İlköğretim fen ve teknoloji dersi öğretim programındaki fen-teknoloji-toplum-çevre kazanımlarına ilişkin öğretmen görüşleri (Isparta ili örneği)
dc.contributor.advisor | Erduran Avcı, Dilek | |
dc.contributor.author | Önal, Nazmiye Şadiye | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T09:48:18Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T09:48:18Z | |
dc.date.submitted | 2013 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/666330 | |
dc.description.abstract | Bu çalışma üç temel amaç kapsamında yapılmıştır. Bunlar; (1.) İlköğretim Fen ve Teknoloji dersi öğretim programındaki (FTDÖP) Fen-Teknoloji-Toplum-Çevre (FTTÇ) kazanımlarının öğrenme alanlarında yer alma durumlarını belirlemek,(2.) Fen ve teknoloji öğretmenlerinin programda yer alan FTTÇ kazanımlarına yönelik farkındalıklarını belirlemek, (3.) Fen ve teknoloji öğretmenlerinin FTTÇ kazanımlarına derslerde yer verme durumlarını belirlemektir. Araştırmanın örneklemini 2011-2012 eğitim-öğretim yılında Isparta ili merkezinde bulunan ilköğretim okullarında görev yapan 61 fen ve teknoloji öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada üç alt problem belirlenmiştir. Birinci alt probleme yönelik veriler doküman analizi, diğer alt problemlere yönelik veriler ise genel tarama modeli kullanılarak toplanmıştır.Veri toplama aracı olarak açık ve kapalı uçlu sorulardan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Görüşme formundaki soruların dört tanesi öğretmenlerin FTTÇ kazanımlarına ilişkin farkındalıklarını belirlemek, on tanesi ise bu kazanımları derslerinde uygulama durumlarını ortaya çıkarmak amacıyla oluşturulmuştur. Açık uçlu sorulara verilen yanıtlar nitel çözümleme yolları kullanılarak kodlanmış, frekans ve yüzde değerleri hesaplanarak sunulmuştur.Elde edilen veriler incelendiğinde; FTTÇ kazanımlarına en çok ?Dünya ve Evren? öğrenme alanında yer verildiği görülmüştür. FTTÇ kazanımlarının öğrenme alanlarında tekrarlanma sayısının sınıf seviyesi ile ilişkili olmayıp konu içeriği ile bağlantılı olduğu belirlenmiştir. Öğretmenlerin çoğu FTDÖP'de yer alan öğrenme alanları hakkında yeterli açıklama yapamazken, FTTÇ kazanımlarına programda yer verildiğini belirtmişlerdir. Öğretmenlerin birçoğu ayrıca FTTÇ kazanımlarının programda yeterli düzeyde yer verildiğini, FTTÇ kazanımları ile ilgili açıklamaların yeterli olduğunu, FTTÇ kazanımlarının anlaşılır olduğunu, diğer öğrenme alanları ile bütünleştiğini ancak kısmen gerçekleştirilebilir olduğunu belirtmişlerdir. Bunun yanı sıra çok sayıda öğretmen FTTÇ kazanımlarının kısmen ölçülebilir nitelikte olduğunu ve bu kazanımların değerlendirilmesinde hem geleneksel hem de alternatif ölçme tekniklerini kullandıklarını belirtmişlerdir.Araştırmanın sonuçlarına göre; FTTÇ kazanımlarının içeriği ve derslerde nasıl kullanılması gerektiğine yönelik hizmet içi eğitimlere ağırlık verilmesine ihtiyaç duyulmaktadır. Bireylerin fen ve teknoloji okuryazarı olarak yetiştirilmelerinde sadece bilgi ağırlıklı olan ünitelendirilmiş öğrenme alanlarının yeterli olmadığı, diğer öğrenme alanlarının da önemi vurgulanmalıdır. Öğretmenlerin FTTÇ kazanımlarının uygulanmasındaki yetersizlik sebepleri dikkate alındığında, öğretim programındaki etkinliklerin sınıf mevcudu, ders saati ve öğrencilerin sosyokültürel durumları dikkate alınarak düzenlenmesine ihtiyaç duyulduğu görülmektedir.Anahtar Sözcükler: İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programı, Fen Teknoloji-Toplum-Çevre ilişkisi, Öğretmen Görüşleri | |
dc.description.abstract | This study was done within three basic aims. These are ; (1) is to determine part taking conditions of the acquisition of Science-Technology ?Society ? Environment ( STSE) in the curriculum of the Primary Education Science and Technology Lesson( STIS) in the learning domain (2.) to determine the awareness of the acquisition of STSE ,taking part in the program, of the Science and Technology Teachers (3) to determine the conditions of giving place the acquisition in the lessons of STSE of STSE Teachers. 61 Science and Technology teachers who worked in the primary schools that are located in Isparta between the years 2011-2012 constitutes sample of research. 3 sub problems were determined in there search. Datum directedt other first sub problem was collected by using ? Document Analysis? and the datum directedt other sub problems were collected by using `General Scanning Model?. As data gathering device, semi-structured interview form has been used which consists of open and close-ended questions. Four of the questions in the interview form were constituted in order to identify the teachers? awareness relatedto STSE and ten of them were constituted in order to reveal practice circumstances of these acquisitions in their lessons. Given answers to the open-ended questions were codified by using qualitative solution ways. Frequency and percent values were calculated and served.When obtained datum were analyzed, it was seen that the most partaking of STSE acquisition had been given in the learning domain of `World and Universe?. It was determined that the reiteration number of the acquisition of STSE was not related to the level of the class but related to the content of the lesson. While most of the teachers didn?t make any statements about the learning domain, they stated that the acquisition of STSE was given place in the program. On the other hand, many of the teachers were stated that the acquisition of STSE was given enough place in the program, the acquisition of STSE was understandable, it became integrated with other learning domain but it could partially put into practice.Besides, a great number of teachers were stated that the acquisition of STSE was partially measurable and during the evaluation they used both traditional and alternative measuring techniques.According to the results of research, it is needed to focus on in service training activities about the content of the acquisition of STSE and about how to use them during lessons. It must be emphasized that it is not enough just using the information based learning domains but other learning fields are also important in the raising of the individuals as science and technology literate. When the reasons of inability in the practice of STSE teachers are considered, it is seen that it is needed to organize the activities in the curriculum according to the number of class, lesson hour and the sociocultural conditions of the students.Keywords: The Curriculum of the Primary Education Science and Technology Lesson, The Relationship of Science -Technology-Society-Environment, Teachers? Views. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | İlköğretim fen ve teknoloji dersi öğretim programındaki fen-teknoloji-toplum-çevre kazanımlarına ilişkin öğretmen görüşleri (Isparta ili örneği) | |
dc.title.alternative | Teachers' views related to the acquisition of science- technology-society-environment in the curriculum of the primary education science and technology lesson (Sample file of Isparta) | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | İlköğretim Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Science | |
dc.subject.ytm | Technology | |
dc.subject.ytm | Society | |
dc.subject.ytm | Environment | |
dc.subject.ytm | Science and technology course | |
dc.subject.ytm | Environmental consciousness | |
dc.subject.ytm | Isparta | |
dc.subject.ytm | Teaching curriculums | |
dc.subject.ytm | Teacher opinions | |
dc.identifier.yokid | 459268 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | MEHMET AKİF ERSOY ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 326101 | |
dc.description.pages | 107 | |
dc.publisher.discipline | Fen Bilgisi Eğitimi Bilim Dalı |