Bilgisayar oyunlarının ilköğretim ikinci kademe öğrencilerinin saldırganlık eğilimine etkisinin incelenmesi
dc.contributor.advisor | Akduman, İrem | |
dc.contributor.author | Evcin, Savaş | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T09:10:35Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T09:10:35Z | |
dc.date.submitted | 2010 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/664895 | |
dc.description.abstract | İnsan yaşamına önemli kolaylıklar sağlayan bilgisayar teknolojileri her geçen gün gelişmekte ve kullanıcı sayısı artmaktadır. Farklı alanlarda kullanılan bilgisayar, çocuklar tarafından çoğunlukla oyun amaçlı kullanılmaktadır. Bir takım eğitici özelliklerine rağmen çoğu zaman olumsuz özellikleri ile anılan bilgisayar oyunları çocukların önemli eğlence araçlarından biri haline gelmiştir. Yapılan araştırmalar çocukların en çok şiddet içerikli bilgisayar oyunu oynadıklarını göstermektedir.Deneysel yöntemin kullanıldığı bu araştırma, bilgisayar oyunlarının çocukların saldırganlık eğilimine etkilerini belirlemek amacıyla yürütülmüştür.Araştırmanın örneklemi bilgisayar oyunu oynama oranının şehir merkezlerinde yaşayan ve gündüzlü okullarda okuyan çocuklara oranla daha düşük olduğu Tunceli ili Yatılı İlköğretim Bölge Okullarının 6.7. ve 8. sınıflarına devam eden 11-16 yaşlarındaki öğrencilerden oluşmaktadır.Örneklem grubu 75 kız 75 erkek öğrenciden oluşmaktadır. Bu öğrenciler Tunceli ili Pertek ve Aktuluk Yatılı İlköğretim bölge okullarından seçilmiştir.Araştırma kapsamında veri toplamak amacıyla; ?Kişisel Bilgi Formu?, ?Aile Bilgi Formu? ve ?Agresyon Ölçeği? kullanılmıştır.Bu araştırmada verilerin istatistiksel analizi bağımsız değişkenlerin, bağımlı değişken üzerindeki etkisini ortaya koyacak bir model içinde ele alınmıştır. Araştırma kapsamında kullanılan Kişisel Bilgi Formu ile toplanan verilere ilişkin frekans ve yüzdelik dağılımlar bulunmuş, elde edilen sonuçlar tablolaştırılarak yöntem bölümünde, örneklem başlığı altında sunulmuştur.Elde edilen verilerin analizi SPSS programı kullanılarak yapılmıştır.Araştırma sonucunda şiddet içerikli bilgisayar oyunu oynamanın ilköğretim ikinci kademe öğrencilerinin, ?fiziksel saldırganlık?,?sözel saldırganlık?,?öfke?,?dolaylı saldırganlık? ve ?total saldırganlık? puanlarında artışa neden olduğu bulgulanmıştır. Ayrıca Şiddet içerikli bilgisayar oyununu daha uzun süre oynayan ( günde 2 saat) öğrencilerin, aynı oyunu kısa süre ile ( günde 15 dakika) oynayanlara göre daha fazla saldırganlık eğilimi sergiledikleri bulgulanmıştır. 2 saat süre ile şiddet içerikli bilgisayar oyunu oynayan kızların fiziksel saldırganlık eğilimlerinin, erkeklerden anlamlı düzeyde yüksek olduğu bulgulanmıştır. | |
dc.description.abstract | Computer technologies that provide the essential amenities to human life are changing daily and the number of users is increasing. Computers, which can be used in a number of different fields, are often used by children for playing video games. Video games have become a significant part of children?s entertainment tool, which despite their educational characteristics is often referred to as having negative effects. Studies have shown that the most played video games by children are the violent ones.This experimental research was conducted to determine the effects of video games on children?s tendency to aggressive behaviour.Research population includes children aged between 11-16 studying in grades 6,7 and 8 in regional village boarding schools of Tunceli province, whose rate of video game playing is lower compared to children who live and study in urban centres of the province.The sample consists of 75 female and 75 male pupils. These pupils were selected from Pertek and Aktuluk Primary Regional Boarding schools of Tunceli province.In the context of the research study, ?Personal Information Form?, ? Family Information Form? and ?Aggression Scale? are used in order to collect data.In this research study, statistical analysis of data is discussed within the context where the effects of independent variables on the dependent variables can be demonstrated. Frequency and percentage distributions, which were obtained from Personal Information Form during this research study, are summarized and tabulated in the results section.Computer analysis of the data obtained were made using SPSS software program. Result of the research study indicates that while factor of playing violent video games does not have significant effect on children?s tendency towards aggression, joint effect of the type and duration of playing violent video games is found to increase the tendency to aggression.According to a survey, done among primary school 2. grade students, playing violent themed computer games causes an increace in 'physical agression' 'verbal agression' 'anger' 'indirect violence' and and total violence'.Further more a student who played longer hours (2 hours) was more prone to violence than a student playing less (15 minutes).A girl who was subjected to these games for 2 hours were more significantly prone to physical violence than the boys. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Psikoloji | tr_TR |
dc.subject | Psychology | en_US |
dc.title | Bilgisayar oyunlarının ilköğretim ikinci kademe öğrencilerinin saldırganlık eğilimine etkisinin incelenmesi | |
dc.title.alternative | Reviewing the effects of computer games on tendency to aggression at the second stage students in primary school | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Psikoloji Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Games | |
dc.subject.ytm | Computer games | |
dc.subject.ytm | Child psychology | |
dc.subject.ytm | Students | |
dc.subject.ytm | Primary education students | |
dc.subject.ytm | Aggressiveness | |
dc.subject.ytm | Primary education | |
dc.identifier.yokid | 395822 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | MALTEPE ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 278767 | |
dc.description.pages | 112 | |
dc.publisher.discipline | Gelişim Psikolojisi Bilim Dalı |