Ortaokullarda dil bilgisi öğretiminin değerlendirilmesi: Hâl ekleri örneği
dc.contributor.advisor | Öztürk, Jale | |
dc.contributor.author | Hergüner, Emre | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T10:10:02Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T10:10:02Z | |
dc.date.submitted | 2013 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/669700 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmanın amacı, 6. sınıf öğrencilerinin yazılı anlatımlarında hâl eki kullanma düzeylerini belirlemektir. Bunun yanında yazılı anlatım becerileri ile hâl ekleri değerlendirme testi başarılarını karşılaştırmak ve Türkçe öğretmenlerinin hâl eklerinin öğretimiyle ilgili düşüncelerinden hareketle hâl ekleri örneğinde dil bilgisi öğretimini değerlendirmek de amaçlanmıştır. Araştırma hem nicel hem de nitel değerlendirme tekniklerinin birlikte kullanıldığı betimleyici bir araştırmadır. Araştırmanın evrenini Hatay ili, Antakya ilçe merkezinde bulunan ilköğretim okullarının Türkçe öğretmenleri ve 6. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Örneklemini ise evrende yer alan tüm Türkçe öğretmenleri ile Antakya ilçe merkezinden araştırmanın amacına uygun olarak seçilmiş, iki dillilik sorunu yaşanmayan 6 ilköğretim okulunun 6. sınıflarında öğrenim gören toplam 12 sınıftan 328 öğrenci oluşturmaktadır.Araştırmada üç farklı veri toplama aracı kullanılmıştır. Bunlar, ?Yazılı Anlatım Çalışması?, ?Hâl Ekleri Değerlendirme Testi? ve ?Öğretmen Görüşleri Anketi?dir. Veri toplama araçlarıyla ilgili 4 ayrı uzman görüşüne başvurulmuş, uzmanların önerileri doğrultusunda veri toplama araçları geliştirilmiştir. Araştırmada 6. sınıf öğrencilerinin hâl eklerini kullanma becerileri önce yazılı anlatım çalışması ile ölçülmüş; bu sonuçtan yola çıkılarak ?Hâl Ekleri Değerlendirme Testi? hazırlanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre 6. sınıf öğrencilerinin yazılı anlatımlarında hâl eki kullanma oranı % 55,41?dir. Hâl eki doğru kullanım oranı ise % 98?dir. Öğrenciler doğru hâl eki kullanımında % 56,34 ile en çok yalın hâli kullanmaktadır. En az kullanılan hâl eki ise % 0,60 ile eşitlik hâl ekidir. Ayrıca öğrencilerin hâl eki değerlendirme testinde en başarılı olunan hâl eki % 76,82 ile ayrılma hâlidir. En başarısız olunan hâl eki % 64,48 ile belirtme hâl ekidir.Araştırmada elde edilen bulgular şu şekildedir: Araştırmada hâl eki test başarısı, cinsiyete göre kız öğrenciler lehine farklılık göstermektedir. Hâl ekleri test başarısı, öğrencilerin sosyo-ekonomik düzeylerine göre ve öğrencilerin dershaneye gitme durumlarına göre farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. Ayrıca araştırmada Türkçe öğretmenlerinin öğretirken zorlandıkları hâl eki, tamlayan hâl ekidir. Öğretmenlerin öğretirken zorlanmadıkları hâl eki ise ayrılma hâl ekidir. Türkçe öğretmenleri hâl ekleri öğretiminde en çok çoktan seçmeli test sorularını ve en az boşluk doldurma tipi soruları tercih etmektedir. Türkçe öğretmelerinin % 72?si şekil bilgisi konularının öğretimi sırasında öğrencilerin zorlandıklarını söylemiştir. Ayrıca Türkçe öğretmenleri dil bilgisi öğretimiyle ilgili en önemli sorunun ?terim farklılaşması? olduğunu belirtmiştir. Sonuç olarak 6. sınıf öğrencilerinin yazılı anlatım becerisi ile hâl ekleri test başarısı birbirine oldukça yakın çıkmaktadır. | |
dc.description.abstract | The purpose of this study is to determine the levels of using case suffixes of 6th grade students in their written expressions. Besides this, it is aimed to campare the written expression skills with evaluation test scores of case suffixes and evaluate of teaching grammar in the sample of case suffixes considering the opinions of Turkish Education teachers about teaching of case suffixes.This is a descriptive research in which both quantitive and qualitative research techniques were used together. The population of the research consists of Turkish Education teachers and 6th grade students of the primary education schools in Hatay province, Antakya city center. The sample of the research consists of all Turkish Education teachers in the population and 328 students, who were chosen considering the purpose of research in Antakya city center. They are the 6th grade students from different 12 classes of 6 primary schools where no any bilingualism problems occur. In the research, three different data collection devices were used. These are ?Written Expression Study?, ?Evaluation Test of Case Suffixes? and ?Teacher Opinions Questionnaire?. Four different experts were consulted for their opinions about data collection devices and regarding experts? suggestions, data collection devices were developed. In the research, 6th grade students? skills of using case suffixes were firstly measured with written expression study; based on this result, ?Evaluation Test of Case Suffixes? was prepared.According to research results, the percentage of using case suffix of 6th grade students in their written expressions is % 55,41. The percentage of proper use of case suffix is % 98. In the proper use of case suffix, students mostly use nominative case with % 56,34. The least used case suffix is the equality case suffix with % 0,60. Also, the most succeeded case suffix by the students is the ablative case with % 76,82 in the Evaluation Test of Case Suffixes. The least succeeded case suffix by the students is the accusative case suffix with % 64,48.The findings obtained in the research are as these: In the research, test achivement of case suffix differs according to sex in favour of female students. It was determined that test achivement of case suffixes differed according to socio-economic levels of the students and whether they go to specialized courses or not. Also, according to findings of the research, while Turkish Education Teachers were teaching case suffix, they had difficulty in teaching genitive case suffix. While they were teaching case suffix, they didn?t have any difficulty in the ablative case suffix. Turkish Education teachers prefer mostly multiple choice questions and prefer least filling in the blanks questions in teaching case suffixes. %72 of Turkish Education teachers said that while they were teaching morphology, students had difficulty in that. Also, Turkish Education teachers said that the most important problem related to teaching grammar is ?term differentiation?.As a result, 6th grade students? skills of written expression and test achivement of case suffixes are very close to each other. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Dilbilim | tr_TR |
dc.subject | Linguistics | en_US |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Ortaokullarda dil bilgisi öğretiminin değerlendirilmesi: Hâl ekleri örneği | |
dc.title.alternative | Evaluation of teaching grammar in the secondary schools: The sample of case suffixes | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Türkçe Eğitimi Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Turkish teaching | |
dc.subject.ytm | Secondary schools | |
dc.subject.ytm | Turkish education | |
dc.subject.ytm | Turkish lesson | |
dc.subject.ytm | Grammar | |
dc.subject.ytm | Grammar-suffixes | |
dc.subject.ytm | Written expression | |
dc.subject.ytm | Writing skills based | |
dc.subject.ytm | Teachers | |
dc.identifier.yokid | 10008319 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | MUSTAFA KEMAL ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 332588 | |
dc.description.pages | 134 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |