Show simple item record

dc.contributor.advisorKalaycı, Serpil
dc.contributor.authorBakir, Elif
dc.date.accessioned2021-05-08T10:02:38Z
dc.date.available2021-05-08T10:02:38Z
dc.date.submitted2016
dc.date.issued2019-05-30
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/667097
dc.description.abstractBu çalışmada, hücre konusuna yönelik olarak hazırlanan bilgisayar destekli öğretim yönteminin düz anlatım yöntemine göre akademik başarıya ve tutuma etkisi araştırılmıştır. Ortaokul 6. sınıf Fen Bilimleri dersi kapsamında yer alan canlılar ve hayat ünitesinin hücre konusuna yönelik flash cc programı vasıtasıyla animasyon içerikli bir bilgisayar destekli öğretim (BDÖ) materyali hazırlanmıştır. Çalışma, Hatay merkeze bağlı bir ortaokulda toplam 63 sınıf öğrencisinin katılımıyla yürütülmüştür. Deney grubunda bilgisayar destekli öğretim materyali, kontrol grubunda ise düz anlatım yöntemi ve materyallerine yer verilmiştir. Veri toplama araçları olarak likert tipi tutum ölçeği ve başarı testi kullanılmıştır. Verilerin analizinde grupların birbiriyle karşılaştırılmasında t-testi kullanılmış grupların ön testlerinde fark çıktığı için ANCOVA ile analizleri yapılmıştır.Çalışma sonucunda BDÖ'nün düz anlatım yöntemine göre akademik başarılarında deney grubu lehine anlamlı bir fark bulunmuştur. Öğrencilerin fen bilimleri tutumlarında ise gruplar arasında anlamlı farklılıklar oluşmamıştır.
dc.description.abstractIn this study, assisted instruction materials have been prepared for the study of the cell topic and the effect of their different applications that will reveal various learning environments on academic success and attitude has been investigated. What has been prepared is a computer assisted instruction (CAI) material with an animation content created by means of flash cc programmer regarding the cell topic included in the unit named `living beings and life` in the curriculum of the 6th grade's Science and Technology course. The study was carried out with the participation of 63 students at a secondary school in the center of Hatay. Computer based ınstruction materials were used with the experiment group while the control group used plain explanation method and materials. Likert type attitude scale and success test were used as data collection means. t-test was used in analyzing the data and comparing the groups with each other, and as some difference was witnessed at pre-test, the analyzing was carried out by ANCOVA.As a consequence of the study, a considerable difference in academic success was found in favor of the experiment group who used CAI, compared to plain explanation method. No considerable difference was found between the groups in regard to the students Science Attitude..en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.title6. sınıflarda canlılar ve hayat ünitesinin hücre konusunun öğretiminde bilgisayar destekli öğretimin akademik başarı ve tutuma etkisi
dc.title.alternativeThe role of the computer assisted instruction teaching the cell topic in the unit named `The Living Beings and Life` on 6^th grade students
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2019-05-30
dc.contributor.departmentFen Bilgisi Eğitimi Ana Bilim Dalı
dc.identifier.yokid10111097
dc.publisher.instituteFen Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityMUSTAFA KEMAL ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid446555
dc.description.pages72
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess