Show simple item record

dc.contributor.advisorAtalay, Kumru Didem
dc.contributor.authorAy, Selin
dc.date.accessioned2020-12-04T08:39:27Z
dc.date.available2020-12-04T08:39:27Z
dc.date.submitted2016
dc.date.issued2019-02-15
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/66824
dc.description.abstractSatış tahmini, bir ürün veya hizmetin gelecek dönemler için talebinin gerçekliğe en yakın şekilde ve minimum hata ile öngörülmesidir. Günümüzde satış tahminleri özellikle büyük üretim ve hizmet veren firmalar için hayati önem taşımaktadır. Dünyadaki sosyal, ekonomik, politik ve teknolojik alanlarda gerçekleşen olayların sonucunda oluşan belirsizlik firmaların faaliyet gösterdiği alanlarda da bulunmaktadır. Bu belirsizlikler nedeniyle karar verme süreçlerindeki belirsizliklerin modellenebilmesi bulanık mantık yaklaşımı geliştirilmiştir. Bu çalışmada Tanaka'nın doğrusal ve karesel olarak iki bulanık regresyon modeli kullanılmıştır. Bu modeller, kağıt torba üreten fabrikanın üç ürünü için geçmiş satış verilerine uygulanmış ve tahmini satış aralıkları elde edilmiştir. Tahmin edilen değerler ile o yılın gerçek verileri karşılaştırılarak üç ürün için en uygun model belirlenmeye çalışılmıştır.
dc.description.abstractSales forecasting is a process of estimation of the demand for a good or service for upcoming periods with minimum error. Uncertainty that occurs in social, economic, political and technological fields also shows up in the fields firms are active. Due to uncertainties, fuzzy logic approach is developed in order to model these uncertainties in decision-making processes. In this study, two fuzzy logic modes of Tanaka – linear and quadratic – are used. These models are applied to past-sales data of the three products of a factory producing paper bags, and sales forecast ranges are obtained. Comparing these sales forecasts with actual demands of the related year, the best fitting model is tried to be determined.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEndüstri ve Endüstri Mühendisliğitr_TR
dc.subjectIndustrial and Industrial Engineeringen_US
dc.subjectİstatistiktr_TR
dc.subjectStatisticsen_US
dc.titleBir fabrikada satış miktarının bulanık doğrusal ve karesel model ile tahmini
dc.title.alternativeForecasting sales quantity of a factory by using fuzzy linear and quadrati̇c model
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2019-02-15
dc.contributor.departmentKalite Mühendisliği Anabilim Dalı
dc.subject.ytmFuzzy regression
dc.subject.ytmSales forecast
dc.subject.ytmFuzzy logic
dc.identifier.yokid10102352
dc.publisher.instituteFen Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityBAŞKENT ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid418589
dc.description.pages69
dc.publisher.disciplineKalite Yönetimi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess