Show simple item record

dc.contributor.advisorBalcı, Ahmet
dc.contributor.authorŞenyüz, Ayşegül
dc.date.accessioned2021-05-08T10:09:52Z
dc.date.available2021-05-08T10:09:52Z
dc.date.submitted2014
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/669619
dc.description.abstractDil bilgisi öğretimi bir amaç değil, dilin doğru ve etkili bir biçimde kullanılmasını sağlayan bir araçtır. Modern öğretimde dil bilgisi öğretiminin amacı, dille ilgili birtakım kurallar ve ilkeler öğretmek değildir. Dil bilgisi öğretiminde amaç, bireylere temel dil becerileri kazandırmak ve dilin imkânlarını en iyi şekilde kullanmalarını sağlamaktır. Bu araştırmanın temel amacı, Türkçe dil bilgisi öğretiminde konu sıralaması ve konu tekrarına ilişkin öğretmen görüşleri ile Türkçe ders kitaplarını incelemektir. Araştırma hem nicel hem de nitel değerlendirme tekniklerinin birlikte kullanıldığı betimleyici bir araştırmadır. Araştırmada iki farklı veri toplama aracı kullanılmıştır. Bunlar `Dil Bilgisi Öğretimine Yönelik Öğretmen Görüşleri Anket Formu` ile `Türkçe Ders Kitapları Değerlendirme Formu`dur. Araştırmanın evrenini Hatay ilinde bulunan ilköğretim okullarında görev yapan Türkçe öğretmenleri ile Türkçe ders kitapları oluşturmaktadır. Örneklemini ise merkez ilçe Antakya'da bulunan ilköğretim okullarından sadece merkeze bağlı 36 ilköğretim okulunda görev yapan 90 Türkçe öğretmeni ile Milli Eğitim Bakanlığı Yayımlar Dairesi Başkanlığı'nın 15. 02. 2012 tarihli http://yayim.meb.gov.tr/duyuru.htm/15.02.2012 internet adresindeki `2011-2012 Eğitim-Öğretim Yılı Teslim Noktalarına Göre İlköğretim Ders Kitapları Dağıtım Planı`na göre belirlenen 6 adet Türkçe ders kitabı oluşturmaktadır. Bu kitaplar Evren Yayınları İlköğretim Türkçe 6 Ders Kitabı, MEB Yayınları İlköğretim Türkçe 7 Ders Kitabı, Koza Yayınları İlköğretim Türkçe 7 Ders Kitabı, Pasifik Yayınları İlköğretim Türkçe 7 Ders Kitabı, MEB Yayınları İlköğretim Türkçe 8 Ders Kitabı, Tav Yayınları İlköğretim Türkçe 8 Ders Kitabı'dır.Araştırma sonuçlarına göre öğretmenlerin %80.51'i ilköğretim okullarında Türkçe dil bilgisi öğretiminde 2005 Türkçe Dersi (6-8. Sınıflar) Öğretim Programı'nı etkili bulmuştur. Türkçe öğretmenlerinin yaklaşık dörtte üçü (f=65, %72,22) doğrusal yaklaşımın Türkçe dil bilgisi öğretiminde daha etkili olduğunu düşündüğünü belirtmektedir. Yaklaşık dörtte biri ise (f=22, %24,44) Türkçe dil bilgisi öğretiminde sarmal yaklaşımın daha etkili olduğunu düşünmektedir. `Türkçe Ders Kitapları Değerlendirme Formu` ile incelenen 6 adet Türkçe kitabının konu sıralaması belirlenmiş ve daha sonra bu sıralama programda yer alan dil bilgisi konu sıralaması ile karşılaştırılmıştır. Türkçe ders kitaplarının genel olarak programda yer alan konu sıralaması ile uyum içinde olduğu fakat konu tekrarına yönelik tekrar yönergelerinin çok kısıtlı olduğu tespit edilmiştir. Hatta bazı kitaplarda konu tekrarı yönergelerinin hiç yer almadığı ortaya çıkmıştır. ANAHTAR KELİMELERTürkçe Öğretimi, Türkçe Dil Bilgisi Öğretimi, Konu Sıralaması, Konu Tekrarı, Türkçe Ders Kitabı, Türkçe Öğretmenleri
dc.description.abstractGrammer teaching is not a purpose, it mediates that using language correctly and effective. Modern education is not purpose to teach that grammer rules and principles about native language. Grammer education aim to obtain that basic language skills and possibilities of language to person. The aim of this study research about Turkish teachers ideas and Turkish Lesson Books that topic index and topic repetation. This study is a kind of descriptive examination that both quantative and qualitative research tecniques. The universe of research is Turkish teachers at primary schools in Hatay and Turkish lesson books. The sampling of research is 90 Turkish teachers who work 36 schools in Antakya and 6 Turkish lesson boks. There is a web address Publication of the Deparment of National Education Ministry. It is `http://yayim.meb.gov.tr/duyuru.htm/15.02.2012`. This web address is used for 2011-2012 Years of Education Lesson Books Distrubition Plan. So, Evren Broadcasts Turkish 6 Lesson Book, Koza Broadcasts Turkish 7 Lesson Book, MEB Broadcasts Turkish 7 Lesson Book, Pasifik Broadcasts Turkish 7 Lesson Book, MEB Broadcasts Turkish 8 Lesson Book, Tav Broadcasts Turkish 8 Lesson Book are determined by Lesson Books Distrubition Plan for this study. In this study two different research tecniques are used. These are `Turkish Teachers İdeas Survey Form About Grammer Teaching` and `Turkish Lesson Books Evaluation Form.` According to results of this study 80.51% Turkish teacher in primary school think that 2005 Turkish Lesson (6-8. Class) Curriculum is effective. Approximately three quarters of Turkish teachers (f=65, %72,22), think that lineer approach is more effective. Approximately one in four (f=22, %24,44) think that spiral approach is more effective than lineer approach. All of six Turkish Lesson Books topic index are examined with `Turkish Lesson Books Evaluation Form`. So, six Turkish Lesson Books topic index are determined. Finally Turkish Lesson Books topic index are compared with Curriculum topic index. This study revealed that pulled out Turkish Lesson Books topic index is concordant wiht curriculum topic index but topic repetation directive is so limited. This study determined that there is no topic repetation in some Turkish Lesson Books.KEYWORDSTurkish teaching, Turkish grammer teaching, topic index, topic repetation, Turkish Lesson Book, Turkish teachers.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectTürk Dili ve Edebiyatıtr_TR
dc.subjectTurkish Language and Literatureen_US
dc.titleİlköğretim 6-8. sınıflar Türkçe dil bilgisi öğretiminde konu sıralaması ve konu tekrarı
dc.title.alternativeTopic index and topic repetation in primary school (6-8. class) Turkish grammer teaching
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentTürkçe Eğitimi Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmSecondary schools
dc.subject.ytmTurkish education
dc.subject.ytmTurkish lesson
dc.subject.ytmTurkish teaching
dc.subject.ytmGrammar
dc.subject.ytmTextbooks
dc.identifier.yokid10047640
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityMUSTAFA KEMAL ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid375625
dc.description.pages236
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess