Show simple item record

dc.contributor.advisorCoşkun, Eyyup
dc.contributor.authorCoşkun, Hatice
dc.date.accessioned2021-05-08T10:10:12Z
dc.date.available2021-05-08T10:10:12Z
dc.date.submitted2011
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/669749
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı, ilköğretim okullarındaki bitişik eğik yazı uygulamalarının değerlendirilmesidir. Araştırmanın evreni Hatay il merkezindeki ilköğretim okullarında öğrenim gören 3, 5, 6 ve 8. sınıf öğretmen, öğrenci ve bu öğrencilerin velileridir. Araştırma örnekleminde tabakalı tesadüfi küme örnekleme yöntemiyle belirlenen 40 öğretmen (24 sınıf öğretmeni; 16 Türkçe öğretmeni), 400 öğrenci ve 20 veli yer almıştır.Araştırmada öğretmen ve öğrencilerin bitişik eğik yazı konusundaki yeterlikleri, bitişik eğik yazı uygulamalarına ilişkin görüşleri, sınıf içi uygulamalar ile velilerin bitişik eğik yazı öğretimine yaklaşımları araştırmacı tarafından geliştirilen Dikte Metni, Bitişik Eğik Yazı Analitik Puanlama Anahtarı, Öğretmen Görüşme Formu, Öğrenci Görüşme Formu, Veli Görüşme Formu, Bitişik Eğik Yazı Sınıf Gözlem Formu, Doküman Analizi kullanılarak değerlendirilmiştir.Araştırmada 5'li dereceli puanlama anahtarına göre yapılan puanlamada Türkçe öğretmenlerinin bitişik eğik yazıda başarı ortalamaları 3.01; sınıf öğretmenlerinin başarı ortalamaları 3.12; 3. sınıf öğrencilerinin başarı ortalamaları 2.20; 5. sınıf öğrencilerinin başarı ortalamaları 2.77; 6. sınıf öğrencilerinin başarı ortalamaları 3.20; 8. sınıf öğrencilerinin başarı ortalamaları 2.38 olarak bulunmuştur. Yazı eğikliği hariç bitişik eğik yazı puanlamasındaki tüm boyutlarda ve toplamda 3. sınıftan 6. sınıfa doğru başarı düzeyinin düzenli olarak arttığı fakat 8. sınıfta belirgin olarak düştüğü tespit edilmiştir. 8. sınıflardaki düşüşün temel sebebi, bu öğrencilerin eğitim hayatlarının ilk iki yılında dik temel yazı ile öğrenim görmeleridir.Öğrencilerin bitişik eğik yazı başarılarında sınıf düzeylerine göre anlamlı fark bulunmuştur. Bu fark, 3. sınıflarla 5 ve 6. sınıflar; 5 sınıflarla 6. sınıflar; 6. sınıflarla 8. sınıflar arasında ortaya çıkmaktadır. Araştırmada cinsiyete göre bitişik eğik yazı başarısında 3. sınıf öğrencilerinde anlamlı fark bulunmazken, 5, 6 ve 8. sınıf öğrencilerinde kız öğrenciler lehine anlamlı bir fark olduğu belirlenmiştir. Toplamda kız öğrencilerin ortalaması 3.0 iken erkek öğrencilerin ortalaması 2.25'tir.Yapılan sınıf gözlemlerine göre öğretmen ve öğrenciler sınıf tahtasında birinci kademede çoğunlukla bitişik eğik yazı, ikinci kademede ise dik temel yazı kullanmaktadır. Öğrencilere ait materyallerde kullanılan yazı türü birinci kademede bitişik eğik yazı, ikinci kademede dik temel yazıdır. Dokümanları incelenen öğrencilerin tamamı dikkate alındığında bitişik eğik yazı kullanımının % 54.5, dik temel yazı kullanımının % 27.5, hem bitişik eğik yazı hem de dik temel yazı kullanımının ise %18 olduğu görülmüştür.Öğretmenlerle yapılan görüşme sonuçlarına göre bitişik eğik yazı uygulamalarında sınıf öğretmenlerinin Türkçe öğretmenlerine oranla daha dikkatli oldukları belirlenmiştir. Öğretmenlerin çoğunun bitişik eğik yazıyla ilgili olarak eğitim almadıkları, eğitim alanların ise bu eğitimleri kapsam ve yeterlik yönünden eksik buldukları görülmektedir. Öğretmenler çoğunlukla öğrencilerin bitişik eğik yazıyı daha hızlı fakat okunaksız yazdığı düşüncesindedir. Çoğu öğretmen öğrencilerin bitişik eğik yazı kullanmalarını gerekli görmemektedir. Öğretmenlerin belirttiğine göre öğrenciler büyük harflerden en çok ?F, J, K, V?; küçük harflerden de en çok ?f, k, r, s? harflerini yazarken zorlanmaktadır.Öğrencilerle yapılan görüşme sonuçlarına göre sınıf öğretmenlerinin tahtada bitişik eğik yazıyı kullandıkları ve öğrencilerden de kullanmalarını istedikleri fakat Türkçe öğretmenlerinin bu konuda hassas davranmadıkları belirlenmiştir. Birinci kademedeki öğrencilerin bitişik eğik yazıyı ikinci kademedekilerin de dik temel yazıyı kullanmayı tercih ettikleri görülmüştür. Öğrenciler büyük harflerden ?J, F, K, S?; küçük harflerden de en çok ?j? harfini yazarken zorlandıklarını belirtmiştir.Velilerle yapılan görüşme sonuçlarında ise velilerin ilköğretim okullarında dik temel yazı kullanılması gerektiğini düşündükleri görülmüştür. Velilerin belirttiğine göre çocukları dik temel yazıda bitişik eğik yazıya göre daha başarılıdır. Bitişik eğik yazı konusunda kendini yeterli görmeyen veliler çocuklarına yardım edemediklerini dile getirmişlerdir.ANAHTAR KELİMELERYazı, Bitişik Eğik Yazı, Ses Temelli Cümle Yöntemi, Yazma Eğitimi, Öğretmen, Öğrenci, Türkçe Öğretim Programları
