dc.contributor.advisor | İneci, Sevgi | |
dc.contributor.author | Sertdemir, Seda | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T09:41:30Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T09:41:30Z | |
dc.date.submitted | 2010 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/665817 | |
dc.description.abstract | Bu tezin temel amacı Lizbon Strateji'sinin Eğitim ve Öğretim hedefleri doğrultusunda Avrupa Ülkeleri'nin ve Türkiye'nin performanslarını ve ilerlemelerini analiz etmektir. Eğitimin sosyal ve ekonomik faydalarının yanında ekonomik büyümedeki rolü de incelenmeye çalışılmıştır. Araştırma, aşağıdaki sorulara cevap aramıştır: (1) Eğitimin rapor edilmiş sosyal ve ekonomik faydaları nelerdir?, (2) Eğitim ile ekonomik büyüme arasında kanıtlanmış bir ilişki var mıdır?, (3) (a) Lizbon Stratejisi nedir, (b) Stratejinin başlıca amaçları ve bölümleri nelerdir, (c) Nasıl bir gidişata sahiptir?, (4) (a) Lizbon Strateji'sinin eğitim ve öğretim hedefleri nelerdir, (b)Bu hedefler doğrultusunda ülkelerin gelişmelerini takip etmek ve ülkeler arası karşılaştırma yapmak için gereken kriter ve göstergeler nelerdir?, ve (5) Lizbon Eğitim-Öğretim kriter ve göstergeleri doğrultusunda, ülkelerin karşılaştırmalı performans ve gelişimi nasıldır?Bu tez dokuman analizine dayanmaktadır. Avrupa Birliği, OECD ve UNESCO'nun veri, araştırma ve yayınları tezin ana dokümanlarını oluşturmaktadır. Bu kronolojik doküman analizi; yeni büyüme teorilerinin, insan sermayesinin en önemli boyutu olan eğitimi, ekonomik büyümenin motoru olarak tanımlanmadığını göstermiştir. Bununla beraber, eğitimin faydalarını ölçmeye dayanan yeni çalışmalar, eğitimin önemini çok daha açık olarak göstermektedir. Buna göre ileri eğitimin; gelir artışı, verimlilik artışı ve yüksek özel ve kamu geri dönüşleri gibi ekonomik faydalarının yanında daha iyi kişi ve kamu sağlığı, daha gelişmiş demokratikleşme, daha fazla politik istikrar, daha gelişmiş çevre kalitesi, daha az doğurganlık ve suç oranları , açlık ve eşitsizlikte azalma gibi sosyal faydaları da vardır.Avrupa Birliği 2000 yılında, günümüz bilgi çağının engellerini aşmak için ?Lizbon Stratejisi? adı verilen 10 yıllık bir stratejik plan ortaya koymuştur ve ?Eğitim ve Öğretim? ayağı bu stratejinin gelişmesinde ve başarılı olmasında hayati bir öneme sahiptir. Tezin son bölümünde, Avrupa Konseyi tarafından sürece rehberlik etmek ve süreci izlemek amacıyla oluşturulmuş eğitim alanındaki beş kıstas ve on altı gösterge kullanılarak uluslararası bir karşılaştırma yapılmıştır. Araştırma sonuçları, eğitimde ülkeler arasında önemli farklılıklar olduğunu göstermiştir. İskandinav ülkeleri en iyi performansa sahip olurken; birliğe yeni katılan ülkelerin, AB ortalamalarıyla karşılaştırıldığında önemli eksiklikleri olduğu görülmektedir. Hemen hemen tüm eğitim göstergelerinde, Romanya ve Bulgaristan ile beraber Türkiye'nin performansı Avrupa ve OECD ülkeleri arasında en alt sıralardadır. | |
dc.description.abstract | The main aim of this thesis is to analyze the performance and progress of European Union Countries and Turkey towards the Education and Training Objectives within the context of Lisbon Strategy. It also attempts to explore the social and economic benefits of education as well as the role of education in economic growth. Following research questions are intended to be answered: (1)What are the reported social and economic benefits of the education?, (2) Is there any documented relationship between education and economic growth?, (3)(a)What is the Lisbon Strategy, (b)What are its main objectives and pillars, (c)How does it progress?, (4) (a)What are the Education&Training Objectives of the Lisbon Strategy, (b)What are the benchmarks and indicators that are required in order to analyze the progress and make a comparison between countries towards these goals?, and (5) What are the compared results of countries? performance and progress according to Lisbon Education and Training benchmarks and indicators??This study is based on chronological document analysis. These documents mainly consist of data, surveys and publications of EU, OECD, and UNESCO. The document review indicated that new growth theories define the education, which is the main dimension of human capital, as an engine of the economic growth. Recent studies which measure the benefits of education demonstrated the importance of education more obviously. Accordingly, further education has economic benefits such as increase in earnings, productivity and high private and public returns as well as social benefits such as better private and public health, enhanced democratization, greater political stability, improved environment quality, the reduce of poverty and inequality, lower fertility rates, and lower crime rates .European Union set a ten-year year strategic goal -The Lisbon Strategy- in 2000 to overcome the challenges of today?s information era. ?Education and Training? objectives have been essential for the development and success of this process. In the last section of this thesis, an international comparison was made by using the five benchmarks and sixteen indicators of education, that are set by European Council in order to guide and monitor the progress towards these objectives. The results demonstrated that there are significant variations among countries in the field of education. Nordic countries perform the best, while EU?s newcomers show significant shortfalls compared to EU averages. The performance of Turkey together with that of Romania and Bulgaria are in the lowest levels among European and OECD Countries according to almost all education and training indicators. | en_US |
dc.language | English | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Ekonomi | tr_TR |
dc.subject | Economics | en_US |
dc.title | European Union education and training objectives within the lisbon strategy: Performance of Turkey and the European Union countries | |
dc.title.alternative | Lisbon Strateji kapsamında Avrupa Birliği eğitim ve öğretim hedefleri: Türkiye ve Avrupa Birliği ülkelerinin performansı | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Avrupa Birliği İktisadı Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | European Union | |
dc.subject.ytm | Lisbon Strategy | |
dc.subject.ytm | Turkey | |
dc.subject.ytm | Education | |
dc.subject.ytm | Education targets | |
dc.subject.ytm | Teaching | |
dc.subject.ytm | Economic growth | |
dc.identifier.yokid | 380879 | |
dc.publisher.institute | Avrupa Birliği Enstitüsü | |
dc.publisher.university | MARMARA ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 270897 | |
dc.description.pages | 145 | |
dc.publisher.discipline | Diğer | |