Show simple item record

dc.contributor.advisorGelen, İsmail
dc.contributor.authorBeyazit, Necla
dc.date.accessioned2021-05-08T10:10:31Z
dc.date.available2021-05-08T10:10:31Z
dc.date.submitted2007
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/669892
dc.description.abstractEğitim, geçmi?ten bugüne ya?amın her alanında önemli bir konu olmu?tur. Eğitim bir birey, bir toplum dahası, bir ülke için hem deği?im, geli?im hem de deği?tirme ve geli?tirme anlamına gelir. Ya?anan geli?melerin ı?ığı altında nitelikli eğitim-öğretimin edinilebilmesi için, eğitim-öğretim çalı?malarının i?levsel hale getirilmesi kaçınılmazdır. Bu sebeplerle ilköğretim okullarında 1981 yılından bugüne uygulanan ilk okuma ve yazma öğretim yöntemi olan ?çözümleme yöntemi? yerine 2005'ten bu yana ?ses temelli cümle yöntemi? uygulamaya konmu?tur. Çalı?manın temel amacı, ilköğretim okulları birinci sınıf öğretmenleri, ilköğretim müfetti?leri ve birinci sınıf öğrenci velilerinin görü?leri doğrultusunda, ilk okuma yazma becerilerini ses temelli cümle yöntemi ve çözümleme yöntemi ile kazanan öğrencilerin, öğrenme alanları (okuma, dinleme, konu?ma, yazma, görsel sunu ve görsel okuma) arasında anlamlı fark olup olmadığını ortaya çıkarmak ve yöntemlere ili?kin görü?lerde ki?isel bilgilerin (ya?, cinsiyet, mezun olunan program türü, mesleki kıdem, eğitim düzeyi vb.) ne derecede etkili olduğunu belirlemektir.Yapılan çalı?mada, öncelikli olarak ara?tırmanın amaç ve alt amaçlarına uygun olarak ilköğretim birinci sınıflarda gerçekle?tirilen ilk okuma yazma becerisinin insan ya?amındaki yeri ve önemi üzerinde durulmu?tur. Sonra 2005/2006 eğitim-öğretim yılında uygulanmaya ba?lanan ilk okuma ve yazma öğretim yönteminin özellikleri irdelenmi?tir. Daha sonra ses temelli cümle yönteminin birinci sınıf öğretmenleri, ilköğretim müfetti?leriiive birinci sınıf öğrenci velileri tarafından değerlendirilmesi sağlanmı?tır. Böylece en yalın etkinliklerden en karma?ık etkinliklere değin günlük ya?amın her alanında ihtiyaç duyulan okuma ve yazma becerilerinin öğretimi a?amasında kullanılan ses temelli cümle yönteminin, çözümleme yöntemine tercih edilme sebepleri farklı açılardan değerlendirilmeye çalı?ılmı?tır. Ara?tırmada veri toplama araçları olarak, anket, görü?me ve gözlem formlarından yararlanılmaktadır. Ara?tırmanın amaçları doğrultusunda 2006/2007 eğitim-öğretim süreci ba?ında Antakya merkez ve merkeze bağlı ilköğretim okulları birinci sınıf öğretmenleri ve birinci sınıf öğrenci velilerine anket uygulanmı?tır. Ayrıca ara?tırmacı tarafından eğitim-öğretim süreci ba?ında gözlem formu hazırlanmı? 2005/2006 eğitim-öğretim sürecinde birinci sınıf öğrencileri olan sınıflar temel alınarak gözlem yapılmı?tır. Anket ve gözlem araçlarının yanında random yoluyla seçilmi? olan müfetti?lerin gözlemlerinden yararlanılmak üzere yapılandırılmı? görü?me formu uygulanmı?tır. Böylece anket bulguları nitel olarak müfetti? görü?leri ve ara?tırmacının gözlemleri ile kontrol edilmeye çalı?ılmı?tır. Ara?tırmanın sonucunda, ara?tırmaya katılan öğretmenlerin okuma, okuduğunu anlama ve yazma becerilerinin öğrencilere kazandırılmasında ?çözümleme yöntemi?ni tercih ettikleri bulgulanmı?tır. Öğretmenler konu?ma, görsel okuma ve görsel sunu becerilerinin kazandırılmasında ?ses temelli cümle yöntemini? tercih etmi?lerdir. Dinleme becerisinin kazandırılmasında ise yöntemler arasında bir farklılığın olmadığını belirtmi?lerdir. Çalı?mada birinci sınıf öğrenci velilerinin, ilköğretim müfetti?lerinin ve yapılan sınıf gözlemlerinin de öğretmenlerin görü?leriyle aynı doğrultuda olduğu ortaya konmu?tur.
dc.description.abstractEducation has been a very important subject at all times. Education means both an alteration, development and changing, developing for a person and society and also country. Making schooling studies brought to functional is unavoidable for getting of high quality schooling with new developments. For this reason, ?sound based sentence method? put into practice since 2005 instead of ?analysis method? which is method of first reading-writing that had been carrying out since 1981. The main aim of the study is to determine how much personal knowledge (age, sex, graduated program type, professional seniority, education level etc.) in views relating to methods is effective and to reveal whether there is a meaningful difference among learning fields (reading, listening, speaking, writing, visual supply and visual reading) for students which got skills of first reading-writing with ?sound based sentence method? and ?method of analysis? on direction of the views of guardian of the first class children and first education inspectors and first class teachers.In the study conducted, it was focused on the importance and the position in the life of a person of first reading-writing skill where it is carried out in the first class of primary education as suitable to the aims. After that, it was researched special feature of first reading-writing teaching the method. Finally, it was provided to evaluate by the first class teachers of first reading writing teaching method adopted and primary school inspectors and guardian of the first class student. In this way, it has been evaluating from different angleiireasons of that sound based sentence method which is used while was been teaching skills of reading-writing that is needed at each field of daily life from the most simple activities to the most complex activities, is preferred to analysis method. In the study survey, interview, monitoring have been utilizing from as data gathering means. Survey had been carried out first grade student guardians and teachers in the school relating to centre and in the centre of Antakya on the direction of the goal of the study in the beginning of 2006-2007 schooling process besides researcher has prepared observation form in the beginning of schooling process. It was observed based on primary school students in 2006-2007 schooling term. Together with survey and observation means, interview form built-up is carried out for benefiting from inspectors? observations chosen with random. So research findings was tried to control by observations of researcher and views of inspector as a qualitative. In result of the study, it was found the teachers who attended in the research preferred the analysis method in gaining writing reading ability and understanding what is read. Teachers preferred sound based sentence method in gaining speaking, visual reading and presentation ability and they expressed that there was not any difference between the methods in gaining listening ability. It was discovered that it was on the same direction the views of first grade students? guardians and primary school inspectors and class observations made as well.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleİlk okuma yazma öğretiminin kazandırılmasında çözümleme yöntemi ve ses temelli cümle yönteminin farklı bakış açılarıyla değerlendirilmesi
dc.title.alternativeEvaluation of analysis method and sound based sentence method in gaining first reading writing instruction with different view angle
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentİlköğretim Ana Bilim Dalı
dc.identifier.yokid9015317
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityMUSTAFA KEMAL ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid208261
dc.description.pages230
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess