Show simple item record

dc.contributor.advisorÖztek, Mehmet Yaman
dc.contributor.authorKara, Kader
dc.date.accessioned2021-05-08T09:11:44Z
dc.date.available2021-05-08T09:11:44Z
dc.date.submitted2006
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/665403
dc.description.abstractMarka, tüketicilere, hakkında bilgi edindikleri malları denemek ve bunlar arasında tatminkâr bulduklarını yeniden satın almak, tatminkar bulmadıklarını tekrar satın almaktan kaçınmak imkanı vermektedir.Ürün kişiliği, duygular ve zihinde oluşan çağrışımlar gibi tüm belirleyici unsurları içerecek şekilde ürünün açıklanması marka imajını oluşturduğundan, tüketiciler ürünleri ve markaları oluşturdukları imaja göre değerlendirmektedirler. Marka değeri ise bütün bu olumlu ve iyi niyet etkilerinin bileşimidir.İşletmelerin ulaşmaya çalıştığı marka tercihi ve marka bağlılığının özünü oluşturan, markanın tüketici tarafından olumlu karşılanan bir imaja sahip oluşu; tüketicinin markayı önceden satın alınmasından edindiği deneyimlerle, marka tercihini ve marka bağlılığını yaratmaktadır.Tüketicinin bir markayı tercih edip etmemesi birçok faktöre bağlıdır. Özellikle ele alınması gereken husus markanın tüketici tarafından bilinip bilinmediği yada farkında olunup olunmadığıdır. Bu tüketicinin markalar ile ilgili davranışsal boyutlarından biridir.Bütün bunlara dayanılarak yapılan araştırma sonucunda; kahve içenlerin marka tercihlerini yaş, cinsiyet, eğitim, medeni durum, gelir, meslek, kalite, mekan ve fiyat belirlerken kahve kullanımında marka bağlılığının olduğunu ve marka değiştirme sebebinin ise arkadaş çevresi ve kaliteyle ilişkili olduğu ortaya çıkmıştır.ANAHTAR KELİMELER: Marka, Marka Bağlılığı, Tüketici Davranışı, Kahve
dc.description.abstractBrand helps the consumer to try the goods about which they have informed to buy the goods which they find satisfactory and to avoid buying the goods they don?t find satisfactory. At present brand is more important for consumer, manufacturer and brokers i.e. wholesaler, retailer etc. than it was before.Since brand image is consisted of the character of product, feeling and backgronded ? images determining the product considered, the consumers evaluate the products and goods according to images which they produce. The brand value is a composition of both all these positive and great intention effects. The fact the brand has an image which is positively accepted by the consumer according to the concept of brand choice and brand loyalty which the firms try to teach and the experiences in which the consumer had bought the brand and tried it creates the brand choice and brand loyalty.Whether the consumer prefers any brand depends on many factors. Especially the important matter which must be taken into account is whether the brand is known by the consumer whether it is interested by the consumer.This is one of the behavioral dimensions of the consumer about the brands. Creating the brand loyalty is the main purpose in all these explanations. This concept is a psychological function of realising in a situation of the alternative centres more than one, carrying out by the decision ? taking units and consisting of during a time specified. Brand loyalty for a consumer provides him/her to take a decision and to save.At the end of the research made according to all these data while brand loyalty of coffee consumers is determined by age, sex, education, maritial status income, occupation, quality and price, it has been observed that the reason of chancing the brand is related with quality and price increase.KEY WORDS: Brand, Brand Loyalty, Consumer Behaviour, Coffeeen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectİşletmetr_TR
dc.subjectBusiness Administrationen_US
dc.titleGençlerin satın alma davranışı üzerinde marka bağlılığının etkisi ve örnek olay incelemesi
dc.title.alternativeThe effect of brand loyalty on teenager purchasing behavior and research
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentİşletme Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmBrand
dc.subject.ytmCoffee
dc.subject.ytmBrand loyalty
dc.subject.ytmConsumer behavior
dc.identifier.yokid9014594
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityMALTEPE ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid217662
dc.description.pages129
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess