Üniversite öğrencilerinde duygu düzenleme güçlüğü ile kişiliközelliklerinin incelenmesi
dc.contributor.advisor | Şar, Ali Haydar | |
dc.contributor.author | Artan, Bilgecan | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T10:15:51Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T10:15:51Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2019-11-14 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/671468 | |
dc.description.abstract | Yapılan araştırmanın genel amacı üniversite öğrencilerinde duygu düzenleme güçlüğüile beş faktörlü kişilik özellikleri arasında anlamlı bir ilişki olup olmadığınıincelemektir. Bu amaçla sosyo - demografik kişisel bilgi formu (SKBF) geliştirilmiş vekullanılması planlanan Duygu Düzenleme Güçlüğü Ölçeği (DDGÖ) ile Büyük BeşKişilik Testi – 50 Türkçe Formu (BBKT) temin edilmiştir. 3 farklı üniversitenin(Sakarya Üniversitesi, Düzce Üniversitesi, Marmara Üniversitesi) eğitimfakültelerinden tesadüfi örnekleme yöntemi ile 350 öğrenci seçilmiş ve ölçekleruygulandıktan sonra toplanan veriler SPSS 22 programı ile analiz edilmiştir.SKBF yoluyla toplanan sosyo-demografik verilerin dağılımını görmek için frekansanalizini gösteren tablolar oluşturulmuştur. SKBF ile elde edilen bilgilerin BBKTpuanları ile DDGÖ puanlarında bir farklılaşmaya yol açıp açmadığını analiz etmekamacıyla normallik değerlendirilmiş; Kolmogorov- Smirnov testinde BBKT'nin altölçeklerinin, DDGÖ toplamının ve alt ölçeklerin normal dağılım göstermediği, BBKTtoplamının normal dağılım gösterdiği belirlenmiş ve bunun üzerine analizlerdeparametrik olan ve olmayan istatistiksel yöntemler (Mann-Whitney U Testi, Kruskal-Wallis Testi, Bağımsız Örneklemler için T-Testi ve ANOVA Testi) kullanılmıştır.Bulgulara göre cinsiyet ve yaş değişkeninin BBKT ve DDGÖ toplamlarınabakıldığında etkili olmadığı ancak alt boyutlarda farklılaşmalara yol açtığı görülmüştür.359 katılımcının ölçeklerden ve alt boyutlarından aldıkları puan ortalamalarınabakıldığında; kişilik özellikleri ve duygu düzenleme güçlüğü arasındaki ilişkiye göreBBKT ve DDGÖ arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuşken alt boyutlarainildiğinde ilişki değerlerinin değişiklik gösterdiği ve hatta bazı alt boyutlar arasındaanlamlı bir ilişki olmadığı görülmüş, araştırmanın `Bulgular` ve `Sonuç` kısmındaayrıntılı olarak anlatılmıştır. | |
dc.description.abstract | The purpose of the study in research is to examine if there is a meaningful relation betweenEmotional self-efficacy (ESE) and five factorial model of personality. For this purpose a sociodemographiccharacteristic information survey (SCIS) has been created also Difficulties inEmotion Regulation Scale-Brief Form (DERS-SF) and Big Five personality trait test -50Turkish version (OCEAN model) have been used. With the use of simple random samplingmethod 350 college students has been surveyed from 3 different universities (SakaryaUniversity, Duzce University and Marmara University). The data that has been gathered fromthe survey has been analyzed with SPSS 22 program.In order to see the distribution of socio-demographic data collected through the ESE, tablesshowing frequency analysis were created. Normality was evaluated in order to analyze whetherthe information obtained by the SBPD led to a difference in the BPRS scores and the ESEscores; In Kolmogorov-Smirnov test, it was determined that sub-scales, DERS-SF total andsubscales of OCEAN model did not show normal distribution, and the total OCEAN modelshowed normal distribution and the parametric and non-parametric statistical methods wereused (Mann-Whitney U Test, Kruskal-Wallis Test, Independent Samples). T-Test and ANOVATest) were used.According to the findings, it was seen that gender and age variables were not effective whenlooking at the OCEAN model and DERS-SF scores, but caused differentiation in the subdimensions.When the mean scores obtained from the scales and sub-dimensions of 359 participants areexamined; according to the relationship between personality traits and emotion regulationdifficulty, a significant positive relationship was found between OCEAN model and DERS-SF,but when the sub-dimensions were decreased, it was observed that the relationship values didnot change and even some sub-dimensions were not found to be significant. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Psikoloji | tr_TR |
dc.subject | Psychology | en_US |
dc.title | Üniversite öğrencilerinde duygu düzenleme güçlüğü ile kişiliközelliklerinin incelenmesi | |
dc.title.alternative | Examining the relationship between emotion regulationdifficulty and personality traits in university students | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2019-11-14 | |
dc.contributor.department | Psikoloji Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Five factor personality model | |
dc.subject.ytm | Cognitive emotion regulation | |
dc.identifier.yokid | 10281925 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 576864 | |
dc.description.pages | 101 | |
dc.publisher.discipline | Psikoloji Bilim Dalı |