Bedenin iktidar kavramına karşıt bir öğe olarak vücut ve performans sanatında kullanılması
dc.contributor.advisor | Kurt, Cüneyt | |
dc.contributor.author | Kilinç, Gökcen Meryem | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T10:10:31Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T10:10:31Z | |
dc.date.submitted | 2007 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/669895 | |
dc.description.abstract | Arastırmada, 20. yüzyılın ikinci yarısında ortaya çıkan Vücut vePerformans Sanat hareketleri kapsamında sanat nesnesi olarak bedeninkullanılması ve bu anlayısla çalısan sanatçıların eylemleriyle/performanslarıylaiktidar kavramına direnme biçimleri incelenmistir.Tez dört bölümden olusmaktadır. Birinci bölümde tezin amacı, önemi vearastırmanın kapsamı hakkında bilgi verilmistir. ?kinci bölümde arastırmanındayandığı tarihsel ve kuramsal çerçeve açıklanmıstır. Moderniteninbaslangıcından günümüze kadar olan bu süreç içinde modernite, panoptikon vepostmodernite kavramları açıklanmıstır. Aydınlanma projesinin amaçlarınadeğinilmis, aydınlanma döneminin, bu dönemdeki düsünürler ve postmoderntutumu benimseyen düsünürler tarafından yapılan elestirisine yer verilmistir.Modern toplumda bedenin konumu, iktidarın birey üzerindeki etkileriincelenirken Foucault'nun modern denetim kurumları üzerine yaptığıarastırmalara basvurulmustur. Bunların yanında, postmodern toplumdabedenin konumu da bu bölümde ele alınmıstır.Üçüncü bölümde, bedenin doğrudan kullanıldığı ?Happenings(Olusumlar), Aksiyon (Eylemler), Body Art (Beden Sanatı), Performans(Gösteri Sanatı)- sanat hareketlerine yer verilmis, bu sanat hareketlerininiktidar ile olan iliskisi incelenmistir. Dördüncü bölümde, Eylemler, Performansve Vücut Sanatı aracılığıyla beden üzerine yoğunlasan sanatçılarınyapıtlarından örnekler verilmistir. Seçilen örnekler değerlendirilirkenFoucault'nun iktidar analizlerinden ve genel olarak iktidar karsıtı söylemi olanyaklasımlardan yararlanılmıstır. | |
dc.description.abstract | In this research, the use of body as an art object within the scope of Bodyand Performance Art movements that originated in the second half of the 20thcentury and the movement?s artists? ways of resistance to power through theiractions and performances are investigated.The thesis is consisted of four chapters. The first part is on the scope,goals and importance of the research. The second part examines the historicaland theoretical framework. From the schemes of modernity until today, theconcepts of modernity, panopticon, postmodernity are explained. The goals ofenlightenment project are discussed and the criticisims on the enlightenmentperiod of the period?s intellectuals and the thinkers that embrace thepostmodern thought are examined. Throughout the investigations on the placeof body in modern society and the effects of power on individuals; Foucault?swork on modern institutes of surveillance are used. Additionally, the place ofbody in postmodern society are discussed in this section.The third chapter focuses on such art movements as Happenings, Action,Body Art, Performance and their relationship with power. The fourth partconsist of the works of artists who focus on body through actions, performancesand body art. Foucault?s analyses on power and other approaches on antipowerare employed in the evaluations of selected works. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Güzel Sanatlar | tr_TR |
dc.subject | Fine Arts | en_US |
dc.title | Bedenin iktidar kavramına karşıt bir öğe olarak vücut ve performans sanatında kullanılması | |
dc.title.alternative | The use of body in body and performance art as an element opposing the concept of power | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Resim Ana Sanat Dalı | |
dc.identifier.yokid | 9014000 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | MUSTAFA KEMAL ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 208263 | |
dc.description.pages | 100 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |