İlköğretim 6, 7 ve 8. sınıf Türkçe dersi öğrenci çalışma kitaplarında yer alan dil bilgisi etkinlikleri üzerine bir inceleme
dc.contributor.advisor | Öztürk, Jale | |
dc.contributor.author | Özbulur, Emine Pinar | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T10:10:11Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T10:10:11Z | |
dc.date.submitted | 2011 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/669743 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmanın amacı, 6-8. sınıf Türkçe dersi öğrenci çalışma kitaplarında yer alan dil bilgisi etkinliklerinin kazanımlara uygunluğunun belirlenmesi ve farklı yayınevlerinin öğrenci çalışma kitaplarının dil bilgisi etkinlikleri açısından karşılaştırılmasıdır. Çalışma tarama modelinde yapılan bir çalışmadır. Çalışmanın evrenini 2628 Sayılı Tebliğler Dergisi'nde kullanımı uygun bulunarak adı yayımlanan ilköğretim 6, 7 ve 8. sınıf Türkçe dersi öğrenci çalışma kitapları oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise Milli Eğitim Bakanlığı'nın 6, 7 ve 8. sınıflar için ücretsiz dağıtım yaptığı üç yayınevinin toplam dokuz öğrenci çalışma kitabı oluşturmaktadır.Çalışmada, örneklemi oluşturan MEB Yayınları, Koza Yayınları ve Pasifik Yayınları'nın 6, 7 ve 8. sınıf öğrenci çalışma kitaplarında yer alan dil bilgisi etkinliklerinin sayıları belirlenerek yayınevleri arasında bir farklılık olup olmadığına bakılmış; Türkçe öğretimi programındaki dil bilgisi kazanımlarını karşılama durumları incelenmiştir. Üç yayınevinin çalışma kitapları, etkinliklerde bulunan resimler; dil bilgisi konularına verilen ağırlıklar; dil bilgisi konularının sınıflandırılması; dil bilgisi konularının işleniş sıraları; etkinliklerde bulunan örnek uygulamalar ve kullanılan terimler bakımlarından değerlendirilerek karşılaştırılmıştır.Yapılan bu araştırma sonucunda, öğrenci çalışma kitaplarında yer alan dil bilgisi etkinlik sayılarının yayınevlerine göre değişiklik gösterdiği belirlenmiştir. Öğrenci çalışma kitaplarındaki etkinliklerin Türkçe öğretim programındaki kazanımları karşıladığı ancak resimleme ve örnek uygulamaya yer verme açılarından yetersiz olduğu tespit edilmiştir. Dil bilgisi konularına verilen ağırlıklar bakımından üç yayınevine ait 6, 7 ve 8. sınıf çalışma kitaplarının paralellik gösterdiği ancak dil bilgisi terimleri açısından yayınevleri arasında bir tutarlılık bulunmadığı belirlenmiştir.Elde edilen bulgulara bağlı olarak Türkçe dersi çalışma kitaplarının dil bilgisi etkinlikleri hazırlanırken daha özenli bir yaklaşım içerisinde olunması gerektiği önerilmiştir.ANAHTAR KELİMELERAna Dili Öğretimi, Dil Bilgisi Öğretimi, Öğrenci Çalışma Kitabı, Dil Bilgisi Kazanımları, Etkinlik | |
dc.description.abstract | The main purpose of this study, to determine the coherency of grammar activities taking part in workbooks for students with the objects and to compare different presses? workbooks for students in terms of grammar activities. This study is done in scanning model. The Primary Education 6th, 7th and 8th classes Turkish lesson workbooks for students approved for usage and broadcasted in numbered 2628 Tebliğler Dergisi (Communiqués Bulletin) compose the system of this study. Nine in all workbooks for students, for 6th, 7th, and 8th classes of three presses distributed for free by Ministry of Education compose the paradigm of the study.In the study defining the number of grammar activities taking part in workbooks for students of presses composing the paradigm MEB Press, Koza Press and Pasifik Press and existence and lack of difference between presses is studied; and their meeting ratios of the objects in Turkish language education program. Three presses? workbooks for students are compared, evaluating in terms of the pictures in activities; stress given on grammar subjects; classifying of grammar subjects; treating order of grammar subjects; model practices in activities and terms used.As a result of this study, it?s determined that the number of grammar activities taking part in workbooks differs from press to press. It is identified that grammar activities in workbooks meet the objects in Turkish language education program but inadequate in terms of including limning and model practices. 6th, 7th, and 8th classes? workbooks belong to three presses in terms of stress given on grammar subjects show parallelism but in terms of language terms, lack of consistency among presses is determined.Depending upon the findings elicited, it is suggested to be more attentive in arranging Turkish lesson?s workbooks for students? grammar activities.KEYWORDSMother Tongue Teaching, Teaching Grammar, Workbook for Students, Grammar Objects, Activity | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | İlköğretim 6, 7 ve 8. sınıf Türkçe dersi öğrenci çalışma kitaplarında yer alan dil bilgisi etkinlikleri üzerine bir inceleme | |
dc.title.alternative | A study on primary education 6th, 7th and 8th classes Turkish lesson grammar activities taking part in workbooks for students | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Türkçe Eğitimi Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Turkish lesson | |
dc.subject.ytm | Turkish education | |
dc.subject.ytm | Workbooks | |
dc.subject.ytm | Grammar | |
dc.subject.ytm | Efficiency | |
dc.subject.ytm | Mother tonque | |
dc.subject.ytm | Primary education schools | |
dc.subject.ytm | Turkish teaching | |
dc.identifier.yokid | 410188 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | MUSTAFA KEMAL ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 286680 | |
dc.description.pages | 135 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |