dc.contributor.advisor | Gümüş, Aynur Eren | |
dc.contributor.author | Güler Yilmaz, Kadriye | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T09:11:03Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T09:11:03Z | |
dc.date.submitted | 2010 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/665094 | |
dc.description.abstract | Bu araştırma sosyo-ekonomik düzeyi düşük çevrelerdeki ilköğretim okullarındaöğrenim gören 4. ve 5. sınıf öğrencilerinin okul güvenliği algılarını bazı değişkenleregöre incelemeyi amaçlamaktadır.Betimsel tarama (survey) modeliyle yapılan bu araştırmanın bağımsız değişkenlericinsiyet, sınıf, anne ve baba eğitim durumu, sınıf öğretmeninin cinsiyeti, okulun eveuzaklığı ve okulda kardeş/akraba olup olmamasıdır.Araştırmanın evrenini İstanbul İli, Sultanbeyli İlçesindeki ilköğretim okulları,örneklemini ise bu okullar arasından tesadüfi olarak seçilen 10 ilköğretim okulunun 4.ve 5.sınıf öğrencileri oluşturmaktadır.Araştırmanın verileri Kişisel Bilgi Formu ve Öğrenciler Okul Güvenliği Ölçeği iletoplanmıştır ve ulaşılan öğrenci sayısı 819'dur.Elde edilen veriler için kullanılan test istatistikleri frekans ve yüzde değerleri,bağımsız gruplar t-testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA), normallik dağılımlarınıbelirlemek amacıyla Kolmogorov-Smirnov Testi ve Levene homojenlik testi ve posthocSheffe (anlamlı farklar) testidir.Yapılan istatistiksel analizler sonunda elde edilen bulgulardan bazıları şu şekildeözetlenebilir: Cinsiyet değişkenine göre, kız öğrenciler, okullarında öğrencilereyaklaşımı, erkek öğrencilere göre istatistiksel olarak anlamlı düzeyde daha olumlualgılamakta iken; erkek öğrenciler, okullarındaki fiziksel yapı ve kontrolü, kızöğrencilere göre istatistiksel olarak anlamlı düzeyde daha yeterli olarakalgılamaktadırlar. Sınıf değişkenine göre 4.sınıf öğrencileri, 5.sınıf öğrencilerine göreokullarında istatistiksel olarak anlamlı düzeyde daha güvenli bir iklimin olduğunudüşünmekte iken, 4.sınıf öğrencileri, 5.sınıf öğrencilerine göre okullarında öğrencilereyaklaşımı istatistiksel olarak anlamlı düzeyde daha olumlu algılamaktadırlar ve 4.sınıföğrencileri, öğrenim gördükleri okulu, 5.sınıf öğrencilerine göre istatistiksel olarakanlamlı düzeyde daha güvenli olarak algılamaktadırlar. Annenin eğitim durumudeğişkenine göre ise annesi okur-yazar olan öğrenciler, okul güvenliği açısındanokuldaki güvenli iklimi, annesi ilkokul ve ortaokul mezunu öğrencilere göreistatistiksel olarak anlamlı düzeyde daha yetersiz algılamaktadırlar. Babanın eğitimdurumu değişkenine göre babası okur-yazar olmayan öğrenciler, okul güvenliğiaçısından okuldaki güvenli iklimi, babası ilk, ortaokul ve lise (ve üstü) mezunuöğrencilere göre istatistiksel olarak anlamlı düzeyde daha yetersiz algılamaktadırlar.Okulda kardeş/akraba olup olmaması değişkenine göre okulda kardeşi/akrabası olanöğrenciler, okul güvenliği açısından, okulda kardeşi/akrabası olmayan öğrencilere göreokullarında istatistiksel olarak anlamlı düzeyde çok güvenli bir iklim olduğunudüşünmektedirler. Sınıf öğretmeninin cinsiyeti değişkenine göre, sınıf öğretmeni erkekolan öğrenciler, sınıf öğretmeni kadın olan öğrencilerine göre okullarında istatistikselolarak anlamlı düzeyde daha güvenli iklime sahip olduğunu düşünmektedirler. Okuluneve mesafesi değişkenine göre oturduğu ev okula uzak (10 dakikadan fazla yürümemesafesi) olan öğrenciler, okul güvenliği açısından, evi okula yakın (10 dakikadan azyürüme mesafesi) olan öğrencilerine göre okullarında istatistiksel olarak anlamlıdüzeyde daha çok risk faktörü olduğunu düşünmektedirler.Son bir yılda yaşadıkları en önemli güvenlik problemlerine öğrencilerin verdiklericevaplarda ilk üç sıralama ise şu şekildedir: 1. Okulda yaşça büyük ya da fizikselolarak güçlü bazı öğrencilerin diğer öğrencilere sözlü ya da fiziksel saldırıda (hakaret,küfür, dövme) bulunması (öğrencilerin % 76, 9'u); 2. Okulda bazen değerli eşya ya dapara çalınması (öğrencilerin % 61, 5'i); Okula okulla ilgisi bulunmayan insanlarınokul sınırları içine girmesi (tinerci vb.)( öğrencilerin % 60'ı). | |
dc.description.abstract | The aim of this study is to analyse the perception of safety in the 4th and 5th gradeprimary school students according to some variables in lower socio-economicenvironments.The independent variables of this research made through descriptive survey are thegender, class, education level of parents and the gender of the class teacher and thedistance between the school and home and whether having a brother/sister or arelative at school.The primary schools in Sultanbeyli, İstanbul are included as the place of the surveyand the samples of the survey involve the 4th and 5th grade students from 10different schools which are randomly chosen.The data of the survey is collected through `Individual Information Form` and`Students School Safety Scale` and the number of the students involved in the surveyis 819.The statistical criterias of the test that are used for the data obtained from theresearch are frequency, percent values, independent group t-test, one way varianceanalysis (Anova); Kolmogorov-Smirnov Test and Levene homogeneity test, post-hocSheffe test.Some of the findings acquired as a result of the statistical analysis can be listed asfollowing: In terms of sex variable, while female students, on statistically significantlevel, have more positive perception about the attitude towards the students in theirschools than male students; male students ,on statistically significant level, perceivethe physical structure and authority as more sufficient than do the female students. Interms of grade variable, the 4th grade students, on statistically significant level,think there is a safer school climate than 5th grade students do; compared to the 5thgrade students, the 4th grade students, on statistically significant level, perceive theattitude towards students more positive; the 4th grade students, on statisticallysignificant level, regard their school safer than the 5th grade students do. In terms ofmother?s education level variable, the students with literate mothers, on statisticallysignificant level, perceive the safe climate at school less sufficient than the studentswith mothers who left school at primary or secondary grade. In terms of father?seducation level, those with illiterate fathers, on statistically significant level, regardthe safe climate in school less sufficient than the students whose fathers finishedprimary school, secondary school, high school or university. In terms of having abrother / sister or a relative variable, those who have a brother/sister or a relative atschool, on statistically significant level, think that there is a much safer schoolclimate at school than those without a brother/sister or a relative at school. In termsof class teacher?s sex variable, those who have a male class teacher, on statisticallysignificant level, think there is a safer climate in their school than do the studentswho have a female class teacher. In terms of the distance between school and homevariable, the ones living far from their school (walking more than ten minutes), onstatistically significant level , think there are more risk factors in their school than thestudents living around their school (walking less than ten minutes).The students? responses as to the most serious safety problem that they haveexperienced in the last year are the followings: some of the older and strongerstudents attack the other students verbally or physically (such as affronting, swearingand beating) (the 76.9% of the students), sometimes money or valuable things arestolen at school (61.5 % of the students), those who have no relation with the schoolbreak into the school territories (drug users or so) (60% of the students | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | İlköğretim birinci kademe öğrencilerinin okul güvenliğine ilişkin algılarının incelenmesi: Sultanbeyli ilçesi örneği | |
dc.title.alternative | Researching primary school students' perception about school safety: Sample of Sultanbeyli | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Eğitim Yönetimi ve Denetimi Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Security | |
dc.subject.ytm | Primary education | |
dc.subject.ytm | Schools | |
dc.subject.ytm | İstanbul-Sultanbeyli | |
dc.subject.ytm | Primary education schools | |
dc.subject.ytm | Primary education students | |
dc.subject.ytm | Students perceptions | |
dc.subject.ytm | School safety | |
dc.identifier.yokid | 359957 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | MALTEPE ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 250337 | |
dc.description.pages | 125 | |
dc.publisher.discipline | Eğitim Yönetimi ve Denetimi Bilim Dalı | |