Show simple item record

dc.contributor.advisorAslan, Selçuk
dc.contributor.authorBaban, Adem
dc.date.accessioned2021-05-08T10:16:09Z
dc.date.available2021-05-08T10:16:09Z
dc.date.submitted2018
dc.date.issued2018-10-05
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/671618
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı ortaokul öğrencilerinde matematik kaygısı düzeyinin öğretmene ve derse yönelik tutumlarla olan ilişkisini incelemektir. Ek olarak öğrencilerin cinsiyet, anne ve baba eğitim durumu, özel matematik dersi alma, kardeş sayısı, aile gelir durumu ve aileden matematik alanında destek alma gibi değişkenlerin matematik kaygısı üzerindeki etkisi araştırılacaktır.Bu araştırmanın örneklemi, İstanbul'dan rastgele seçim yöntemiyle seçilen üç ortaokulda öğrenim gören 471 öğrenciden oluşmaktadır. Öğrencilerin 238'i erkek, 233'ü kız öğrencidir.Veri toplama araçları, demografik bilgilerin elde edildiği bir kişisel bilgi formu ile matematik kaygısı ile ilgili tanımlayıcı 30 sorudan oluşan `Matematik Kaygı Ölçeği`nden oluşmaktadır. Veriler okullarda öğrencilerle birebir yapılan görüşmelerle toplanmıştır. Veriler toplandıktan sonra SPSS 24 ile analiz edilmiştir.Yapılan analizler sonucunda öğrencilerde görülen matematik kaygısı; baba eğitim düzeyi, ailenin geliri, öğretmeni sevme, dersi sevme ve öğretmene yönelik olumlu tutum düzeyi ile olumsuz ilişkili bulunmuştur. Kız öğrencilerin, özel ders alanların ve ailesinden destek görmeyenlerin kaygı düzeyleri daha yüksektir.
dc.description.abstractThe purpose of this study is to examine if there is a connection between student's math anxiety level with their attitudes towards teacher and the lesson itself or not. In addition, the effects of variables on mathematics anxiety will be investigated such as gender, parental education status, receiving special mathematics lesson, number of siblings, family income status and receiving support from the family in mathematics.The sample of this research consisted of 471 students who were selected from three secondary schools selected by random selection method from Istanbul. 238 of the students are male, 233 are female students.The data collection tools consist of a personal ınformation form in which demographic information is obtained and a mathematics anxiety scale which obtoins 30 descriptive questions about math anxiety. In this study, the data were collected through the Mathematics Anxiety Scale consisting of 30 questions and the questionnaires were applied to the students during the interviews. The data were collected and analyzed with SPSS 24.As a result of analyzes made, the math anxiety in students; determined that there is a negative relation between with the father's educational level, family's economical income, love of teacher, liking of lesson and positive attitude towards teaching. Female students, the students who take private lessons and the students who are not supported from their families have higher anxiety.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titleOrtaokul öğrencilerinde matematik kaygısı ve algılanan öğretmen tutumu
dc.title.alternativeMathematical concern and perceived teacher attitude in middle school students
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-10-05
dc.contributor.departmentPsikoloji Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmEducation psychology
dc.subject.ytmSecondary school students
dc.subject.ytmMathematics teaching
dc.subject.ytmMathematics education
dc.subject.ytmMathematics lesson
dc.subject.ytmStudent attitude
dc.subject.ytmAnxiety
dc.subject.ytmStudents perceptions
dc.subject.ytmTeacher attitude
dc.subject.ytmScales
dc.identifier.yokid10185313
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityNİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid490916
dc.description.pages61
dc.publisher.disciplinePsikoloji Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess