11-14 yaş grubu ergenlerin algılanan ana–baba tutumları ile sosyal-duygusal öğrenme becerileri arasındaki ilişkilerin incelenmesi
dc.contributor.advisor | Yavuzer, Nurgül | |
dc.contributor.author | Öztürk, İlknur | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T10:16:20Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T10:16:20Z | |
dc.date.submitted | 2017 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/671711 | |
dc.description.abstract | İnsanların çevresiyle ilişkisi ve yaşam boyu elde ettiği başarılar, temel olarak sahip oldukları becerilerle şekillenmektedir. Bu beceriler içerisinde sosyal ve duygusal beceriler, insanların sosyalleşmesini ve hayat boyu başarısını şekillendiren beceriler olarak öne çıkmaktadır. Doğumdan itibaren aile ve çevreyle kurulan etkileşimin biçimlendirdiği sosyal ve duygusal beceriler, öğrenilebilir becerilerdir ve anne baba tutumları bu becerilerin biçimlenmesinde önemli rol üstlenmektedir. Bu araştırmada anne baba tutumları ile sosyal ve duygusal öğrenme becerileri arasındaki ilişki incelenmiştir. Araştırmada 11-14 yaş grubundaki 5.6.7.8. sınıfta öğrenim gören 314 katılımcıdan elde edilen veriler istatiksel yöntemlerle analiz edilmiştir. Veri toplama aracı olarak Eldeleklioğlu (1996)'nun geliştirdiği Ana Baba Tutumları Ölçeği (ABTÖ) ve Kabakçı ve Owen, (2010)'in geliştirdiği Sosyal ve Duygusal Öğrenme Becerileri Ölçeği (SDÖBÖ) kullanılmıştır.Araştırma bulgularına göre öğrencilerin koruyucu-istekçi ebeveyn algısının daha yüksek olduğu, öğrencilerin sosyal ve duygusal öğrenme becerilerinin ortanın üstü seviyede olduğu, ebeveyn tutumlarının bütün alt boyutları ile sosyal ve duygusal öğrenme becerileri arasında anlamlı bir ilişki olduğu görülmektedir. Literatürdeki bulgular genellikle demokratik ana baba tutumunun olumlu etkisine işaret ederken bu araştırmada koruyucu-istekçi ana baba tutumunun olumlu etkisinin daha yüksek olduğu bulunmuştur.Sonuç olarak ana baba tutumları ile öğrencilerin ana baba tutumları arasında istatiksel olarak anlamlı bir ilişkinin olduğu, korucuyu-istekçi ana baba tutumlarının öğrencilerin sosyal ve duygusal öğrenme becerilerini diğer ana baba tutumlarından daha fazla etkilediği görülmektedir. | |
dc.description.abstract | The success people achieve throughout their lives and their relationship with the people around them take shape by the skills they basically have. Social and emotional skills come forward as the ones that shape the socialization and life-long success of people. Social and emotional skills that are formed through the interaction with family and society since birth are learnable attaintments and parent attitude has an important role in forming these skills. In this research the relationship is studied between the parent attitude and social and emotional learning skills. In the study, the data is obtained from 114 participants of 11-14 years of 5th 6th 7th and 8th graders analyzed with statistical methods. As data collection tool, Parental Attitudes Scale that is developed by Eldeliklioğlu(1996) and Social and Emotional Learning Scale that is improved by Kabakçı and Owen (2010) are used.According to research findings, it is understood that students have a higher perception of protector and headrequester parental attitude, students' social and emotional learning skills are above the middle level, there is a significant relationship between parental attitudes with their all sub-dimensions and social- emotional learning skills. While the findings in the literature point out the positive effects of democratic parental attitude, in this research it is found out that the positive effect of protector and headrequester parental attitude is higher .In conclusion, it is understood that there is a meaningful relationship statistically between the parental attitudes and the parental attitudes of students; protector and headrequester parental attitudes affect students' social and emotional learning skills more compared to other parental attitudes. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Psikoloji | tr_TR |
dc.subject | Psychology | en_US |
dc.title | 11-14 yaş grubu ergenlerin algılanan ana–baba tutumları ile sosyal-duygusal öğrenme becerileri arasındaki ilişkilerin incelenmesi | |
dc.title.alternative | The study of the relationship between perceived parental attitude of 11-14 years old adolescent and their social emotional learning skills | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Psikoloji Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Perceived parenting styles | |
dc.subject.ytm | Social learning | |
dc.subject.ytm | Emotional learning | |
dc.subject.ytm | Adolescents | |
dc.subject.ytm | Parents attitude | |
dc.subject.ytm | Behavioural attitude | |
dc.subject.ytm | Perception | |
dc.identifier.yokid | 10165337 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 480652 | |
dc.description.pages | 111 | |
dc.publisher.discipline | Psikoloji Bilim Dalı |