Show simple item record

dc.contributor.advisorErden, Hatice Gülsen
dc.contributor.authorAkinci, Begüm
dc.date.accessioned2021-05-08T09:10:19Z
dc.date.available2021-05-08T09:10:19Z
dc.date.submitted2011
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/664772
dc.description.abstractÖzgül Öğrenme Güçlüğünün (ÖÖG), ilkokul döneminden itibaren çocuğun yaşantısını etkilediği, kendisini akranlarıyla kıyaslayan ve özgül alanlarda (okuma, yazılı anlatım, matematik) başarısızlık yaşayan çocuğun olumlu bir öz-kavramı geliştirmesi üzerinde tehdit oluşturduğu düşünülmektedir. Yaklaşık iki yıldır devlet tarafından da kaynaştırma öğrencisi kapsamına alınan ÖÖG tanılı çocuklara yönelik farkındalık giderek artmaktadır. Güçlüğünün, çocuğun ruh sağlığına ve gelecekteki başarısına ilişkin tehditler içermesi nedeniyle konu oldukça önemlidir. Bu araştırmanın amacı; ÖÖG tanısı almış çocuklarda öz-kavramı, sosyal destek, sosyo-demografik değişkenleri ve sosyal desteğin öz-kavramı üzerindeki olası etkisini incelemektir. Araştırmada öz-kavramı ve sosyal desteği yordayan değişkenlerin seçimi, önceki araştırmalara dayanılarak yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini; ÖÖG tanısı alan, 70 i kız ve 30 u erkek olmak üzere 8-12 yaşları arasındaki 100 çocuk oluşturmaktadır. Veriler, öz-bildirim ölçekleri aracılığıyla toplanmıştır. Öz-kavram puanlarının çocuğun algıladığı sosyal destekten ne kadar etkilendiğine linear regresyon yöntemiyle bakılmıştır. Elde edilen bulgular, öz-kavramı üzerinde sosyal desteğin katkısına işaret etmektedir. Bulguların; ÖÖG tanılı çocuğa sahip aileler, ÖÖG tanılı çocuklarla çalışmakta olan öğretmenler ve psikologlar açısından önemli doğurguları olduğuna inanılmaktadır. ÖÖG tanısı almış ya da ÖÖG belirtileri gösteren çocuklarla çalışılırken ve eğitim-öğretim yaşantıları planlanırken; yaşadıkları güçlük nedeniyle öz-kavramlarını zedeleyici faktörlerin en aza indirgenmesi ve destekleyici etkenlerin devreye sokulması önem taşımaktadır.Anahtar Sözcükler: Özgül Öğrenme Güçlüğü, Öz-Kavramı, Sosyal Destek.
dc.description.abstractIt is believed that Specific Learning Disability (SLD) has an impact on children?s lives since childhood. SLD risks the development of a positive self-concept in children as they compare themselves to their peers, viewing themselves as unsuccessful in specific areas including reading, writing and mathematics. Awareness of SLD children has increased rapidly and the Turkish government has adapted an integration program over the last two years. This issue is detrimental since it puts children?s psychology and future advancement at risk. The goal of this research is to examine the possible effect of the self-concept, social support, socio-demographic factors, and the possible effect of social support on the self-concept with diagnosed children. The factors that evaluate self-concept and social support which are used in this research depend on the past research on this specific subject. The research involves a survey sample of 100 diagnosed children, 70 of which are females along with 30 males, ranging from age 8 through 12. Data used in this research is gathered through self-declared scales. The effect of the social support on the self-image scores is examined by the linear regression method. The outcome shows that perceived social support has a positive effect on self-concept. It is believed that the result is crucial to families with SLD children and to teachers and psychologists who work with SLD children. The outcome plays an important role to minimize the factors which damage self-concept and to put supportive factors into action while working with children diagnosed with SLD and it?s symptoms.Key words: Specific Learning Disability (SLD), Self-Concept, Percieved Social Support.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titleÖzgül öğrenme güçlüğü gösteren çocuklarda öz-kavramı, algılanan sosyal destek ve sosyo-demografik değişkenlerin incelenmesi
dc.title.alternativeAnalysis of self-concept, percieved social support and socio-demographic variables in children with specific learning disability
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentPsikoloji Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmLearning
dc.subject.ytmSpecific learning disability
dc.subject.ytmPerceived social support
dc.subject.ytmSocial support
dc.subject.ytmSelf concept
dc.subject.ytmLearning difficulty
dc.subject.ytmSchool achievement
dc.subject.ytmSelf esteem
dc.subject.ytmSociodemographic variables
dc.subject.ytmSelf design
dc.subject.ytmEducation psychology
dc.subject.ytmFailure
dc.identifier.yokid418464
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityMALTEPE ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid296640
dc.description.pages187
dc.publisher.disciplineKlinik Psikoloji Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess