Okul yöneticilerinin bilgisayar öz-yeterlik algıları ve bilgisayar kaygılarının, bilgisayar teknolojileri kullanma düzeylerine etkisi (Burdur ili örneği)
dc.contributor.advisor | Demir, Kamile | |
dc.contributor.author | Uğur, Cihan | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T09:50:23Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T09:50:23Z | |
dc.date.submitted | 2010 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/666675 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmada okul yöneticilerinin bilgisayar öz-yeterlik algıları ve bilgisayar kaygılarının, bilgisayar teknolojileri kullanma düzeylerine etkisi incelenmiştir. Araştırmanın verileri Burdur ilindeki resmi okullarda görev yapmakta olan 61 müdür ve 65 müdür yardımcısına uygulanan ölçme aracı ile elde edilmiştir. Ölçme aracında kişisel bilgiler formu, ?Bilgisayara İlişkin Öz-yeterlik Algısı Ölçeği? (Aşkar ve Umay, 2001), ?Bilgisayar Kaygısı Ölçeği? (Ceyhan ve Namlu, 2000) ve ?Bilgisayar Teknolojileri Kullanım Ölçeği? (Çetin, 2008) kullanılmıştır.Okul yöneticilerinin bilgisayar öz-yeterlik algıları ve bilgisayar kaygılarının, görevlerine göre farklılaşma durumunun incelenmesinde ilişkisiz örneklem t-testi kullanılmıştır. Yine bu konudaki öz-yeterlik algıları ve kaygılarının; mesleki deneyimlerine göre farklılaşma durumu ilişkisiz örneklemler için tek boyutlu varyans analizi (ANOVA) ile sınanmıştır. Okul yöneticilerinin bilgisayar öz-yeterlik algıları, bilgisayar kaygıları, bilgisayar teknolojileri kullanımları ve yöneticilik kıdemleri arasındaki ilişki durumunu incelemek için basit doğrusal korelasyon tekniği kullanılmıştır. Okul yöneticilerinin bilgisayar öz-yeterlik algıları ve kaygılarının, bilgisayar teknolojileri kullanma düzeylerine etkisi ise çoklu regresyon tekniği ile saptanmıştır.Araştırma sonuçlarına göre; bilgisayar öz-yeterlik algısının olumlu yönde ve bilgisayar kaygısının olumsuz yönde olmak üzere bilgisayar teknolojileri kullanımı üzerinde oldukça etkili oldukları görülmektedir. Yöneticilerin yöneticilik kıdemleri bilgisayar öz-yeterlik algıları, bilgisayar kaygıları ve bilgisayar teknolojileri kullanımlarını etkilemektedir. Yöneticilik kıdemleri yüksek olan yöneticilerin daha yüksek bilgisayar öz-yeterlik algısına, daha düşük bilgisayar kaygısına ve daha yüksek bilgisayar teknolojileri kullanma düzeyine sahip oldukları görülmektedir. | |
dc.description.abstract | In this research the effects of computer self-efficacy and computer anxiety on computer technology using levels of school principals was investigated. The data was obtained from survey instrument that were applied on 61 principals and 65 assistant principals working at the public schools in the province of Burdur. Personal information form, ?Computer Self-efficacy Scale? (Aşkar and Umay, 2001), ?Computer Anxiey Scale? (Ceyhan and Namlu, 2000) and ?Computer Technology Using Scale? (Çetin, 2008) were used in the survey instrument.Independent-samples t-test was used to reveal the differentiation status of school principals? computer self-efficacies and computer anxieties according to positions. Also the differentiation status self-efficacies and anxieties according to professional experiences were analyzed by one-way analysis of variance (ANOVA) for independent samples. Linear correlation method was used to reveal the correlation between school principals? computer self-efficacies, computer anxieties, computer technology using levels and professional experiences. Moreover the effects of school principals? computer self-efficacies and computer anxieties on computer technology using levels were confirmed by linear regression method.According to the research results, computer technology usage is influenced positively by computer self-efficacy and negatively by computer anxiety. Professional experiences of principals have an effect on the computer anxieties and the computer technology usages. Principals that gain more professional experience have higher computer self-efficacy, lower computer anxiety and higher computer technology using level. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Okul yöneticilerinin bilgisayar öz-yeterlik algıları ve bilgisayar kaygılarının, bilgisayar teknolojileri kullanma düzeylerine etkisi (Burdur ili örneği) | |
dc.title.alternative | The effect of computer self-efficacy and computer anxiety to computer technology using levels of school principals (Case of Burdur province) | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Managers | |
dc.subject.ytm | School administrators | |
dc.subject.ytm | Computers | |
dc.subject.ytm | Computer usage | |
dc.subject.ytm | Technology utilization | |
dc.subject.ytm | Educational administration | |
dc.subject.ytm | Computer technology | |
dc.subject.ytm | Vice principal | |
dc.subject.ytm | Burdur | |
dc.subject.ytm | Directors | |
dc.subject.ytm | Self-efficacy belief | |
dc.subject.ytm | Technology | |
dc.identifier.yokid | 368877 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | MEHMET AKİF ERSOY ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 263697 | |
dc.description.pages | 114 | |
dc.publisher.discipline | Eğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi Bilim Dalı |