Show simple item record

dc.contributor.advisorTagay, Özlem
dc.contributor.authorTekeli, İbrahim
dc.date.accessioned2021-05-08T09:48:02Z
dc.date.available2021-05-08T09:48:02Z
dc.date.submitted2016
dc.date.issued2019-09-02
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/666259
dc.description.abstractBu çalışmada, Isparta merkez ve ilçeleri ile köy ve kasabalarındaki İl Milli Eğitim Müdürlüğü'ne bağlı resmi anaokullarında, ilköğretim okullarının anasınıflarında ayrıca mesleki liselerinin uygulama anasınıflarında görev yapan okul öncesi öğretmenlerinin yansıtıcı düşünme düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre anlamlı farklılık gösterip göstermediği araştırılmıştır. Araştırmada, Isparta ilinde görev yapmakta olan okul öncesi öğretmenlerin yansıtıcı düşünme düzeylerini ortaya koymak amacıyla betimsel araştırma yöntemi kullanılmıştır.Araştırmanın çalışma grubunu Isparta merkez ilçe, diğer ilçe merkezleri ile köy ve kasabalarındaki İl Milli Eğitim Müdürlüğü'ne bağlı resmi anaokullarında, ilköğretim okullarının anasınıflarında ayrıca mesleki liselerinin uygulama anasınıflarında görev yapan toplam 155 okul öncesi öğretmeninden oluşturmaktadır. Bu araştırmada veri toplama aracı olarak Semerci (2007) tarafından geliştirilen, Öğretmen ve Öğretmen Adayları İçin Yansıtıcı Düşünme Eğilimi (YANDE) Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmada Öğretmen ve Öğretmen Adayları İçin Yansıtıcı Düşünme Eğilimi Ölçeği kullanılarak okul öncesi öğretmenlerinin yansıtıcı düşünme becerilerine bakılmıştır. Kişisel bilgi formundan elde edilen bilgilerle okul öncesi öğretmenlerinin yansıtıcı düşünme düzeylerinin mesleki kıdemlerine, sınıftaki öğrenci sayılarına, yaşlarına, medeni durumlarına, çalıştıkları okulların bulunduğu sosyo-ekonomik düzeye, çalıştıkları okulların yerleşim yeri durumuna, öğretmenlerin mezun oldukları fakültelere, çalıştıkları okuldaki okul öncesi öğretmen sayısına, sınıflarında stajyer öğrencinin olup olmadığına, sınıflarında yemek, temizlik veya diğer işlerde çalışmak üzere görev yapan yardımcı olup olmadığına göre yansıtıcı düşünme becerilerinin anlamlı farklılık gösterip göstermediği incelenmiştir. Veriler SPSS (The Statistical Package for the Social Sciences) 15.0'a girilerek, tek yönlü Anova, Kruskal Wallis H ve t-Testi tekniği kullanılarak analiz edilmiştir.Araştırma sonucunda; okul öncesi öğretmenlerinin mesleki kıdemleri, sınıftaki öğrenci sayıları, yaşları, medeni durumları, çalıştıkları okulların yerleşim yeri durumu, öğretmenlerin mezun oldukları fakülte ve çalıştıkları okuldaki okul öncesi öğretmen sayısı değişkenleriyle yansıtıcı düşünme eğilimi alt ölçekleri puanlarının ortalamaları arasında anlamlı bir ilişkiye rastlanmamıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre okul öncesi öğretmenlerinin çalıştıkları okulların bulunduğu sosyo-ekonomik düzeyi ile yansıtıcı düşünme eğilimi ölçeği puanlarının ortalamaları arasında, okulun sosyo-ekonomik düzeyine göre, sürekli ve amaçlı düşünme alt boyutunda; sınıflarında bulunan stajyer öğrencinin geldiği okul ile yansıtıcı düşünme eğilimi ölçeği puanlarının ortalamaları arasında, stajyer öğrencinin geldiği okula göre sürekli ve amaçlı düşünme alt boyutunda; sınıflarında yemek, temizlik ve ya diğer işlerde çalışmak üzere görev yapan yardımcı olup olmadığı ile yansıtıcı düşünme eğilimi ölçeği puanlarının ortalamaları arasında, sınıflarında yemek, temizlik ve ya diğer işlerde çalışmak üzere görev yapan yardımcı olup olmadığına göre açık fikirlilik alt boyutunda anlamlı farklılık bulunmuştur.Anahtar Kelimeler: Düşünme, Yansıtıcı Düşünme, Okul Öncesi Öğretmenleri.
dc.description.abstractIn this study, it has been examined whether reflective thinking levels of preschool teachers working in official kindergartens affiliated to Provincial Directorate of National Education in Isparta province and its districts, also in kindergarten classes of primary schools, and application kindergarten classes of vocational high schools vary significantly according to several variables.. In the study, descriptive research method was employed to determine levels of reflective thinking among preschool teachers working in the province of Isparta.Study group of the research constitutes of a total of 155 preschool teachers working in official kindergartens affiliated to Provincial Directorate of National Education in Isparta province and its districts, also in kindergarten classes of primary schools, and application kindergarten classes of vocational high schools. In this research, Reflective Thinking Trend for Teachers and Pre-service Teachers (YANDE) Scale developed by Semerci (2007) was used as a data collection tool. In the research, preschool teachers' and teacher reflective thinking skills were reviewed using Reflective Thinking Trend Scale. Within the data obtained from personal information form, it was analyzed whether preschool teachers' reflective thinking levels and their reflective thinking skills vary significantly according to variables such as their seniority, number of student in the class, their ages, their marital status, socio-economic level of the school they work in, settlement status of the school they work in, faculties they graduate, number of preschool teachers at schools they work, presence of any trainee teachers in his/her classrooms, presence of any assistants working in jobs such as cleaning or other works. These data were entered into SPSS (The Statistical Package for the Social Sciences) 15.0, and they were analyzed using one sided Anova, Kruskal Wallis H and t-Test technique.As a result of the research; there have not been found any significant relationships between preschool teachers' score averages in reflective thinking tendency sub-scale and variables such as professional seniority of preschool teachers, number of students in their classes, their ages, marital status, settlement status of schools they work in, faculties they graduate and number of preschool teachers at schools they work. According to the results obtained from the research, significant difference was found between preschool teachers' score averages from reflective thinking tendency scale and socio-economic level of schools they work in continuous and purposive thinking sub-dimension as per socio-economic level of school; between score averages from reflective thinking tendency scale and the school where the trainee comes in continuous and purposive thinking sub-dimension as per school of trainee; between score averages from reflective thinking tendency scale and presence of any assistant working in cleaning, cooking or other jobs in their classes in open-mindedness sub-dimension as per presence of assistants.Keywords: Thinking, Reflective Thinking, Preschool Teachers.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleOkul öncesi öğretmenlerinin yansıtıcı düşünme düzeyleri
dc.title.alternativePreschool teachers' reflective thinking levels
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2019-09-02
dc.contributor.departmentİlköğretim Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmPreschool teachers
dc.subject.ytmReflective thinking
dc.subject.ytmTeachers
dc.identifier.yokid10124082
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityMEHMET AKİF ERSOY ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid446848
dc.description.pages112
dc.publisher.disciplineOkul Öncesi Eğitimi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess