Show simple item record

dc.contributor.advisorTomul, Ekber
dc.contributor.authorOkatan, Özlem
dc.date.accessioned2021-05-08T09:47:54Z
dc.date.available2021-05-08T09:47:54Z
dc.date.submitted2017
dc.date.issued2019-07-10
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/666226
dc.description.abstractBu çalışmanın amacı, Türkiye'de Uluslararası Öğrenci Başarılarını Değerlendirme Programı (PISA) 2012 uygulamasına katılan yaklaşık beş bin öğrencinin, matematik başarısını etkileyen değişkenleri belirlemektir. Çalışmada PISA 2012 verileri kullanılmıştır. Veriler OECD'nin PISA ile ilgili resmi web sayfası olan http://www.oecd.org/pisa/data/' den alınmıştır. İlişkisel türdeki bu araştırmada, matematik başarısına etkisi araştırılan değişkenler; anne-baba eğitim düzeyi, cinsiyet, evde konuşulan dil, ESCS (ekonomik, sosyal ve kültürel statü) indeksi, okul türü, öğrencilerin matematiğe dair kaygı ve tutumlarıdır. Bu değişkenlerin matematik başarısıyla ilişkisini belirlemek için betimsel istatistik yöntemleri ve kestirimsel istatistik yöntemleri olan T-Testi, Tek Yönlü ANOVA, Çoklu Regresyon Analizi ve Pearson Korelasyon Katsayısı Analizi kullanılmıştır. Bu analizler sonucunda elde edilen bulgulara göre, matematik başarısı ile matematik tutumu arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki bulunmazken, matematik başarısı ile matematik kaygısı arasında istatistiksel olarak anlamlı negatif yönde ve orta düzeyde bir ilişki tespit edilmiştir. Öğrencilerin matematik başarıları cinsiyet, anne-baba eğitim durumu, evde konuşulan dil, ESCS indeksi ve okul türü değişkenlerine göre istatistiksel olarak anlamlı farklılaşmaktadır. Araştırmaya konu olan tüm değişkenlerin matematik başarısını ne kadar etkilediğini araştırılmış, analiz sonucunda matematik başarısı üzerinde en önemli değişkenin ESCS indeksi olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bu bulgulardan, Türkiye'de matematik başarısında sosyo-ekonomik ve kültürel değişkenlerin önemli belirleyiciler olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bu sonuca dayanarak, eğitim sisteminin iyileştirilmesi için etkin ve sürdürülebilir, çok kültürlü, eşit eğitim imkânı sunabilen, teknoloji destekli, öğrenci merkezli eğitim politikalarının yanında güçlü sosyal politikalara da ihtiyaç olduğu düşünülmektedir. Elde edilen bulguların; eğitimde politika belirleyicilere, karar vericilere, uygulayıcılara, bilimsel çalışma yapanlara ışık tutması hedeflenmektedir.
dc.description.abstractIn this study, determination of variables which effect the performance in mathematics of about five thousand students who attended Programme for International Student Assesment (PISA) in Turkey is aimed. PISA 2012 database is used in the study. All data is taken from the official website of PISA which is http://www.oecd.org/pisa/data/ under OECD web site. In this relational type research, the variables effected performance in mathematics are; educational level of mother and father, gender, language spoken at home, index of ESCS (economic social and cultural status), type of the school, anxiety and behavior of the students about mathematics. T-test, ANOVA, Standard Multiple Regression Analysis, and Pearson Correlation Coefficients Analysis which are descriptive and predictive statistical analysis methods are used to determine the relationship of these variables with mathematical performance. By the findings after these analyses; statistically no relationship is identified between mathematics behavior and mathematical performance and negative and medium-level relationship is identified between mathematics anxiety and performance in mathematics. Statistically, students' performance in mathematics is meaningfully changed with gender, mother-father educational level, language spoken at home, index of ESCS and school type variables. The effect of all variables subjected in the research over the performance i mathematics is investigated and after the analysis the result is index of ESCS is the most important variable over the mathematical performance. By these findings, the result of `economic social and cultural variables are important determinants over the performance in mathematics` is reached. By this result, beside effective, sustainable, multicultural, capable of offering equal educational opportunities, technologically supported, student centered policies, the need for strong social policies for the improvement of the education system is considered. The obtained findings are aimed to shed light to policy makers in education, decision makers, practitioners and researchers.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleUluslararası Öğrenci Başarılarını Değerlendirme Programı`na (PISA) göre öğrencilerin matematik başarıları ile ilişkili değişkenlerin incelenmesi
dc.title.alternativeInvestigation of interrelated variables with students success in mathematics according to Programme for International Student Assesment (PISA)
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2019-07-10
dc.contributor.departmentİlköğretim Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmMathematics education
dc.subject.ytmMathematical literacy
dc.subject.ytmMathematics
dc.subject.ytmProgramme for International Student Assesment
dc.subject.ytmStudent achievement
dc.subject.ytmMathematics achievement
dc.subject.ytmStudent achievement
dc.identifier.yokid10155281
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityMEHMET AKİF ERSOY ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid470970
dc.description.pages112
dc.publisher.disciplineSınıf Öğretmenliği Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess