment of memory and learning for 11 and 12 year old children
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentPsikoloji Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmTests
dc.subject.ytmMemory
dc.subject.ytmMemory types
dc.subject.ytmReliability analysis
dc.subject.ytmReliability
dc.subject.ytmWorking memory
dc.subject.ytmNeuropsychological tests
dc.subject.ytmMeasurement and evaluation
dc.subject.ytmValidity
dc.subject.ytmVisual sequential memory
dc.identifier.yokid10141013
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityNİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid458539
dc.description.pages120
dc.publisher.disciplinePsikoloji Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess