Beden eğitimi ve spor dersinin hafif düzey zihinsel engelli öğrencilerin sosyalleşme düzeylerine etkisi
dc.contributor.advisor | Eraslan, Meriç | |
dc.contributor.author | Aslan, Yücel | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T09:48:03Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T09:48:03Z | |
dc.date.submitted | 2016 | |
dc.date.issued | 2019-10-02 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/666262 | |
dc.description.abstract | Yapılan bu araştırmada ebeveyn görüşlerine göre beden eğitimi ve spor dersinin hafif düzey zihin engelli öğrencilerin sosyalleşme düzeylerine etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada ön-son test deney-kontrol gruplu araştırma modelinden yararlanılmıştır. Araştırmaya lise çağında bulunan hafif düzeyde zihinsel engelli çocuğa sahip olan toplam 26 ebeveyn ve çocukları katılmıştır. Araştırmaya katılan öğrenciler düzenli spor yapma ve yapmama durumlarına göre deney ve kontrol grubu olarak ikiye ayrılmıştır. Deney grubunda düzenli olarak spor yapan öğrenciler yer alırken kontrol grubunda ise herhangi bir spor etkinliğine dâhil olmayan öğrenciler yer almıştır. Araştırmaya katılan öğrencilerin sosyal davranışları sergileme düzeylerinin belirlenmesinde Şahan (2007) tarafından geliştirilen anket kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin istatistiksel analizlerinde SPSS 22.0 veri analiz programında frekans analizi ile Wicoxon test kullanılmıştır. Frekans analizi ile araştırmaya katılan hafif düzey zihinsel engelli öğrencilerin yaş gruplarına ve öğrenim gördükleri sınıf düzeylerine göre yüzdesel dağılımları değerlendirilmiş, Wilcoxon test ile deney ve kontrol grubunda bulunan hafif düzeyde zihinsel engelli öğrencilerin ön-son test sosyalleşme düzeylerine ilişkin veriler analiz edilmiştir.Araştırmanın sonunda ebeveyn görüşlerine göre deney grubunda bulunan hafif düzeyde zihinsel engelli öğrencilerin bazı sosyal davranışları sergileme düzeylerinde istatistiksel olarak anlamlı artış meydana geldiği tespit edilmiştir (p<0.05). Buna karşılık, ebeveyn görüşlerine göre kontrol grubunda bulunan öğrencilerin sosyal özelliklerinde istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık meydana gelmediği belirlenmiştir (p<0.05). Elde edilen bulgulara göre, lise çağında bulunan hafif düzeyde zihinsel engelli öğrencilerde düzenli olarak spora katılımın sosyal gelişimi desteklediği söylenebilir.Anahtar Kelimeler: Beden eğitimi ve spor, hafif düzey zihinsel engellilik, sosyalleşme | |
dc.description.abstract | In this research, the examination of the influence of Physical Education and Sports Classes on the socialization level of students with mild mental disabilities according to parents' views has been aimed to be analyzed. In the research the research model of pretest-posttest, experimentally-controlled group was used. A total of 26 parents and their high school children with mild mental disabilities took part in the research. The students that took part in the research were separated into two groups as experiment and control groups in terms of doing sport or not. In the experiment group the students who do sport regularly took part and in the control group the ones who do not do any sport took part. In defining the level of displaying social behaviors of the students that took part in the research the survey which was developed by Şahan (2007) was used. For the statistical analysis of research data frequency analysis in data analysis program SPSS 22.0 and Wilcoxon test was used. The percentage distribution of educable mentally disabled students that took part in the research according to their age groups and class levels was evaluated through frequency analysis, the data related to pretest-posttest socializing levels of educable mentally disabled students who were in experiment and control groups was analyzed through Wilcoxon test. At the end of the research, according to parents' views a statistically meaningful increase has been detected in the level of displaying some social behaviors of mildly mentally disabled students who took part in the experiment group (p<0.05). On the other hand, according to parents' views in the social features of the students that took part in the control group any kind of a statistically meaningful difference hasn't been detected (p<0.05). According to the data obtained, it can be said that the mildly mentally disabled high school students' regularly taking part in sports supports the social development. Key Words: Physical education and sport, mild mental diasbility, socialization | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Sosyoloji | tr_TR |
dc.subject | Sociology | en_US |
dc.subject | Spor | tr_TR |
dc.subject | Sports | en_US |
dc.title | Beden eğitimi ve spor dersinin hafif düzey zihinsel engelli öğrencilerin sosyalleşme düzeylerine etkisi | |
dc.title.alternative | The influence of physical education and sports classes on the socialization level of students with mild mental disabilities | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2019-10-02 | |
dc.contributor.department | Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Physical education and sports lesson | |
dc.subject.ytm | Mentally retarded children | |
dc.subject.ytm | Mentally retardation | |
dc.subject.ytm | Socialization | |
dc.subject.ytm | Social development | |
dc.subject.ytm | Sports | |
dc.identifier.yokid | 10126659 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | MEHMET AKİF ERSOY ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 446850 | |
dc.description.pages | 83 | |
dc.publisher.discipline | Beden Eğitimi ve Spor Öğretimi Bilim Dalı |