Yöneticilerin liderlik stilleri ile iş yerinde yaşanan psikolojik yıldırma arasındaki ilişkinin araştırılması
dc.contributor.advisor | Arun, Korhan | |
dc.contributor.author | Pastirmacioğlu, Yeliz | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T10:10:22Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T10:10:22Z | |
dc.date.submitted | 2018 | |
dc.date.issued | 2021-01-03 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/669808 | |
dc.description.abstract | Bu araĢtırmanın amacı, Tekirdağ ilindeki özel okullarda görev yapanöğretmenlerin algılarına göre, okul yöneticilerinin liderlik tarzları ile öğretmenlerinyaĢadıkları yıldırma davranıĢları arasındaki iliĢkiyi incelemektir. AraĢtırmanınevrenini Tekirdağ Ġlindeki özel okullarda görev yapan öğretmenler oluĢturmaktadır.MEB‟den alınan bilgilere göre Tekirdağ ilindeki özel okullarda görev yapan öğretmensayısının 450 olduğu bilinmektedir. AraĢtırmada 218 öğretmen ile hesaplamaya göreevreni temsil eden 208 öğretmenden daha fazla örnekleme ulaĢılmıĢtır. AraĢtırmadaveri toplama aracı olarak öğretmenlerin tanımlayıcı özelliklerini belirlemeye yönelik10 sorudan oluĢan bir anket formu ile liderlik ölçeği ve psikolojik yıldırmadavranıĢlarını (Mobbing) belirlemeye yönelik ölçek kullanılmıĢtır. AraĢtırmada eldeedilen veriler SPSS (Statistical Package for Social Sciences) for Windows 22.0programı kullanılarak analiz edilmiĢtir. Verilerin değerlendirilmesinde tanımlayıcıistatistiksel yöntemleri olarak sayı, yüzde, ortalama, standart sapma kullanılmıĢtır.Hipotez testlerinin uygulanmasında normal dağılım varsayımları dikkate alınmıĢtır.Veri analizi öncesinde parametrik test yöntemlerine uygunluğu sınama amacıylanormallik sınaması yapılmıĢtır. AraĢtırma değiĢkenlerin normal dağılım gösteripgöstermediğini belirlemek üzere Kolmogorov-Smirnov testi uygulanmıĢtır.AraĢtırmanın sonuçlarına göre, psikolojik yıldırma ve otantik liderlik arasında orta venegatif yönde anlamlı iliĢki bulunmaktadır. Buna göre öğretmenlerin otantik liderlikdüzeyi algısı ile psikolojik yıldırma düzeyi algısı arasında negatif yönlü bir iliĢkivardır. Psikolojik yıldırma düzeyi ile otokratik liderlik arasında ise orta ve pozitifyönde anlamlı iliĢki bulunmakta olup, öğretmenlerin algıladığı otokratik liderlikdüzeyinin psikolojik yıldırma düzeyini arttırdığı görülmektedir. Öğretmenlerinalgıladığı babacan liderlik düzeyinin ise psikolojik yıldırma düzeyini etkilemediğigörülmüĢtür.Anahtar Kelimeler: Otokratik liderlik, Babacan liderlik, Otantik liderlik,yıldırma, okul yöneticisi, öğretmen | |
dc.description.abstract | The purpose of this research is to determine the relationship between theleadership styles of the school administrators and the intimidation behaviors teachersexperience according to the perceptions of the teachers working in Private Schools inTekirdağ Province. Research is in the screening model. The universe of the research iscomposed of teachers who work in Private Schools in Tekirdağ Province. Accordingto the information received from MoNE, it is known that the number of teachersworking in private schools in Tekirdağ province is 450. According to the calculationswith the 218 teachers in the survey, more samples were represented to represent theuniverse. A questionnaire consisting of 10 questions was used to determine thedescriptive characteristics of the teachers as a data collection tool in the research and ascale was used to determine the leadership scale and psychological mobbingbehaviors.The data obtained in the study were analyzed using SPSS (StatisticalPackage for Social Sciences) for Windows 22.0 program. Number, percentage,means, standard deviations were used as descriptive statistical methods in theevaluation of the data. The assumptions of normal distribution have been taken intoaccount in the application of hypothesis tests. Before the data analysis, the normalitytest was carried out to check the suitability of the parametric test methods. TheKolmogorov-Smirnov test was used to determine whether the research variables werenormally distributed. According to the results of the research, according to the resultsof the research, there is a meaningful relationship between psychological intimidationand authentic leadership in the middle and negative direction. The authenticleadership level perceived by the teachers reduces the psychological intimidationlevel. Psychological intimidation and autocratic leadership have a meaningfulrelationship in the middle and positive direction. seems to increase the level ofpsychological intimidation. The level of parental leadership perceived by the teachersdid not affect the level of psychological intimidation.Key words: Autocratic leadership, Parent leadership, Authentic leadership,Intimidation, School manager, Teacher. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | İşletme | tr_TR |
dc.subject | Business Administration | en_US |
dc.title | Yöneticilerin liderlik stilleri ile iş yerinde yaşanan psikolojik yıldırma arasındaki ilişkinin araştırılması | |
dc.title.alternative | Investigation of the relationship between managers' leadership styles and psychological injury at work | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2021-01-03 | |
dc.contributor.department | İşletme Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Leadership | |
dc.subject.ytm | Leadership models | |
dc.subject.ytm | Autocratic leadership | |
dc.subject.ytm | Paternalistic leadership | |
dc.subject.ytm | Authentic leadership | |
dc.subject.ytm | Mobbing | |
dc.subject.ytm | School administrators | |
dc.subject.ytm | Teachers | |
dc.identifier.yokid | 10175047 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | NAMIK KEMAL ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 486328 | |
dc.description.pages | 114 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |