İlköğretim 3. sınıf öğrencilerinin bağlanma stillerinin annelerinin bağlanma stilleriyle karşılaştırılması
dc.contributor.advisor | Çelen, Nermin | |
dc.contributor.author | Yildiz, Hikmet | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T09:11:30Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T09:11:30Z | |
dc.date.submitted | 2008 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/665298 | |
dc.description.abstract | Bağlanma, bebek ve anne ya da bebeğe bakan kişi arasında gelişen duygusal bağdır. Anne ile duygusal bağ kurma gereksinimi, yeni doğan bebeklerin yaşamlarını sürdürebilmeleri ve kendilerini güvende hissetmeleri için gereklidir. Bağlanma bebek ile annelerini birbirlerine yakınlaştırarak, bebeklerin tehlikelere karşı korunmalarını sağlar. Anne-bebek ilişkisinde belirmeye başlayan bağlanma davranışı zamanla kararlılık gösterir ve kişiliğin gelişimine yön verir.Anne-çocuk ilişkisinde beklenilen, annenin çocuğuna karşı özverili, dikkatli, her an yardıma koşmaya hazır olduğu şeklindedir. Ancak Ainsworth ve ark.(1978),çocuk-anne ilişkisinde veya arasında üç farklı bağlanma stili ve dolayısıyla üç farklı ilişki tipi ayırt etmişlerdir.Birinci tip, yaygın inanca uygundur, çocuk, annesini çevreyle ilişkisinde güven verici bir dayanak olarak kullanmaktadır ve `güvenli çocuk' tipini yansıtmaktadır. İkinci tipte, anne mesafeli durmakta, çocuğun kendine yaklaşma çabalarını reddetmekte ve bunun sonucunda `kaçınan çocuk 'tipi belirmektedir. Üçüncü tipte anne, çocuğun isteklerine cevap vermede geç kalmakta veya belirsiz/istikrarsız tepkiler göstermekte ve bunun sonucunda,'kaygılı çocuk 'tipi ortaya çıkmaktadır.Bu çalışma da 9?10 yaş arası 100 çocuk ve annelerinin bağlanma stilleri ve onların arasındaki ilişki araştırılmış. Ayrıca çocukların annelerinin çocuk yetiştirme özelliklerinden algıladıkları özellikler ile bağlanma stilleri arasındaki ilişki de ortaya koymaya çalışılmıştır.Bu bilgiler İlişki Ölçekleri Anketi ( Relationship Scales questionnare- RSQ) çocuğun ebeveyn davranışına ilişkin raporu ( The Child Report Of Parent's Behavior Inventony- CRPBI) ve Inventory of Parentl Attachment (Armsden & Greenberg, 1987) geliştirilen Lee J. M. Bell N. J. (2003) `in düzenlemiş olduğu 14 maddelik çocuk bağlılık dökümü (3'lü Likert tip) ölçekler aracılığı ile elde edilmiştir.Bulgular da literatürde ifade edildiği gibi anne güvenli ve çocuk güvenli bağlanma kopyalanmasını göstermiş, kız çocuklarının, erkek çocuklardan daha güvenli olduğu, güvensiz annelerin çocuklarında güvenli bağlanma olduğu ve psikolojik kontrollü büyütülen çocuklarda güvenli bağlanma izlendiği ortaya konmuştur. | |
dc.description.abstract | Attachment is an emotional bond that is established between a baby and its mother or caregiver. The necessity for such bonds to be established results from the newborns? need for survival and feeling secure. Attachment provides proximity between the mother and baby; hence the baby is protected against danger. In time, this attachment behaviour between the mother and baby gains stability and helps shape the individual?s personal development.In a mother-child relationship, it is expected from the mother that she be altruistic, attentive and ready-for-help at all times. However, Ainsworth et al. (1978) suggest that there are three different attachment types depending on the style of the attachment between the mother and child:The first type coincides with the common perception; the child uses the mother as secure base when exploring the surroundings and, is classified as the `secure child?. As far as the second type is concerned, the mother keeps her distance and refuses the child?s need for proximity; thus children in this type are called `reclusive?. Finally, in the third type, the mother is either late to react or gives unstable/uncertain responses to baby?s calls and, as a result, the child becomes `anxious?.In this study, the attachment styles of 100 children between the ages of 9 and 10 are studied and their attachment relationships with their mothers are analysed. Moreover, there is an attempt to demonstrate the relationship between the characteristics of the children they gained from their mothers and the attachment types.These data are acquired through the scales of ( Relationship Scales questionnare- RSQ)( The Child Report Of Parent?s Behavior Inventony- CRPBI) (Inventory of Parent Attachment ) Just as the literature suggested, the data also proved that secure mother and child relationship led to secure imprinting; the girls are more securely attached than boys; even insecure mothers? children have secure attachments and, finally, children who are raised under psychological control develop secure attachments. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.subject | Psikoloji | tr_TR |
dc.subject | Psychology | en_US |
dc.title | İlköğretim 3. sınıf öğrencilerinin bağlanma stillerinin annelerinin bağlanma stilleriyle karşılaştırılması | |
dc.title.alternative | A comparison of attachment styles in 3. graders and their mothers | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Psikoloji Ana Bilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 306564 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | MALTEPE ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 217688 | |
dc.description.pages | 76 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |