Spor yapan ve yapmayan ortaöğretim öğrencilerinin kişilik özellikleri, karar verme stilleri, stresle başa çıkma stratejilerinin karşılaştırılması
dc.contributor.advisor | Eraslan, Meriç | |
dc.contributor.author | Ülker, Murat | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T09:47:53Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T09:47:53Z | |
dc.date.submitted | 2017 | |
dc.date.issued | 2020-01-03 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/666221 | |
dc.description.abstract | Yapılan bu araştırmada lise öğrencilerinin karar verme, kişilik ve stresle başa çıkma stillerininbazı değişkenlere göre incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmaya Isparta ili Yalvaç ilçesindebulunan ortaöğretim kurumlarında öğrenim gören 174 kadın ve 95 erkek olmak üzere toplam269 öğrenci katılmıştır. Araştırmaya katılan öğrencilerin kişilik özelliklerinin belirlenmesinde`Beş Faktör Kişilik Ölçeği`, karar verme stillerinin belirlenmesinde `Karar StratejileriÖlçeği`, Stresle başa çıkma stillerinin belirlenmesinde ise `Stresle Başa Çıkma Ölçeği`kullanılmıştır. Elde edilen verilerin istatistiksel analizlerinde SPSS 22 programındatanımlayıcı istatistikler ve MANOVA analizinden yararlanılmıştır. Araştırmanın sonundaöğrencilerin kişilik özelliklerinin spor yapma durumu, cinsiyet, yaş grubu ve öğrenim görülensınıf değişkenlerine göre istatistiksel açıdan anlamlı farklılık gösterdiği tespit edilmiştir(p<0.05). Buna karşılık öğrencilerin karar verme stillerinin spor yapma durumu, cinsiyet, yaşgrubu ve öğrenim görülen sınıf değişkenlerine göre istatistiksel açıdan anlamlı farklılıkgöstermediği belirlenmiştir (p>0.05). Öğrencilerin stresle başa çıkma stillerine ilişkin bulgulardeğerlendirildiği zaman, stresle başa çıkma stillerinin cinsiyet ve öğrenim görülen sınıfdeğişkenlerine göre istatistiksel açıdan anlamlı farklılık gösterdiği (p<0.05), buna karşılıkstresle başa çıkma stillerinin spor yapma durumu ve yaş grubu değişkenlerine göreistatistiksel açıdan anlamlı farklılık göstermediği tespit edilmiştir (p>0.05). Sonuç olarak, liseöğrencilerinde sahip olunan demografik özelliklerin stresle başa çıkma ve kişilik özellikleriüzerinde önemli bir belirleyici olduğu, buna karşılık spora katılım ve diğer demografikdeğişkenlerin karar verme stilleri üzerinde önemli bir belirleyici olmadığı söylenebilir. | |
dc.description.abstract | strategies with stress in terms of some variables was purposed. Totally 269 students, who are174 female and 95 male and taking education at high schools in Yalvac county of Isparta city,participated in study. `Big Five Personality Scale` to identify personality aspects, `DecisionMaking Strategy Scale` to identify decision making styles, `Coping Scale With Stress` toidentify coping strategies with stress were used. Descriptive statistics and MANOVA analysisin SPSS 22 program were used in analysis of data obtained. It was established that students'personality aspects were shown statistically significant difference in terms of doing sportstatus, gender, age and class taking education variables (p<0,05). Notwithstanding, it wasestablished that students' decision making styles were not shown statistically significantdifference in terms of doing sport status, gender, age and class taking education variables(p<0,05). When students' coping strategies were examined, it was established that students'coping strategies with stress were shown statistically significant difference in terms of genderand class taking education variables (p<0,05), notwithstanding, students' coping strategieswith stress were not shown statistically significant difference in terms of doing sport statusand age variables (p>0,05). As a result, it may be said that owned demographic aspects athigh school students are determinant on coping strategies with stress and decision makingstyles, notwithstanding, doing sport status and other demographic aspects were not animportant determinant on decision making styles. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.subject | Psikoloji | tr_TR |
dc.subject | Psychology | en_US |
dc.subject | Spor | tr_TR |
dc.subject | Sports | en_US |
dc.title | Spor yapan ve yapmayan ortaöğretim öğrencilerinin kişilik özellikleri, karar verme stilleri, stresle başa çıkma stratejilerinin karşılaştırılması | |
dc.title.alternative | Comparison of personality aspects, decision making styles, coping strategies with stress of high school students doing sport and do not sport | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-01-03 | |
dc.contributor.department | Beden Eğitimi ve Spor Öğretimi Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Personality traits | |
dc.subject.ytm | Sports | |
dc.subject.ytm | Sport activities | |
dc.subject.ytm | Sport education | |
dc.subject.ytm | Secondary education students | |
dc.subject.ytm | Decision making | |
dc.subject.ytm | Decision making styles | |
dc.subject.ytm | Coping with stress | |
dc.subject.ytm | Stress | |
dc.subject.ytm | Coping | |
dc.identifier.yokid | 10149418 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | MEHMET AKİF ERSOY ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 470965 | |
dc.description.pages | 119 | |
dc.publisher.discipline | Beden Eğitimi ve Spor Öğretimi Bilim Dalı |