Sınıfında kaynaştırma öğrencisi olan ve olmayan okul öncesi öğretmenlerinin iş doyumu ve tükenmişlik düzeylerinin belirlenmesi
dc.contributor.advisor | Şahbaz, Ümit | |
dc.contributor.author | Koyutürk, Nazife | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T09:48:12Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T09:48:12Z | |
dc.date.submitted | 2014 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/666303 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmada, sınıfında kaynaştırma öğrencisi olan ve olmayan okul öncesi öğretmenlerinin iş doyumu ve tükenmişlik düzeyleri incelenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu 2011-2012 eğitim-öğretim yılında Isparta il ve ilçe merkezlerinde Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı bağımsız anaokullarında ve anasınıflarında görev yapan 185 okul öncesi öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırma verileri Weiss, England, David ve Lofguist (1967) tarafından geliştirilen Minnesota İş Doyum Ölçeği, Maslach ve Jackson (1981) tarafından geliştirilen Maslach Tükenmişlik Envanteri ve araştırmacılar tarafından geliştirilen kişisel bilgi formu ile toplanmıştır. Veriler SPSS 15'e girilerek t-Testi ve ANOVA ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda okul öncesi öğretmenlerinin; -içsel doyum düzeylerinin, mesleki kıdemlerine ve görev yaptığı okulun bağlı olduğu yere göre; -dışsal doyum düzeylerinin, çalıştıkları okul türüne göre; -duygusal tükenme düzeylerinin, yaşlarına ve görev yaptığı okulun bağlı olduğu yere göre; -duyarsızlaşma ve kişisel başarısızlık düzeylerinin ise çalıştıkları okul türüne göre anlamlı farklılık gösterdiği bulunmuştur. Ayrıca, okul öncesi öğretmenlerinin; -içsel doyum ile dışsal doyum düzeyleri arasında pozitif ve anlamlı bir ilişki olduğu; -içsel doyum ve dışsal doyum düzeyleri ile duygusal tükenme, duyarsızlaşma ve kişisel başarısızlık düzeyleri arasında negatif ve anlamlı bir ilişki olduğu; -duygusal tükenme, duyarsızlaşma ve kişisel başarısızlık düzeyleri arasında ise pozitif ve anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Anahtar sözcükler: İş doyumu, kaynaştırma, okul öncesi öğretmeni, tükenmişlik. | |
dc.description.abstract | In this study, job satisfaction and burnout levels of pre-school teachers who have inclusive students in their classes and those who don't were investigated. The study group puts together 185 pre-school teachers who work at independent nursery schools and nursery classes of Ministry of Education in the school year 2011-2012 in Isparta and its towns. The data of the study is collected via Minnesota Satisfaction Questionnaire by Weiss, England, David and Lofguist (1967), Maslach Burnout Inventory by Maslach and Jackson (1981) and a personal information form by the researcher which aims at learning if the teacher has mainstreaming student or not. The data has been analysed by t-Test and ANOVA entering SPSS 15. According to the results of this study;-The intrinsic job satisfaction levels of preschool teachers show meaningful difference based on on their professional seniority and the location of the school they work.-The extrinsic job satisfaction levels of the preschool teachers show meaningful difference depend on their school type.-The emotional exhaustion levels of preschool teachers show meaningful difference depend on their age and the location of their school.-The depersonalization and less personal accomplishment levels of preschool teachers show apparent difference based on the school type.Additionally, there is;-a positive and significant relationship between the intrinsic satisfaction levels and extrinsic satisfaction levels of preschool teachers; -a negative and significant relationship between the intrinsic satisfaction levels, extrinsic satisfaction levels, emotional exhaustion, depersonalization and less personal accomplishment levels of preschool teachers; -a positive and significant relationship between emotional exhaustion levels, depersonalization levels and less personal accomplishment levels of preschool teachers. Key Words: Job satisfaction, inclusive, preschool teacher, burnout. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Sınıfında kaynaştırma öğrencisi olan ve olmayan okul öncesi öğretmenlerinin iş doyumu ve tükenmişlik düzeylerinin belirlenmesi | |
dc.title.alternative | Determining the levels of the job satisfaction and burnout in pre-school teachers whose classes include or do not include students with special- needs | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | İlköğretim Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Preschool education | |
dc.subject.ytm | Preschool teachers | |
dc.subject.ytm | Inclusive education | |
dc.subject.ytm | Job satisfaction | |
dc.subject.ytm | Burnout | |
dc.subject.ytm | Burnout level | |
dc.subject.ytm | Teachers | |
dc.identifier.yokid | 10042361 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | MEHMET AKİF ERSOY ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 370245 | |
dc.description.pages | 156 | |
dc.publisher.discipline | Okul Öncesi Eğitimi Bilim Dalı |