Bilişimsel düşünme temelli ders etkinliklerinin öğrencilerin eleştirel düşünme becerileri ve problem çözme becerilerine yönelik algıları üzerine etkisinin incelenmesi
dc.contributor.advisor | Durmuş, Alpaslan | |
dc.contributor.author | Özkeş, Beyza | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T09:53:33Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T09:53:33Z | |
dc.date.submitted | 2016 | |
dc.date.issued | 2020-04-20 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/666694 | |
dc.description.abstract | ÖZET BİLİŞİMSEL DÜŞÜNME TEMELLİ DERS ETKİNLİKLERİNİN ÖĞRENCİLERİN ELEŞTİREL DÜŞÜNME BECERİLERİ VE PROBLEM ÇÖZME BECERİLERİNE YÖNELİK ALGILARI ÜZERİNE ETKİSİNİN İNCELENMESİBeyza Özkeş Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi BölümüYüksek Lisans Tezi, 2016Tez Danışmanı: Yrd. Doç.Dr. Alpaslan DurmuşBu çalışmanın amacı, bilişimsel düşünme temelli ders etkinliklerinin öğrencilerin eleştirel düşünme becerileri ve problem çözme becerilerine yönelik algıları üzerindeki etkisini belirlemektir. Araştırmada öntest sontest kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmanın bağımsız değişkeni bilişimsel düşünme temelli ders etkinlikleridir. Araştırmanın üç bağımlı değişkeni vardır. Bunlar Öğrencilerin Robotik, Programlama Temelleri, Animasyon ve Tasarım ders modülleri sonunda gerçekleştirdikleri etkinlik başarıları, öğrencilerin eleştirel düşünme becerileri ve problem çözme becerilerine yönelik algılarıdır. Problem çözme becerilerine yönelik algı değişkeni problem çözme sürecine yönelik algı ve problem çözmeye yönelik isteklilik ve kararlılık olarak iki alt boyuttan oluşmaktadır.Araştırmanın çalışma grubunu, Kayseri il merkezinde bulunan Özel Bahçeşehir İlköğretim Okulunda 2015-2016 öğretim yılı 4. Sınıfta öğrenim gören 82 öğrenci ve Besime Özderici İlköğretim okulunda 2015-2016 öğretim yılı 4. Sınıfta öğrenim gören 105 öğrenci oluşturmaktadır. 15 hafta süren uygulamada deney grubu öğrencileri bilişimsel düşünme temelli ders etkinliklerinin uygulandığı ortamda öğrenim görürken, kontrol gurubu öğrencileri geleneksel programın uygulandığı ortamda öğrenim görmüştür. İlişkisiz örneklem t-Testi ile elde edilen bulgulara göre bilişimsel düşünme temelli ders etkinliklerinin uygulandığı ortamda öğrenim gören deney grubu öğrencilerinin eleştirel düşünme becerileri analiz, değerlendirme, yorumlama ve öz düzenleme boyutlarına yönelik puanlarının, geleneksel programın uygulandığı ortamda bulunan kontrol grubu öğrencilerinin puanlarından anlamlı derecede daha yüksek olduğu görülmüştür. Çıkarım ve açıklama boyutlarına ilişkin puanlar arasında ise bilişimsel düşünme temelli ders etkinliklerinin uygulandığı ortamda öğrenim gören öğrencilerin lehine bir farklılık olmasına rağmen bu farklılık anlamlı bulunmamıştır. Bilişimsel düşünme temelli ders etkinlikleri sürecinin uygulandığı ortamda bulunan deney grubu öğrencilerinin problem çözme becerilerine yönelik algı puanlarının, geleneksel programın uygulandığı ortamda öğrenim gören kontrol grubu öğrencilerinin puanlarından anlamlı derecede daha yüksek olduğu görülmüştür. Ayrıca problem çözme sürecine yönelik algı ve problem çözmeye yönelik isteklilik ve kararlılık faktörlerine ilişkin puanların bilişimsel düşünme temelli ders etkinliklerinin uygulandığı ortamda öğrenim gören öğrencilerin lehinde olarak anlamlı derecede daha yüksek olduğu görülmüştür.Anahtar Kelimeler: Bilişimsel düşünme, eleştirel düşünme, problem çözme becerilerine yönelik algı | |
dc.description.abstract | ABSTRACT THE EFFECTS OF COURSE ACTIVITIES BASED COMPUTATIONAL THINKING ON CRITICAL THINKING SKILLS AND PROBLEM SOLVING SKILLS PERCEPTIONSBeyza ÖzkeşDepartment of Computer Education andInstructional TechnologiesMaster of Science, 2016Advisor: Assist. Prof. Dr. Alpaslan DurmuşThe aim of this research was to investigate the effects of course activities based computational thinking on critical thinking and problem solving skills for students' perceptions. In this research, quasi-experimental research design with pretest-posttest control group was used. The independent variable of the research was course activities based computational thinking. The research has three dependent variables. These were achievements of robotics, programming basics, animation and design activities that students performed at the end of the course modules, critical thinking skills and perceptions of students' problem-solving skills. The perceptions of students' problem-solving skills dependent variable had two subscales: perception of the problem-solving process and willingness and determination to solve problems. The study group of research consisted of 82 students in the 2015-2016 academic year studying in fourth class from Private Bahçeşehir Primary School in the city centre of Kayseri and 105 students studying in fourth class from Besime Özderici Primary School in the city centre of Kayseri. Experimental group students were studying in an the environment in which the course activities based computational thinking. Control group students were studying in the environment in which the traditional program for 15 weeks.According to the independent samples t-test findings analysis, evaluation, interpretation and self-regulation subscales scores of the critical thinking skills of the experimental group students studying in course environment in which the activities based computational thinking has been shown to be significantly higher than the score of the control group students in the environment in which the traditional program. Although there is a difference regarding scores between interpretation and explanation subscales in favor of the students in an environment where the course activities based computational thinking, this difference was not statistically significant. The perceptions of students' problem-solving skills scores of the experimental group students studying in course environment in which the activities based computational thinking has been shown to be significantly higher than the score of the control group students in the environment in which the traditional program. In addition, It has been shown that the scores regarding perception of the problem-solving process and willingness and determination to solve problems subscales of experimental group students studying in course environment in which the activities based computational thinking significantly higher than the scores of the control group students in the environment in which the traditional program.Keywords: Computational thinking, critical thinking skills, problem solving skills perceptions | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/embargoedAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Bilişimsel düşünme temelli ders etkinliklerinin öğrencilerin eleştirel düşünme becerileri ve problem çözme becerilerine yönelik algıları üzerine etkisinin incelenmesi | |
dc.title.alternative | The effects of course activities based computational thinking on critical thinking skills and problem solving skills perceptions | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-04-20 | |
dc.contributor.department | Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Ana Bilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10111418 | |
dc.publisher.institute | Fen Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | MEVLANA ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 619665 | |
dc.description.pages | 186 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |