Hafif zihinsel engelli çocuğu olan annelerin algıladıkları aile işleyişi ve aile yaşam kalitesinin sosyo-demografik değişkenler açısından incelenmesi
dc.contributor.advisor | Kaya Balkan, İdil | |
dc.contributor.author | Özyurt, Özge | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T09:10:32Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T09:10:32Z | |
dc.date.submitted | 2011 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/664874 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmanın amacı, hafif zihinsel engelli çocuğu olan ve engelli çocuğu olmayan annelerin, algıladıkları aile işleyişi ve aile yaşam kalitesi arasında farklılık olup olmadığını incelemektir. Çalışmanın amacı doğrultusunda, ailelerin sosyo-demografik bilgileri ile aile işleyişleri ve aile yaşam kaliteleri arasındaki ilişki araştırılmıştır.Çalışmada, araştırma grubunu, özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinde eğitim alan 110 hafif zihinsel engelli çocuğun anneleri; karşılaştırma grubunu ise herhangi bir engeli bulunmayan 110 çocuğun anneleri oluşturmuştur. Katılımcılara ?Aile Değerlendirme Ölçeği?, ?Aile Yaşam Kalitesi Ölçeği? ve ?Sosyo-demografik Bilgi Formu? uygulanmıştır.Araştırmada, hafif zihinsel engelli çocuğu olan annelerin algıladıkları aile işleyişinin, engelli çocuğu olmayan annelere göre düşük olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Aile yaşam kalitesine göre, hafif zihinsel engelli çocuğu olan annelerin yaşam kalitelerinin engelli çocuğu olmayanlara göre düşük olduğu bulunmuştur.Bulgulara göre, ülkemizde aile odaklı programlarının yaygınlaştırılmasının önemi dikkat çekmektedir. Risk grubunu oluşturan düşük sosyoekonomik düzeydeki aileler öncelikli tutularak çocuğun yetiştiği ortama ve çocuğu yetiştiren kişilere yönelik yapılandırılmış çalışmaların etkili olacağı düşünülmektedir.Anahtar Kelimeler: Aile işlevleri, Aile yaşam kalitesi, Hafif zihinsel engelli çocuklar, Gelişimde çevrenin etkisi. | |
dc.description.abstract | The purpose of this study is to examine the difference between perceived family functions and family life quality of mothers who have children with mild mental retardations. Towards the purpose of the study, relation between socio-demographic informations of that family functions and family life quality scores were examined.In the study, experimental group consisted of 110 mothers of children with mild mental retardation who are attending to the special education and rehabilitation centers and the comparison group consisted of mothers of 110 children who do not have any retardation. ?Family Assessment Device?, ?Family Quality of Life Scale? and ?Socio-demographic Form? were used as data collection instruments.In the study, it was found that, mothers who have children with mild mental retardation have poor perceptions towards their family functions. It was also found that, family life qualities of mothers who have children with mild mental retardations are lower than the mothers of children who do not have mental retardationEvidence suggests that, it is important to spread the use of family focused programmes in our country. Giving priority to at-risk families with low socio-economic status, it is thought that the practices which are structured according to the needs of the child?s environment and the people who are caring the child must be effective.Key words: Family functioning, Family quality of life, Mildly mentally retarded chinden, Effects of environment on development | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Psikoloji | tr_TR |
dc.subject | Psychology | en_US |
dc.title | Hafif zihinsel engelli çocuğu olan annelerin algıladıkları aile işleyişi ve aile yaşam kalitesinin sosyo-demografik değişkenler açısından incelenmesi | |
dc.title.alternative | The analysis of perceived family functions and family life quality of mothers who have children with mild mental retardations, through socio-demographic variables. | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Psikoloji Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Mentally retarded children | |
dc.subject.ytm | Measurement and evaluation | |
dc.subject.ytm | Family functions | |
dc.subject.ytm | Quality of life | |
dc.subject.ytm | Sociodemographic variables | |
dc.subject.ytm | Parents perception | |
dc.subject.ytm | Scales | |
dc.subject.ytm | Special education | |
dc.subject.ytm | Perception | |
dc.subject.ytm | Development psychology | |
dc.identifier.yokid | 393420 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | MALTEPE ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 278762 | |
dc.description.pages | 109 | |
dc.publisher.discipline | Gelişim Psikolojisi Bilim Dalı |