Show simple item record

dc.contributor.advisorTemel, Ali
dc.contributor.authorIlgaz, Ayşe Özge
dc.date.accessioned2021-05-08T09:10:23Z
dc.date.available2021-05-08T09:10:23Z
dc.date.submitted2011
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/664801
dc.description.abstractAraştırmanın amacı, resmi ve özel okullarda görevli öğretmenlerin performansına denetimin ve yöneticilerin liderlik özelliklerinin etkisini belirlemek ve öğretmen performansını geliştirmeye yönelik değerlendirme uygulamaları önerilerinde bulunmaktır. Bu amaçla, nitel araştırma veri toplama tekniklerinden yarı-yapılandırılmış görüşme yöntemi kullanılmıştır. Sekizi resmi, sekizi özel okullarda görevli toplam on altı öğretmenle görüşme yapılmıştır. Elde edilen verile r, betimsel olarak analiz edilmiş, bulgular niceliksel olarak sunulmuştur.Elde edilen bulgular, denetim uygulamalarının tutarlı olmadığını göstermektedir. Öğretmenlerin birçoğu, denetim yöntemlerini adil, değerlendirme ölçütlerini açık ve işlevsel bulmadıklarını dile getirmiştir. Öğretmenlerin dörtte üçü, denetim sonuçlarının hizmet içi eğitim çalışmalarının belirlenmesinde hiçbir etkisi olmadığını belirtmiştir. Öğretmenlerin geneli, denetimin ya hiç yapılmadığını ya da yapılanların amaca uygun ve yeterli olmadığını belirtmişlerdir. Özel okulda çalışan öğretmenlerin bir kısmı ise, okullarında yapılan iç denetim sonuçlarının daha iyi bir öğretmen performansı için düzenlenecek öğretmen eğitimlerine hedef belirlemede kullanıldığını belirtmiş, bu öğretmenlerin yapılan iç denetimi özellikle resmi okullarda çalışanlara oranla daha verimli bulduğu görülmüştür.Müfettiş denetimleri açısından bakıldığında, bu çalışmaların ve denetimcilerin yetersiz olduğu, rehberlik edici olmadığı konusunda öğretmenler hemfikirdir.Yöneticilerini liderlik özellikleri açısından değerlendirdiklerinde, öğretmenlerin yaklaşık dörtte birinin yöneticisini olumlu bulduğunu belirtmesine karşın; yarısına yakını, yöneticilerinin performanslarına olumlu bir etkisi olmadığını belirtmiştir. Öğretmenler, yöneticilerinin motive edici ve güvenilir olmayışı, hata yapanı bireysel olarak uyarmayışı; çalışanla çalışmayan arasında değerlendirme açısından bir fark bulunmayışı gibi nedenlerle performanslarını düşürdüğünü belirtmiştir.Denetimin amacının eğitim etkinliklerinin eğitim amaçlarına uygunluğunu ve uygulayıcı konumundaki öğretmenlerin gelişim ihtiyaçlarını belirlemek olduğunun bilincinde olan öğretmenlerin, denetim ve değerlendirme çalışmaları için önerilerinde; çok yönlü ve sürece yayılan bir değerlendirme öne çıkmaktadır. Denetimde belli ölçütler olması, farklı yöntemlerle farklı kaynakların görüşlerinin alınması ve adil bir değerlendirme yapılıp sonuçlarının öğretmen eğitimlerine yön vermede kullanılması da beklenen değerlendirme sisteminin özellikleri olarak görülmektedir.Anahtar Kelimeler: Denetim, öğretmen değerlendirme, öğretmen performansı
dc.description.abstractThis work aims to appoint the effect of performance control and leadership characteristics of the administrators in public and private schools and to propose evaluation applications to improve teacher performance. For this purpose, was a qualitative data acquisition technique semi-structured interview was used. Eight teachers from public and eight teachers from private schools were interviewed. The acquired data was evaluated descriptively, and results were presented qualitatively.The results indicated that control applications are not consistent. Many of the teachers proclaimed that control techniques were not fair, and control measures were neither clear nor functional. Seventy-five percent of the teachers declared that the results of the audits did not have any impact on the determination of the internal education activities. Most of the teachers stated that the controls were either never carried out or were not adequate. On the other hand some of the private school teachers stated that the results of the audits carried out in their schools was used to define the targets of teacher trainings to improve teacher performance. It was observed that these teachers found these internal controls to be more efficient with respect to the ones working in public schools.As far as inspector audits are concerned, all the teachers were in agreement that they are inadequate and non-guiding.When the teachers evaluated their administrators in terms of their leadership characteristics, about 75% of the teachers gave positive response; however about half of them claimed that their administrators had no positive effect on their performance. The teachers stated that their administrators reduced their performance by reasons such as not being motivating and trustworthy; not warning personally the ones committing an error; not distinguishing the ones that work and the ones that do not in terms of evaluation.A versatile and timely spread audit is come into prominence from the suggestions of the teachers that are in awareness of the fact that the aim of audit is to verify the adequacy of educational activities to their aims and reveal the needs of the teachers, who are the appliers, for their improvement. Furthermore, clear measures in audit, receiving views of different techniques and sources, making a fair evaluation and using the results to give direction to teacher training are other aspects expected from the audit system.Keywords: Control, teacher evaluation, teacher performanceen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleÖğretmen performansına denetimin ve yöneticilerin etkileri
dc.title.alternativeThe affects of inspection and administration on teacher performance
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmTeachers
dc.subject.ytmPerformance
dc.subject.ytmPerformance auditing
dc.subject.ytmSupervision of education
dc.subject.ytmManagers
dc.subject.ytmEducational administration
dc.subject.ytmLeadership
dc.subject.ytmPerformance evaluation
dc.subject.ytmControl
dc.identifier.yokid416192
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityMALTEPE ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid296623
dc.description.pages186
dc.publisher.disciplineEğitim Denetimi ve Yönetimi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess