Okul öncesi öğretmenlerinin yöneticilerin liderlik uygulamalarını değerlendirmeleriyle örgüte güven ve okula bağlılık düzeylerinin incelenmesi
dc.contributor.advisor | Ölçer, Sevinç | |
dc.contributor.author | Arabikoğlu, Sema Nur | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T09:48:01Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T09:48:01Z | |
dc.date.submitted | 2016 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/666256 | |
dc.description.abstract | Bu araştırma okulöncesi öğretmenlerinin örgüte bağlılık ve örgütsel güven düzeylerinin, okul yöneticilerinin algılanan liderlik uygulamalarına ilişkin görüşlerine göre incelenmesini amaçlamaktadır. Araştırma ilişkisel tarama modelindedir. Çalışma grubu, Burdur'da il ve ilçe merkezlerinde resmi bağımsız anaokulları ve anasınıflarında görev yapmakta olan 158 okulöncesi öğretmenini kapsamaktadır. Çalışmanın veri toplama aracında kişisel bilgileri saptamaya yönelik maddeler ve üç ölçek yer almaktadır. Bunlar `Örgütsel Güven Ölçeği`, `Liderlik Uygulama Envanteri` ve `Örgüte Bağlılık Ölçeği`dir. Elde edilen veriler betimsel istatistik, basit doğrusal çoklu regresyon, bağımsız gruplar t-testi, tek yönlü varyans analizi ANOVA ve iki yönlü varyans analizi MANOVA teknikleri kullanılarak çözümlenmiştir. Araştırmanın başlıca bulgusu okulöncesi öğretmenlerinin örgütsel güvenlerinin ve örgüte bağlılıklarının birlikte okul yöneticilerinin liderlik uygulamalarına ilişkin öğretmen değerlendirmelerine göre anlamlı fark göstermesidir. Yöneticilerin liderlik uygulamalarının örgütsel güven ve örgüte bağlılık üzerindeki etki düzeyinin büyük olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Sonuçlar örgütsel güven ve örgüte bağlılık değişkenleri açısından ayrı ayrı incelendiğinde öğretmenlerin örgütsel güvenlerinin ve örgüte bağlılık puanlarının okul yöneticilerinin liderlik uygulamaları hakkındaki değerlendirmelerine göre anlamlı fark gösterdiği belirlenmiştir. Sonuç olarak liderlik uygulamalarına ilişkin öğretmen değerlendirmelerinin örgütsel güven üzerindeki etkisinin örgüte bağlılık üzerindeki etkisinden daha büyük olduğu saptanmıştır. Okul yöneticisinin liderlik uygulamalarını sıklıkla sergilediğini belirten okulöncesi öğretmenlerinin örgüte güvenlerinin, orta ve düşük düzeyde sergilediğini belirten öğretmenlere göre daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Aynı şekilde okul yöneticisinin liderlik uygulamalarını sıklıkla sergilediğini belirten okulöncesi öğretmenlerin öğretmenlerinin örgüte bağlılık düzeyleri, orta ve düşük düzeyde sergilediğini belirten öğretmenlere göre daha yüksektir. Bu bağlamda okul yöneticilerine örgüte güven düzeyini arttırma ve örgüte bağlılığın sağlanması konusunda çalışmalar yapması önerilmektedir.Anahtar Kelimeler: Liderlik uygulamaları, okul öncesi öğretmenleri, örgütsel güven, örgüte bağlılık | |
dc.description.abstract | This research aims at examining the application on preschool teachers's organizational commitment and organizational trust levels according to school administrators's views about perceived leadership practices.The research had been realized in the form of relational screening model.The working group had included 158 preschool teachers who have been working in the official and independent nurseries and kindergartens in Burdur province and district. The study instrument had agents and three measures for the detection of personal information.These are `Organizational Trust Scale`, `Leadership Practices Inventory` and `Organizational Commitment Gauge`. The data obtained had been analysed by favour of `descriptive statistics`, `simple linear multiple regression`, `independent samples t-test`, `oneway analysis of variance ANOVA `and `two-way analysis of variance MANOVA` technics. The main finding of the study is, the organizational trust of preschool teachers together with their organizational commitment is different meaningfuly acording to teachers's assessment with regard to leadership practices of school administrators. It had been deduced that, the leadership practices of administrators's impression has been quite a lot on the level of organizational commitment and trust. When the results had been analysed separately in terms of the variables of organizational trust and organizational commitment, ıt had been determined that, teachers's organizational trust and commitment score has been different from each other acording to their assessment about leadership practices of school administrators. Evantually, ıt had been deduced that teachers's assessments with regard to leadership practices has been more effective on organizational trust than organizational commitment. Also ıt had been detected that preschool teachers's organizational trust, who had stated that their school administrators have been often exhibiting leadership practices, has been higher than the teachers's, who had stated that their school administrators have been exhibiting the leadeship practices in the middle and low level. Smilarly, preschool teachers's organizational commitment, who had stated that their school administrators have been often exhibiting leadership practices, has been higher than the teachers's who had stated that their school administrators have been exhibiting the leadership practices in the middle and low level. İn this context, ıt is recommended to school administrators to study on increasing the level of organizational trust and commitment. Keywords: Leadership practices, organizational commitment, organizational trust, preschool teachers | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Okul öncesi öğretmenlerinin yöneticilerin liderlik uygulamalarını değerlendirmeleriyle örgüte güven ve okula bağlılık düzeylerinin incelenmesi | |
dc.title.alternative | Analysing the teachers' views with regard to leadership practices of administrators and preschool teachers's organizational commitment and organizational trust level | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Preschool teachers | |
dc.subject.ytm | Leadership | |
dc.subject.ytm | School administrators | |
dc.subject.ytm | Organizational trust | |
dc.subject.ytm | School attachment | |
dc.subject.ytm | Teacher opinions | |
dc.identifier.yokid | 10124514 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | MEHMET AKİF ERSOY ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 446853 | |
dc.description.pages | 123 | |
dc.publisher.discipline | Okul Öncesi Eğitimi Bilim Dalı |