Okulöncesi öğretmenlerinin öz yeterlik inançlarını belirleme ölçeği geliştirme
dc.contributor.advisor | Demir, Kamile | |
dc.contributor.author | Tepe, Duygu | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T09:50:18Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T09:50:18Z | |
dc.date.submitted | 2011 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/666652 | |
dc.description.abstract | Bu araştırma, okulöncesi öğretmenlerinin öz yeterlik inançlarını belirlemeye yönelik geçerli ve güvenilir bir ölçek geliştirmeyi amaçlamaktadır. Tarama modelinde olan araştırmanın çalışma grubunu, 2010?2011 eğitim öğretim yılında Konya merkez ve merkeze bağlı ilçelerde görev yapan 862 okulöncesi öğretmeni oluşturmaktadır. Elde edilen veriler SPSS ve LISREL yazılımları kullanılarak çözümlenmiştir.Okulöncesi Öğretmenlerinin Öz Yeterlik İnançları Ölçeği'nin kapsam geçerliğini sınamak için uzman görüşlerine başvurulmuştur. Ölçeğin yapı geçerliğini saptamak amacıyla faktör analizi yapılmıştır. Ölçek, hem tek boyutlu hem de çok boyutlu olarak incelenmiştir. Ölçekte yer alan maddeler ?Açıklayıcı Faktör Analizi? tekniklerinden ?Temel Bileşenler Analizi? ile incelenmiştir. Açıklayıcı faktör analizinden sonra elde edilen ölçeklerin, kuramsal yapıyı ne ölçüde desteklediği ise ?Doğrulayıcı Faktör Analizi? ile test edilmiştir. Ölçeklerin birleşim ve ayrışım geçerlikleri Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Katsayıları, açıklanan ortalama varyans (AVE) ve faktör yükleri hesaplanarak incelenmiştir.Ölçeklerde yer alan maddeler, madde-toplam korelasyonları ile alt ve üst %27'lik gruplarının ortalamaları arasındaki farkın anlamlılık düzeylerine bakılarak da incelenmiştir. Ölçeklerin ölçüt geçerliği için kullanılan diğer teknikler şunlardır: Okulöncesi öğretmenlerinin öz yeterlik inançlarının eğitim durumlarına, mesleki deneyimlerine ve öğrencilerinin sosyoekonomik durumuna göre farklılaşma durumu ilişkisiz örneklem için tek boyutlu varyans analizi (ANOVA) ile sınanmıştır.Okulöncesi Öğretmenlerinin Öz Yeterlik İnançları Ölçeği'nin güvenirlik çalışmaları için ise Cronbach Alpha İç Tutarlılık Katsayısı ve Birleşik Güvenirlik Katsayısı (CRC) ile hesaplanmıştır. Yapılan araştırmanın sonucunda, elde edilen hem tek boyutlu hem de çok boyutlu Okulöncesi Öğretmenlerinin Öz Yeterlik İnançları Ölçek'lerinin okulöncesi öğretmeni öz yeterlik inançlarını ölçebilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu görülmüştür. | |
dc.description.abstract | The aim of this research is to develop a reliable and valid scale towards to determine self efficacy beliefs of preschool teachers. The study group of this research, which is in the survey model, has formed from the 862 preschool teachers who works in the 2010?2011 academic year, in the centre of Konya and in the towns that belongs to Konya in. The obtained datum were analysed by using SPSS and LISREL softwares.The expert views were used in oder to test out the content validity and to determine structural validity of the Preshool Teachers? Self Efficacy Beliefs Scale. In order to determine the structural validity a factor analysis was done. The scale was analaysed both as one-dimensional and multi dimensional. Items in the scales were examined by using `Basic Components Analysis? which is one of the `Explanatory Factor Analysis? techniques. How the scales, which is obtained after `Explanatory Factor Analysis?, supports the theoretical structure was tested out by `Confirmatory Factor Analysis?. The convergent and discriminant validities of the scales were examined by calculating Pearson Product Moment Correlation Coefficient, the explained average variance ( AVE) and factor load. Items in the scale also examined by checking out the range of meaningfulness of the difference between avarages of upper %27 and lower %27 groups and items total correlations. Also, in order to calculate scale?s criterion validity these techniques were used: differentiation of preschool teachers? self efficacy beliefs according to their educational background, work experience and socio-economic situations of the students, for unrelated sampling, was tested out with One-Way ANOVA.Reliability studies of the Scales for Preschool Teachers? Self Efficacy Beliefs were calculated by using Cronbach Alpha Coefficient and Composite Reliability Coefficient (CRC). The results of the research showed that the Preshool Teachers? Self Efficacy Beliefs Scales can be regarded as a valid and reliable instrument that to measure self efficacy beliefs of preschool teachers.. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Okulöncesi öğretmenlerinin öz yeterlik inançlarını belirleme ölçeği geliştirme | |
dc.title.alternative | Development of declaratory scale for preschool teachers? self efficacy beliefs | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | İlköğretim Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Teachers | |
dc.subject.ytm | Teacher proficiency | |
dc.subject.ytm | Measurement and evaluation | |
dc.subject.ytm | Professional competence | |
dc.subject.ytm | Preschool teachers | |
dc.subject.ytm | Sufficiency | |
dc.subject.ytm | Self-efficacy | |
dc.subject.ytm | Self-efficacy belief | |
dc.identifier.yokid | 406421 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | MEHMET AKİF ERSOY ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 286745 | |
dc.description.pages | 129 | |
dc.publisher.discipline | Okul Öncesi Eğitimi Bilim Dalı |