dc.description.abstract | TEZ ÖZETİ: Bu çalışmada, Avrupa Birliğinde uygulanan dolaysız vergilerin uyumlaştırılması çalışmaları incelenmiştir. Bu tür harmonizasyonun, teorik ve yasal temelleri ile daha üeri düzeyde yapılacak uyumlaşurmayı önleyecek engeller bu araştırmanın temel konularım oluşturmaktadır. Çalışma dört ana bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde, temel kurumlar vergisi sistemleri kısaca ele alındıktan sonra vergilendirmenin temel prensip ve kriterleri anlatılmıştır. Çalışmanın ikinci bölümünde, Avrupa Birliği ülkelerindeki vergi gelirlerinin yapılan ve vergilendirme düzeyi incelenmiştir. Sijbren'Cnossen'in, bu konudaki çalışması göstermiştir ki ; 1955 -1987 yıllan arasında, bütün üye ülkelerde, vergi gelirleri artmıştır. Yaptığım çalışmada ise, toplam vergi geMerinİn, gayrisafi milli hasıla içindeki payı bulunmuştur. Vergi gelirlerinin, Gayri safî milli gelir içindeki payıyla ilgili analiz için, Uhıslarası Para Fonu (IMFynun, 1980-1992 yıllan arasında yayımlanan `Government Finance Statistical Yearbook ` yıllıklarından yararlandım. 1989 yılında, kişisel ve kurumlar vergi gelirlerinin toplamının, gayri safi milli hasıla (GSMH) içindeki payının %5 ile 15 arasında değiştiği, sadece kurumlar vergisinin yine gayri safi milli hasıla (GSMH) içindeki payının % 1 ile 5 arasında değiştiğini gözledim. Üçüncü bölümde, Avrupa Birliği'nde dolaysız vergilerin harmonizasyonun yasal dayanaklan ve geçmişte bu konuda yapılan yasal ve teorik çalışmalar ele alınmıştır. Konsey Karalan ve Komisyon çalışmalan, bu bölümün temel materyalleridir. Avrupa Birliği ülkelerinde 1991 yılında uygulanan kurumlar vergisi sistemleri bu bölümde verilmiştir. Çalışmamın dördüncü bölümünde, kamu maliyesi literatüründe tartışılan uyumlaşttrma teorilerine yer verilmiştir. Bu teoriler ve Avrupa Birliğinde yapılan uyumlaştama çalışmalan arasındaki benzerlikler ve farklılıklar, ve bu uyumlaştana teorilerindeki temel eksiklikler de yine bu bölümde incelenmiştir. Bu teorilerden birinin Avrupa Birliği ülkelerinde uygulanabilmesini önleyecek en önemli engeller yine bu bölümde incelenmiştir, örneğin, yasama metodu bunlardan biridir. Tüm üye ülkelerde uygulanabilecek vergi yasalarının oybirliği ile kararlaştnlması gerekmektedir. Ancak, hiçbir üye ülke, vergi konusundaki egemenlik hakkını, diğer parasal ve mali politikaların uygulanmasında olduğu gibi, herhangi başka bir otoriteye devretmeye hazır değildir. Çalışmamın son bölümünde, Alworth' ün, uyumlaştama teorilerini, Avrupa Birliği üyesi ülkelerdeki vergi sistemleri üzerinde uygulamasına yönelik çalışmasına yer verilmiştir. Alworth bu çalışmasında, enflasyonist ortamda, effektive vergi oranlarının yatırım ve tasarruf kararlan üzerindeki etkisi araştırılmıştır. Bu bölümü, sonuç bölümü izlemektedir. Kamu maliyesi literatüründe, kurumlar vergisi ile kişisel gelir vergüerinin birleştirilmesi ile oluşan vergi sistemi ile, kurumlar vergisinin başlı başına bir vergi olarak varolmaya devam ettiği klasik vergi sistemi, arasında kesin bir tercih yapılamamaktadır. Bu tür bir karara varılabilmesi için, bu sistemlerin uygulanmasına ilişkin daha çok gözleme ihtiyaç vardır. Ancak, eğer Avrupa Birliğinde, ekonomik ve politik olarak, daha üst düzeyde bir entegrasyona gidilmek isteniyorsa, doğrudan uygulanan (dolaysız ) vergilerin uyumlaştırılması gerekmektedir, öncelikle vergi oranlan eşitienmeli, vergi tabanlan uyumlaştınlmalı ve daha sonraki aşamada kurumlar vergisi ile diğer kişisel vergilerin uyumlaştırılması tercih edilebilir. | |
dc.description.abstract | ABSTRACT: In this study the haimonisation of direct taxes in the European Union has been analysed. The theoretical and legal basis of such kind of harmonisation, potential obstacles for further harmonisation are the main subjects of my study. This study consists of four parts. In the first part, basic principles of taxation are explained after giving short definitions of main corporation tax systems. Source principle and residence principles are the basic principles of taxation. However, there are three fundamental criteria in taxation of capital income. These are interjurisdictional equity, taxpayer equity, locational neutrality. In the second part of my study, taxation in the European Union has been analysed. The analysis of Sijbren Cnossen showed, total tax revenues have increased in all European Union Member States in the periods between 1955 and 1987. In my analysis relating to the share of tax revenues Gross National Product, I used the Government Finance Statistical Yearbooks of International Monetary Fund issued in the period between 1980- 1992. The sum of personal and corporate income taxes in GNP vary between 5 percent to 15 in 1989 while only corporate tax revenues are taking share on varying degrees between 1 and 5 percent. As it can be considered that direct taxes have very important share in GNP. In the third part, the legal basis and the background of direct tax harmonisation are reviewed. The Council Decisions and the Commission Proposals are the main subjects of this part. The corporation tax models and tax rates applied in European Union Countries in 1991 are given in this part. In the fourth part of my study, I have given the harmonisation theories discussed in the public finance literature and the examples related to the application of these theories. The similarities and the differences between these systems and harmonisation theories in the European Union as well as the drawbacks of the harmonisation theories have been discussed. Even if one for the harmonisation theory had been accepted, there are very powerful obstacles to the harmonisation of direct taxes in the European Union. First of all, procedure of legislation is the main obstacle. The unanimity is required for new tax legislation to be implemented in the European Union. However, any of the Member States is not ready to give up their sovereignty on tax matters to any other authority to administer monetary and exchange rate policies. The final section of part four gives the analysis of Alworth concerning the application of harmonisation theories to tax systems of Member States in European Union. Alworth made simulation studies on the effective studies on the effective tax rates on investment and saving decisions under inflationary circumstances. Finally, the concluding remarks are made : In public finance literature, at this stage of knowledge on the harmonisation of direct taxes, there is no certain idea that Member State should choose either the theory of integration corporate and personal income taxes or the absolutist view. Although, there are some example on the harmonisation of direct taxes through implication of corporate, personal income tax integration, but application of this theory needs more time for observing results its application, and if Member States wish to reach high degree of integration on both economical and political level in European Union, the direct taxes should be harmonised. However, first of all the direct tax rates should be equalised,then the income tax base should be defined uniformly. After the realisation of these stages, finally personal income tax and corporation income taxes can be integrated. | en_US |