dc.description.abstractThe aim of this study is to evaluate cursive italic handwriting applications in primary schools. The population of the study consisted of teachers, students who were enrolled in 3, 5, 6. and 8. grade in primary schools in Hatay province of Turkey and the parents of these students. Sampling of the study consisted of a total of 40 teachers (24 primary school teachers, 16 Turkish teachers), 400 students and 20 parents who were determined according to stratified random cluster sampling method.Dictation Text, Cursive Italic Handwriting Analytical Scoring Key, Teacher Interview Form, Student Interview Form, Parent Interview Form, Cursive Italic Handwriting Classroom Observation Form and Document Analysis developed by the researcher were used to evaluate the competencies and views of the teachers and students about cursive italic handwriting, classroom applications and the approaches of the parents towards cursive italic handwriting.According to the scoring conducted based on 5-item scoring key, average scores of Turkish teachers, primary school teachers, 3. grade students, 5. grade students, 6. grade students and 8. grade students in cursive italic handwriting were found to be 3.01, 3.12, 2.20, 2.77, 3.20 and 2.38 respectively. It was found that, excluding italic handwriting, achievement level regularly increased from 3. grade to 6. grade in all dimensions of cursive italic handwriting and in total; however it significantly decreased in 8.grade. The main reason for the decrease of achievement in 8. grade was that these students were taught using manuscript handwriting during the first two years of their academic lives.The achievements of the students in cursive italic handwriting significantly varied according to class levels. This difference was observed among 3. grade and 5. grade and 6. grade; 5. grade and 6. grade; 6. grade and 8. grade. While there was no significant difference in 3. grade students according to gender; it was found that there was a significant difference in favor of female students in 5., 6. and 8. grades. It was found that there was a significant difference among primary school students in favor of female students. In total, average scores of female students was 3.0; while the average scores of male students was 2.25.Classroom observations indicated that the teachers and students mostly used cursive italic handwriting on the board in the primary school, while they used manuscript handwriting in the secondary school. The materials of the students contained cursive italic handwriting in the primary school and manuscript handwriting in the secondary school. Considering all of the students whose documents were analyzed, it was observed that 54.5% of the students used cursive italic handwriting; 27.5 % used manuscript handwriting while 18 % used both cursive italic handwriting and manuscript handwriting.According to the interviews conducted with the teachers, primary school teachers paid more attention in cursive italic handwriting applications than Turkish students. It was observed that the majority of the teachers did not receive education on cursive italic handwriting and the ones who received education found these educations incomplete in terms of scope and competency. There is a common belief among the teachers that the students write faster using cursive italic handwriting however in a less legible manner. Most of the teachers did not believe that the students should use cursive italic handwriting. The teachers reported that the students experienced difficulty in writing ?F,J,K,V? the most in upper case letters and ?f, k, r, s? the most in lower case letters.According to the interviews with the students, primary school teachers used cursive italic handwriting on the board and asked the students to use the same; while Turkish teachers were not sensitive in using cursive italic handwriting. It was observed that while the students in the primary school preferred to use cursive italic handwriting, the students in secondary school preferred to use manuscript handwriting. The students reported that they experienced difficulty in writing ?J, F, K, S? the most in upper case letters and ?j? the most in lower case letters.The interviews with the parents revealed that the parents believed that manuscript handwriting should be used in primary schools. The parents reported that their children were more successful in manuscript handwriting when compared to cursive italic handwriting. The parents who found themselves incompetent in cursive italic handwriting reported that they could not help their children.KEY WORDSWriting, Cursive Italic Handwriting, Sound Based Sentence Method, Writing Education, Teacher, Student, Turkish Teaching Programsen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleİlköğretim okullarındaki bitişik eğik yazı uygulamalarının değerlendirilmesi
dc.title.alternativeAn evalutaion of cursive italic handwriting applications in primary schools
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentTürkçe Eğitimi Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmTurkish teaching
dc.subject.ytmWrite
dc.subject.ytmPrimary education schools
dc.subject.ytmWriting training
dc.subject.ytmWriting classes
dc.subject.ytmTeacher opinions
dc.subject.ytmOpinions of students
dc.subject.ytmParents
dc.identifier.yokid407241
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityMUSTAFA KEMAL ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid286674
dc.description.pages206
dc.publisher.disciplineTürkçe Eğitimi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess