GEMS programının fen bilgisi öğretmen adaylarının `Dünya, ay ve yıldızlar` konularındaki başarılarına, öz yeterliliklerine, tutumlarına ve bilimsel muhakemelerine etkisinin incelenmesi
dc.contributor.advisor | Bozkurt, Orçun | |
dc.contributor.author | Ceylan, Erhan | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T10:09:35Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T10:09:35Z | |
dc.date.submitted | 2016 | |
dc.date.issued | 2018-10-20 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/669477 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmada GEMS (Great Explorations in Math and Science - Fen ve Matematikte Büyük Buluşlar) Programının fen bilgisi öğretmen adaylarının `Dünya, Ay ve Yıldızlar` konularındaki akademik başarılarına, astronomiye yönelik tutumlarına, bilimsel muhakeme yeteneklerine ve astronomi öğretimi öz yeterlilik inançlarına etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada yarı deneysel desenlerden ön test - son test kontrol gruplu araştırma deseni kullanmıştır. Araştırmanın örneklemi Mustafa Kemal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Fen Bilgisi Öğretmenliği programındaki 76 öğretmen adayından oluşmuştur. Veri toplama aracı olarak uygulama öncesi ve uygulama sonrasında Dünya, Ay ve Yıldızlar Başarı Testi, Bilimsel Muhakeme Testi, Astronomi Öğretimi Öz yeterlilik İnanç Ölçeği ve Astronomi Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Veri toplama araçları uygulama öncesi oluşturulan gruplar arasında fark olup olmadığı belirlemek amacıyla ön test, uygulama sonrası ise uygulanan yöntemlere bağlı olarak çalışma sonrası ortaya bir fark çıkıp çıkmadığını belirlemek amacıyla son test olarak uygulanmıştır. Çalışmadan elde edilen verilerin analizinde başarı testi, bilimsel muhakeme testi, öz yeterlilik ölçeği ve tutum ölçeği için parametrik testler (ANCOVA ve t-testi) kullanılmıştır.Sonuç olarak öğretim süreci sonunda grupların akademik başarıları, bilimsel muhakeme yetenekleri ve astronomi öz yeterlilikleri puanları arasındaki farklılıklar GEMS programının uygulandığı deney grubu lehine istatistiksel olarak anlamlı çıkmıştır. Grupların astronomiye yönelik tutumlarında ise istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. | |
dc.description.abstract | In this study, It is aimed to investigate of Great Explorations in Math and Science Program's effects on academic success, self efficacy, attitudes towards astronomy and science reasoning capability of preservice science teachers in `Earth, Moon and Stars` unit.In the study, the quasi-experimental design pretest – posttest with control group research design was used. The research sample consisted of 76 preservice teachers at Science Education Department, Mustafa Kemal University. As data collection tools; Earth, Moon and Stars Achievement Test, Scientific Reasoning Test, Astronomy Teaching Self-Efficacy Belief Scale and Astronomy Attitude Scale were used. Collecting data tools were applied as a pre-test to determine whether there was a difference between groups which were formed before implementation. After implementation they were applied as a post-test for the purpose of determining whether there became a difference according to the methods implemented. In the analysis of data obtained from the study, parametric tests (ANCOVA and t-test) were used for achievement test, scientific reasoning test, self-efficacy scale and attitude scale.At the end of the teaching process, consequently, differences between groups scores of academic achievement, scientific reasoning capability and self-efficacy in favor of the experimental group were statistically significant. On the contrary, there was no statistically significant difference between attitudes towards astronomy. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | GEMS programının fen bilgisi öğretmen adaylarının `Dünya, ay ve yıldızlar` konularındaki başarılarına, öz yeterliliklerine, tutumlarına ve bilimsel muhakemelerine etkisinin incelenmesi | |
dc.title.alternative | Investigation of GEMS program's effects at `Earth, moon and stars` subject on academic success, self efficacy, attitudes and science reasoning capability of preservice science teachers | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-10-20 | |
dc.contributor.department | İlköğretim Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Candidate teachers | |
dc.subject.ytm | Science | |
dc.subject.ytm | Science teaching | |
dc.subject.ytm | Self-efficacy | |
dc.subject.ytm | Attitudes | |
dc.subject.ytm | Reasoning ability | |
dc.subject.ytm | World | |
dc.subject.ytm | Moon | |
dc.subject.ytm | Stars | |
dc.subject.ytm | Great Exploratıons in Math and Science | |
dc.identifier.yokid | 10128325 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | MUSTAFA KEMAL ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 454433 | |
dc.description.pages | 111 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |