Sınıf öğretmenlerinin yansıtıcı düşünme düzeylerinin değerlendirilmesi
dc.contributor.advisor | Tok, Şükran | |
dc.contributor.author | Doğan Dolapçioğlu, Sevda | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T10:10:33Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T10:10:33Z | |
dc.date.submitted | 2007 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/669905 | |
dc.description.abstract | Arastırmada ilkögretim okullarında görev yapan sınıf ögretmenlerinin yansıtıcıdüsünme becerilerini kullanma düzeyleri degerlendirilmistir. Bu betimsel çalısmanın genelamacı yansıtıcı düsünme becerilerini içeren ögretmen davranıslarının sınıf ögretmenleritarafından kullanılma durumlarını betimlemek ve ögretmen görüslerinin cinsiyete, meslekikıdeme ve mezun oldukları okul türüne göre farklılık yaratıp yaratmadıgını saptamaktır.Arastırma tarama modelinde, betimsel bir çalısmadır. Bununla birlikte betimselçalısmayı desteklemek için, arastırma tekniklerinden gözlem kullanılmıstır. Arastırmanınçalısma evrenini Hatay li Antakya lçesine baglı ilkögretim okullarında görev yapan sınıfögretmenleri olusturmaktadır. Arastırmanın örneklemini ise 2006-2007 ögretim yılı, Hatay liAntakya lçesine baglı 30 ilkögretim okulunda görev yapan 328 sınıf ögretmeniolusturmaktadır.Arastırmada veri toplama aracı olarak kisisel bilgiler ve ögretmenlerin yansıtıcıdüsünme süreçlerine iliskin görüslerden olusan arastırmacı tarafından gelistirilen 28 maddelikölçek ve gözlem formu kullanılmıstır. Arastırmada istatistiksel teknikler olarak frekans veyüzde degerleri ile degiskenler arasındaki iliskinin anlamlılıgı için kay-kare analizikullanılmıstır.Yapılan istatistikler sonucunda örnekleme katılan ögretmenlerin ?yansıtıcı düsünmeölçegi? ndeki maddelere ?yansıtıcı günlük tutma? dısında ?her zaman? yerine getirdiklerinibelirtmislerdir. Buna karsın arastırmacı tarafından yapılan gözlemde problem çözme veelestirilere önem verme boyutlarında eksiklikler oldugu ortaya çıkmıstır. Hem gözlem hem deölçege verilen yanıtlardan mesleki gelisime açık olma boyutuyla ilgili yansıtıcı günlük tutmauygulamasında ise çogu ögretmenlerin ?hiçbir zaman? bu davranısı yerine getirmedigi ortayaçıkmıstır. ki degisken için kay-kare testi sonuçlarına göre ögretmenlerin cinsiyet, meslekikıdem ve mezun oldukları okul türünün yansıtıcı düsünme becerilerini kullanma düzeyiarasında genel olarak anlamlı bir fark olusturmamasına karsın, bazı becerilerin yerinegetirilmesinde anlamlı bir fark oldugunu göstermistir. Arastırmanın bulguları dogrultusundaögretmenlere hizmet öncesi ve hizmet içi egitim kurslarında bu konuda bilinçli bir egitimverilmesi ve yansıtıcı düsünmeyi gelistirici yaklasımların sınıf ortamında uygulanmasıönerilebilir. | |
dc.description.abstract | In the research, the level of using reflective thinking capacity of pre-service teacherswho are in charge in elemantary schools has been evaluated. The general aim of thisdescriptive study is to describe the situations of using teacher behaviours which includereflective thinking capacity by pre-service teachers and to find out whether the ideas ofteacher makes differences in terms of gender, seniority and type of graduated school.The data of the study was collected through the survey method and participants of thestudy were 328 teachers working in 30 Primary Schools in Antakya during the 2006-2007academic year. In addition to this, to support the discriptive study, observation which is one ofthe qualitative research techniques has been used.In the research, 28 items of measurement and observation forms, which have beendeveloped by the researcher from the personal information, a means of collecting the data,and ideas about the process of teachers? reflective thinking have been used. In this study Chisquaretest has been used for the statistical analysis of frequency and the relationship betweenpercent degrees and variables.As a result of statistics, teachers who have participated in sampling group, havespecified that they always performed the items in reflective thinking scale except reflectivekeeping diary. On the other hand, in the observation carried out by the researcher, it has comeout that there have been shortcomings in giving importance to problem solving and criticizingIIscales. It has turned out both from observation and answers given to the scale that teachershave never performed the reflective keeping diary related to being open to professionaldevelopment. For the two variables, according to results of chi-square test, teachers? gender,professional seniority, and the type of graduated school, generally haven?t made a statisticallydifferences between the level of using reflective thinking capacities but have showen thatthere has been a statistically difference in performing some skills. According to the findingsof the research, it can be offered to give a conscious education to teachers during trainingsbefore service and in service, and to use the approaches improving the reflective thinking inthe classroom. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Sınıf öğretmenlerinin yansıtıcı düşünme düzeylerinin değerlendirilmesi | |
dc.title.alternative | Evaluation of reflective thinking level of pre-service teachers | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | İlköğretim Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Teacher training | |
dc.subject.ytm | Reflective thinking | |
dc.identifier.yokid | 9007045 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | MUSTAFA KEMAL ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 208349 | |
dc.description.pages | 148 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |