Çatışma yaşayan ve boşanmış ailelerin ilköğretim çağındaki 7-12 yaş çocuklarının benlik algıları ve kaygı düzeylerini açısından çatışma yaşamayan ailelerin çocukları ile karşılaştırılması
dc.contributor.advisor | Çelen, Nermin | |
dc.contributor.author | Yilmaz, Nadire Deniz | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T09:10:18Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T09:10:18Z | |
dc.date.submitted | 2011 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/664766 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmanın amacı, boşanmamış fakat sürekli çatışma yaşayan ve boşanmış çiftlerin ilköğretim çağındaki 7-12 yaş çocuklarının benlik algısı ve kaygı düzeyleri bakımından, çatışma yaşamayan çiftlerin çocuklarına göre farkını ortaya koymaktır.Türkiye'deki literatüre baktığımız zaman yapılan çalışmaların boşanmış ve çatışma halinde olan çiftleri aynı guruba aldıkları diğer gruba ise çatışmasız evliliği olan çiftleri koydukları ya da sadece bu iki aile tipinin çocuklarını benlik algısı ve kaygı düzeyi bakımından karşılaştırmak yerine birçok aile tipini ele alarak suç oranı bakımından karşılaştırmalar yapıldığı görülmüştür. Fakat boşanmamış ama çatışma yaşayan çiftlerin (huzursuz ailelerin) ilköğretim çağındaki çocuklarıyla, boşanmış çiftlerin ilköğretim çağındaki çocuklarının sadece benlik algısı ve kaygı düzeyleri bakımından karşılaştırılmalarına rastlanmamıştır. Huzursuz ailelerin ilköğretim çağındaki çocuklarıyla boşanmış ailelerin çocuklarının sadece benlik algısı ve kaygı düzeyi bakımından karşılaştırılmalarının da gerekli olduğu düşünülmektedir. Alanını böyle daraltmış bir çalışmanın, spesifik olarak daha doğru, geçerli ve fazla bilgi vereceği, teoride ve pratikte işe yarayacak bulgular sunacağı düşünülmektedir.Daha önce yapılan çalışmalara bakacak olursak araştırmamızı daha da destekleyebiliriz.Yurtdışında yapılan çalışmalara bakıldığında Amota ve Keith (1991), farklı örneklerin kullanıldığı 92 çalışmanın değerlendirildiği bir meta-analiz çalışması yapılmıştır. Bu çalışmanın sonucunda şu sonuçlar ortaya çıkmıştır; evli ancak çok fazla çatışmanın yaşandığı ailelerin çocuklarının, psikolojik uyumları ve benlik saygılarının, hem evli ancak çatışmasız aile ortamında yaşayan çocuklara göre hem de boşanmış çiftlerin çocuklarına göre daha düşüktür (Akt: Özen, 1998).Stocker, Richmond, Low, Alexander&Elias (2003) tarafından yapılan araştırmada evlilik çatışmasının çocukların depresyon ve anksiyete düzeylerinin yüksek, benlik saygılarının ise düşük olduğu saptanmıştır (Biçer, 2009).Araştırmanın sonuçlarına bakıldığında eş çatışmalı evliliklerin içerisinde yetişen çocukların, boşanmış çiftlerin çocuklarına göre kaygı düzeylerinin daha yüksek, benlik algılarının daha düşük olduğu, boşanmış çiftlerin çocuklarının ise uyumlu evlilikleri olan çiftlerin çcocuklarına gore benlik algılarının daha düşük, kaygı düzeylerinin daha yüksek olduğu tespit edilmiştir.Anahtar Kelimeler: Boşanma, Çatışma, Kaygı Düzeyi, Benlik Algısı | |
dc.description.abstract | When we look at the studies conducted abroad, Amota and Keith (1991), conducted a meta-analysis study where such 92 studies are evaluated by using different samples. As a result of this study, the results arised here from are that; psychological orientation and self-esteem of the children from married and yet way too much in conflict families is lower compared to the children lived in both married and conflict free families and divorced couples. (Akt: Özen, 1998).In a research conducted by Stocker, Richmond, Low, Alexander&Elias (2003), the depression and anxiety level of the children from the marriages in conflict and their self-esteem is low. (Biçer, 2009).The studies showed that the relationship quality between the parents effect the psychological characteristics of their children.Most of the studies related on the subject in Turkey preferred to take divorced couples and couples who has a conflict in one group as homogenious way and non conflict couples as a control group They tried to put forward the crime rate differences among the children of these couples. It would also be necessary to put forward the anxiety and self-esteem level of the children who experienced the conflict at home and experience to live in one-parent family.This study attempted to investigate the differences between anxiety and self esteem level of children who experienced conflict in the family, who experienced to live with one parent family and who live with two parent family live in harmonies way.Sample of the study consists of 100 children between the ages 7-12 years of age and their parents Measurements: Coopersmith self Esteem Inventory short form; Trait anxiety inventory; Marital Adjustment inventory have been used Results showed that;Anxiety level of children who live in conflict homes is higher than the ones who have divorced parents. But their self-esteem levels are found lower compare to children whose parents were divorced.The self-esteem level of children from divorced families is compare the children come from two parent families while their anxiety levels are higher. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Psikoloji | tr_TR |
dc.subject | Psychology | en_US |
dc.title | Çatışma yaşayan ve boşanmış ailelerin ilköğretim çağındaki 7-12 yaş çocuklarının benlik algıları ve kaygı düzeylerini açısından çatışma yaşamayan ailelerin çocukları ile karşılaştırılması | |
dc.title.alternative | This study attempted to investigate the differences between anxiety and self esteem level of children who experienced conflict in the family, who experienced to live with one parent family and who live with two parent family live in harmonies way | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Psikoloji Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Divorce | |
dc.subject.ytm | Divorced families | |
dc.subject.ytm | Conflict | |
dc.subject.ytm | Self perception | |
dc.subject.ytm | Anxiety level | |
dc.subject.ytm | Anxiety | |
dc.subject.ytm | Primary education | |
dc.subject.ytm | Comparative analysis | |
dc.subject.ytm | Primary education students | |
dc.subject.ytm | Psychology | |
dc.subject.ytm | Development psychology | |
dc.identifier.yokid | 418147 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | MALTEPE ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 296624 | |
dc.description.pages | 84 | |
dc.publisher.discipline | Gelişim Psikolojisi Bilim Dalı |