Show simple item record

dc.contributor.advisorÜge, Bayhan
dc.contributor.authorAlpbaz Erürker, Burcu
dc.date.accessioned2021-05-08T09:11:37Z
dc.date.available2021-05-08T09:11:37Z
dc.date.submitted2007
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/665342
dc.description.abstractBu araştırmanın temel amacı, Naglieri ve Das (1997) tarafından geliştirilmiş, İstanbulÜniversitesi, Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı öğretimüyelerinden Yrd. Doç. Dr. Tamer ERGİN tarafından geçerlik, güvenirlik ve norm çalışmalarıyapılan doktora çalışması Bilişsel Değerlendirme Sistemi ( Cognitive Assesment Sytem-CAS)'nin kullanılarak, aileye ( anne- baba- çocuklar birlikte/ bütünlüğünü koruyan veya tamaile ) ve parçalanmış aileye sahip 5-6 yaş çocuklarının bilişsel işlevlerdeki farklılıklarınınaraştırılmasıdır.Araştırmanın örneklemini İstanbul ilinde, okulöncesi eğitim kurumlarındaki 100çocuk oluşturmuştur. Bu çalışmanın gerçekleştirilebilmesi için Mustafa Aykın İlköğretimOkulu'ndan, Kalamış İlköğretim Okulu'ndan, İlhami Ahmet Örnekal İlköğretim Okulu'ndan,Özel Alev İlköğretim Okulu'ndan, Özel Coşkun İlköğretim Okulu'ndan, Ponpon ÇocukKulübü'nden, İstanbul Üniversitesi Çocuklar Evi'nden, Harika Park Çocuk Yuvası'ndan,Özel Eyüboğlu İlköğretim Okulu'ndan 5 ve 6 yaşındaki 100 çocuk ve onların aileleriyleçalışılmıştır. Örnekleme `Bilişsel Değerlendirme Sistemi (CAS)' uygulanarak veritoplanılmıştır. Verilerin istatistik analizleri SPSS 13.00 ( Statistical Package of SocialSciences) kullanılarak yapılmıştır. Çeşitli değişkenlere göre CAS ölçeği ve alt testlerindenelde edilen puanların farklılıklarını test etmek için bağımsız (ilişkisiz) grup t- testi ve tekyönlü varyans analizi (ANOVA) teknikleri kullanılmıştır. Toplanan veriler bu istatistikselyöntemlerle analiz edilerek bulgular tartışılmıştır.100 çocuktan 50 tanesini anne- babası birlikte olan ( tam aile- bütünlüğünü koruyanaile) çocuklar, 50 tanesini de parçalanmış aileye ( boşanma, evden ayrılma, ölüm nedenleriyleebeveynlerinden biriyle yaşayan çocuklar) mensup çocuklar oluşturmuştur. Araştırmasonuçları bu testi oluşturan 12 alt test ve toplam ölçek puanlarının sonuçlarıyla sınırlıdır.Sonuçlarda; kurulan hipotezlerimizin araştırma bulguları ile örtüştüğü görülmüştür.Araştırma sonucunda; parçalanmış aileye sahip çocukların bilişsel işlevleri ile aileyesahip çocukların bilişsel işlevleri arasında; aileye sahip çocukların lehine anlamlı farkbulunmuştur. Bilişsel işlevlerdeki farklılıkların belirlenmesi, ileriki dönemde çocukta ortayaçıkabilecek akademik problemler ile ilgili önlemlerin alınabilmesini, çocuklara ve ailelereverilecek desteğin ve eğitim programlarının okulöncesi döneme ağırlık verilerekplanlanmasını, bununla ilgili olarak devlet ve özel kurumlarla işbirliğine gidilebilmesini,çocukların akademik başarıları sekteye uğramadan, özgüvenleri sarsılmadan, erken dönemdegerekli terapötik süreçlerden geçerek hayata hazırlanmalarını sağlayacaktır.Anahtar kelimeler; aile, parçalanmış aile, boşanma, bilişsel işlevler, bilişsel değerlendirmedir.
dc.description.abstractThe main objective of this study is to examine the differences between the cognitivefunctions of the children aged 5-6 with a family (a family with mother-father and childrentogether / a family protecting integrity or a whole family) and with a divided family using theCognitive Assessment System (CAS) developed by Naglieri and Das (1997), subjected tovalidity, accuracy and norm studies by Assistant Associate Professor Doctor Tamer ERGİN, amember of the university at Istanbul University, Institute of Social Sciences, Department ofEducational Sciences.The sampling of the study is constituted by 100 children at preschool organization inIstanbul. In order to realize this study, 100 children aged 5-6 from Mustafa Aykın PrimarySchool, Kalamış Primary School, İlhami Ahmet Örnekal Primary School, Private AlevPrimary School, Private Coşkun Primary School, Ponpon Children?s Club, IstanbulUniversity the Children?s Home, Harika Park Nursing Home, Private Eyüboğlu PrimarySchool and their families were worked with. It was attempted to apply the CognitiveAssessment System (CAS) to the sampling and to assess the cognitive processes. Thestatistical analyses of the data were undertaken using SPSS 13.00 (Statistical Package ofSocial Sciences). Independent (irrelevant) group t-test and on way variant analysis (ANOVA)were used in order to test the differences in scores obtained from the CAS scale and subtestsaccording to various variants. The collected data were analyzed by these statistical methodsand the findings were discussed.Of 100 children, 50 children were children with their mothers and fathers livingtogether (whole family- family protecting integrity) and 50 children were children withdivided families (children with a single parent due to divorce, leaving home, and death). Theresults of the study are limited to the results of the 12 subtests constituting this test and totalscale scores. The results revealed that our hypotheses were verified by the findings of thestudy.As a result of the study, a significant difference was found between the cognitivefunctions of the children with divided families and with whole families to the favor of thechildren with whole families.Determining the differences in terms of the cognitive functions will enable measuresto be taken with regards to any future academic problems that the child might have in future;support and educational programs for the children and the families to be planned with anemphasis on the preschool period; cooperation between the state and the private organizationsin this regard; and will also enable the children to be prepared for life undergoing thenecessary therapeutic processes early in life without undermining their academic successes ortheir self-esteems.Key words: family, divided family, divorce, cognitive functions, and cognitive assessment.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titleAileye ve parçalanmış aileye sahip 5-6 yaş çocuklarının bilişsel işlevlerinin karşılaştırılması
dc.title.alternativeCompare between the cognitive functions of the children aged 5-6 with a family and with a divided family
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentPsikoloji, İnsan Bilimleri ve Felsefe Ana Bilim Dalı
dc.identifier.yokid9012777
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityMALTEPE ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid227261
dc.description.pages141
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess