Show simple item record

dc.contributor.advisorUluğ, Mücella
dc.contributor.authorKiliç Duran, Şükran
dc.date.accessioned2021-05-08T09:11:33Z
dc.date.available2021-05-08T09:11:33Z
dc.date.submitted2007
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/665317
dc.description.abstractBu araştırmada 9. 10. 11 yaşındaki çocukların zihinsel gelişimleri ve benlik saygılarına ailelerin sosyo-ekonomik düzeylerinin etkisi araştırılmıştır. Bu amaçla ilişkisel tarama modeline uygun olarak hazırlanan araştırmanın evrenini İstanbul ili Anadolu yakasında bulunan Milli Eğitim Bakanlığı' na bağlı resmi ve özel ilköğretim kurumlarına devam eden çocuklar oluşturmaktadır. Örneklem gurubunu ise Kartal ilçesinden alt, orta ve üst sosyo-ekonomik düzeyi temsil eden 4 devlet, 2 özel okuldan seçilen 9. 10. 11 yaşındaki 216 öğrenci oluşturmaktadır.Araştırma kapsamında veri toplamak amacıyla; araştırmacı tarafından hazırlanan ?Kişisel Bilgi Formu?, ? çocukların benlik saygı düzeylerini ölçmek için ?Piers Haris Çocuklar İçin Öz Kavramı Ölçeği?, zihinsel gelişim düzeylerini ölçebilmek amacıyla da ?Cattell Zeka Testi A Formu? uygulanmıştır.Elde edilen verilerin istatistiksel analizleri SPSS for Windows 13.00 versiyonu kullanılarak yapılmıştır. Araştırmada veri türlerine göre; tamamlayıcı istatistiksel yöntemlerin (ortalama, standart sapma) yanı sıra niceliksel verilerden, ikili gruplarda benzerliklerin araştırılmasında Pearson Korelasyon testi yöntemi kullanılmıştır. Niteliksel değişkenler de Ki- kare testi ile karşılaştırılmıştır. Sonuçlar %95'lik güven aralığında, anlamlılık p<0,05 düzeyinde değerlendirilmiştir.Araştırmada elde edilen bulgular özetle şu şekildedir.Üst sosyo-ekonomik düzey ile zihinsel gelişim arasındaki ilişki karşılaştırıldığında, pozitif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Üst sosyo-ekonomik düzeyin çocuğun zihinsel gelişimini etkilediği belirlenmiştir.Zihinsel gelişimi ile cinsiyet değişkeni arasındaki ilişki incelendiğinde, cinsiyetin zihinsel gelişime etkisinde anlamlı bir ilişki bulunamamıştır.Sosyo-ekonomik düzey ile benlik saygısı arasındaki ilişki karşılaştırıldığında, anlamlı bir ilişki bulunamamıştır. Benlik saygısı ile cinsiyet değişkeni arasındaki ilişki karşılaştırıldığında, kızların lehine anlamlı bir ilişki bulunmuştur.Ailedeki çocuk sayısı ile zihinsel gelişim arasındaki ilişki karşılaştırıldığında; Zihinsel gelişim ile ailedeki çocuk sayısı arasında ters yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur.Anne ve babanın çalışmama durumu ile benlik saygısı arasındaki ilişki karşılaştırıldığında anlamlı bir ilişki bulunamamıştır.Ailedeki birey sayısı ile zihinsel gelişim ve benlik saygısı değişkenleri karşılaştırıldığında; ailedeki birey sayısı ile zihinsel gelişim arasında anlamlı bir ilişki bulunmuş, ailedeki birey sayısı ile benlik saygısı arasında ise anlamlı bir ilişki bulunamamıştır.Çocuğun kendisine ait odasının olması değişkeni ile benlik saygısı arasındaki ilişki karşılaştırıldığında anlamlı bir ilişki bulunamamıştır.Çocuğun bilgisayarının olması ile zihinsel gelişimi ve benlik saygısı değişkenleri arasındaki ilişki karşılaştırıldığında; çocuğun bilgisayarının olması ile zihinsel gelişim arasında anlamlı bir ilişki bulunmuş, çocuğun bilgisayarının olması ile benlik saygısı arasında ise anlamlı bir ilişki bulunamamıştır.Araştırma kapsamına giren tüm çocukların Piers Haris Çocuklar İçin Öz Kavramı Ölçeği ile zeka puanları arasında ilişki olup olmadığına bakıldığında pozitif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Yani, çocukların zeka puanları arttıkça benlik saygıları da artmaktadır.Anahtar Kelimeler: Aile, Benlik Saygısı, Zihinsel Gelişim.
dc.description.abstractWithin this research is analyzed that the social-economic level of the nine,ten,eleven year-old children?s families how to effect their mental improvement and self respect. For this purpose, the children attending goverment and private primary education schools which are depended Ministry of National Education where is located at Anatolia side of İstanbul province form the universe of this research to be prepared in accordance with the model of the relational scanning. Sample group consists of the nine,ten,eleven year-old children, a total of 216 students, representing lower ,moderate and upper social-economic level in Kartal Distict and they are selected from four state and two private schools.In the scope of the research, , ?Personal Info Form? prepared by the researcher for gathering data, ?Piers Haris? Self Concept Scale for children? and ?Form A of Cattell?s Intelligence Test? are respectively applied for measuring the personality of and mental improvement level of the children.The statistical analysis of the gathering data is done by using SPSS for Windows version 13.00. As the type of data in the research; in addition to the complementary statistical methods (mean, standart deviation), Pearson Correlation Test method is used for comparing with the groups having two parts by using quantitative data. The qualitative variables are also compared with applying Ki Square Test. The results are evaluated at the safety interval of 95 percent, the meaningness at p<0,05 level.The having findings throughout the research briefly following :A meaningful relation is found out at positive direction when comparing with the relation between the upper social-economic level and mental improvement. It is determined what upper-economic level effects the mental improvement of a child.A meaningful relation could not be found any effect of gender to mental improvement when analyzing the relation between mental improvement and gender.A meaningful relation could not be found when a comparison is done between self respect and social-economic level. A meaningful relation that in favour of the girls is found out when a comparison is done between self respect and the variable of gender.A reversed meaningful relation between the two when a comparison is done between mental improvement and the number of the children in a family.A meaningful relation could not be found when a comparison is done between self respect and the status of parents not having a job.A meaningful relation is found out between the number of individual in a family and the variable of mental improvement, that could not be found between the number of individual in a family and self respect when a comparison is done between the number of individual in a family and the variables of both mental improvement and self respect.A meaningful relation could not be found when a comparison is done between the variable of child?s having his/her own room and self respect.A meaningful relation is found out between child?s having his/her own computer and the variable of mental improvement, that could not be found between child?s having his/her own computer and the variable of self respect when a comparison is done between child?s having his/her own computer and the variables of both self respect and mental improvement.A meaningful relation is found out at positive direction when looking at whether there is a relation between Piers Haris? Self Concept Scale for Children and intelligence quotient (IQ) of all the children in the scope of the research. In other words when the children?s IQ is increased , their self respect is getting higher as well.Key Words: Family, Self Respect, Mental Improvementen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.title9.10.11 Yaşındaki Çocukların Zihinsel Gelişim ve Benlik Saygısına Ailenin Sosyo-Ekonomik Düzeyinin Etkisi
dc.title.alternativeThe social-economic level of the nine,ten,eleven year-old children's families how to effect their mental improvement and self respect
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentPsikoloji, İnsan Bilimleri ve Felsefe Ana Bilim Dalı
dc.identifier.yokid9016468
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityMALTEPE ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid217699
dc.description.pages125
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess