dc.contributor.advisor | Telman, Nursel | |
dc.contributor.author | Eğilmez, Gülseren | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T09:11:36Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T09:11:36Z | |
dc.date.submitted | 2007 | |
dc.date.issued | 2020-12-18 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/665336 | |
dc.description.abstract | Bu deneysel çalışmada, ilköğretim okuluna devam eden gören vegörmeyen öğrencilerin renklerle notaları eşleştirmeleri değerlendirilmiştir.Değerlendirmede, kontrol grubunu oluşturan gören öğrencilerineşleştirmeleri ile denek grubunu oluşturan görme engelli öğrencilerin eşleştirmeleriarasında fark olup olmadığı araştırılmıştır. Ayrıca her iki grubun eşleştirmeleri,sesin frekansı ve rengin dalga boyu göz önüne alınarak ve matematikselhesaplamalarla yapılmış olan renklerle notaları eşleştirmiş olan bir çalışmamınsonuçları ile karşılaştırılmıştır .Daha önce benzer bir çalışma yapılmamış olması nedeniyle , esas çalışmanınöncesinde pilot çalışma yapılması uygun görülmüştür.Pilot çalışma deneyi , 30 görme engelli ve 44 gören öğrenci ile yapılmıştır.Deneyde öğrencilere metilafon'un tuşlarına vurarak tek, tek dinletilen ?Do, Mi veLa? notalarını, ana renklerden olan ?Sarı, Mavi ve Kırmızı? renkler ileeşleştirmeleri istenmiştir.Esas çalışma deneyi , 33 görme engelli ve 33 gören öğrenci ile yapılmıştır.Bu deneyde, öğrencilere piyanodan kaydedilmiş ?Do, Re, Mi ve La? notalarıCD'den tek, tek dinletilerek, Sarı, Yeşil, Mavi ve Kırmızı renklerle eşleştirmeleriistenmiştir. Esas çalışma deneyi her öğrenci ile 10'ar kez tekrarlanarakgerçekleştirildi ve 10 tekrarın en az beşinde aynı eşleştirmeyi yaptıkları verilerdeğerlendirilmiştir.Bu çalışmadan elde edilen veriler, istatistikte SPSS paket program iledeğerlendirilmiştir. t-testi hesaplamaları sonucunda gören ve görmeyen denekler(deney ve kontrol grubu) arasında anlamlı bir farklılık olmadığı gözlenmiştir. İkigrubun eşleştirmeleri arasındaki karşılaştırma anlamlı bir farklılık olmadığına işaretetmiştir (p=0.227 ).Ayrıca, frekans değerlerine baktığımızda Mİ-Yeşil eşleştirmesinde fark herne kadar t-testi hesaplamaları sonucunda anlamlı bulunmamış (1,96) ise de, bueşleştirmenin her iki grupta da en yüksek frekansı oluşturması dikkat çekicibulunmuştur.Araştırmada dikkat çeken bir başka sonuç ise; gerek pilot çalışmanıngerekse esas çalışmanın frekanslarına bakıldığında, gören öğrencilerin yaptığıeşleştirmelerden hiç biri matematiksel hesaplamalarla yapılmış olan eşleştirme ilebenzerlik göstermezken, görme engelli öğrencilerin hemen, hemen tümeşleştirmeleri benzerlik göstermiştir (yalnızca esas çalışmada ?Do-Mavi?eşleştirmesi hariç).Bu bulgular ışığında, gören ve görmeyen öğrenciler arasında benzerlikteşkil eden ?Mi-Yeşil? eşleştirmesinin nedenleri ve her iki çalışmada da görmeyenöğrencilerin yaptığı eşleştirmelerin, sesin frekansı ve rengin dalga boyu ile yapılmışeşleştirmelerle benzerlik göstermesinin nedenleri araştırmaya değer bulunmuştur.ANAHTAR KELİMELER: Görme engelli, renk , nota , renk-nota eşleştirmesi | |
dc.description.abstract | In this experimental work, blind and sighted junior school students havebeen asked to match colours to suggested notes (sounds).In the evaluation, the results gained from the control group of sightedstudents were compared against the results from the blind students. Also the resultsfrom the two groups were compared with the results of another work where, soundfrequency and colour wave lengths were studied in mathematical terms.Since this subject had not been studied before, it had been seen appropriateto conduct a preliminary experiment.The preliminary experiment, was conducted with 30 blind and 44 sightedstudents. In the experiment the students were subjected to listen to singular notesplayed one at a time on the metilafon and to match them with a prime coloursyellow, blue or red.In the actual experiment 33 blind and 33 sighted students were worked with.In this experiment pre recorded piano notes ?Do, Re Mi and La? were played tothe students, one at a time, from a CD player and they were asked to match them toone of the prime colours, ?Yellow, Green, Blue or Red?. This test was repeated 10times with each student and only 5 of the tests where the matchings were the same,were taken in to consideration.The result of the experiment has been assessed by the SPSS packageprogramm. The result of the t-test had shown that the differences between theblind and normal group (experimental and control group) was not significant(p=0.227).In addition, when the frequency values were looked at, however, matching?Mi-green? colour in both blind and normal groups t-test result had no significanceresult 1.96) but, showed the highest frequency rate that had drown great attention.Another point that was apparent resulting in the preliminary and the maintest, was that the matchings made by the sighted students didn't show anysimilarities to any mathematical calculations but almost all the matchings done bythe blind students showed a remarkable similarity (except ?Do ? Blue? in the maintest).In light of this results, the reasons of the similarity in the sighted and blindstudents choice of ?Mi? to ?Green? with regards to the sound frequency andcolour wave lengths matchings showing remarkable similarities, have been foundworthy of further investigation.KEY WORDS: Blind, colour, musical note, matching musical notes to colours | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/embargoedAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Müzik | tr_TR |
dc.subject | Music | en_US |
dc.subject | Psikoloji | tr_TR |
dc.subject | Psychology | en_US |
dc.title | Gören ve görmeyen ilköğretim öğrencilerinin renk-nota eşleştirmesine yaklaşımları | |
dc.title.alternative | Matching colors to notes of blind and sighted junior school students | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-12-18 | |
dc.contributor.department | Psikoloji Ana Bilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 9013372 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | MALTEPE ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 229411 | |
dc.description.pages | 89 | |
dc.publisher.discipline | Diğer | |