İlköğretim okulu öğretmenlerinin işe bağlılıkları ile moral durumları arasındaki ilişki
dc.contributor.advisor | Çetin, Münevver | |
dc.contributor.author | Başibüyük, Kutay | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T09:10:11Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T09:10:11Z | |
dc.date.submitted | 2012 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/664707 | |
dc.description.abstract | Resmi ilköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin morallerini bazı demografik değişkenlere ve işe bağlılıklarına göre incelemeyi amaçlayan bu araştırma 2009-2010 eğitim- öğretim yılında, İstanbul ili Anadolu yakasında beş ilçede (Ataşehir, Kadıköy, Ümraniye, Üsküdar ve Beykoz) yapılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, Kişisel Bilgiler Formunun yanısıra iki ölçme aracı, İşe Bağlılık Ölçeği ve Öğretmen Moral Ölçeği, kullanılmıştır. Bu iki ölçekte asıl uygulamadan önce geçerlilik güvenilirlik çalışması için ilköğretim okulu öğretmenlerinden oluşan 100 kişilik bir çalışma grubuna uygulanmış, uygun olmayan bir soru Moral Ölçeğinden çıkarılmıştır.Araştırmanın geçerlilik ve güvenilirliğini artırmak için her ilçede alt, orta ve üst sosyo-ekonomik düzeyden okullar seçilmesine özen gösterilmiştir. 25 ilköğretim okulunda görev yapan öğretmenlerden basit tesadüfî örnekleme yolu ile seçilen 582 öğretmen araştırmanın örneklemini oluşturmuştur. Araştırma, tarama modeline uygun olarak yapılmış ve veriler, bilgisayar ortamında ve SPSS istatistik programı kullanılarak çözümlenmiştir. Verilerin istatistiksel çözümlemeleri için; frekans ve yüzdelik analizler, ilişkisiz grup ?t? testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA), tek yönlü varyans analizinde anlamlı farklılaşma bulunduğu durumlarda post-hoc Scheffe testi ve tamhane gibi istatistiksel teknikler kullanılmıştır.Araştırmanın bağımlı sürekli değişkenleri arasındaki ilişkileri belirlemek üzere pearson çarpım momentler korelasyon katsayıları kullanılmıştır. Ayrıca adı geçen iki değişken arasında anlamlı bir ilişki bulunduktan sonra; bağımsız değişken olarak alınan moral özelliğinin; öğretmenlerin işe bağlılık özellikleri üzerindeki etkisini belirlemek üzere istatistiksel açıdan basit doğrusal regresyon analizi işlemi gerçekleştirilmiştirAraştırma sonuçlarına göre öğretmen moral özellikleri ile işe bağlılık arasında yüksek düzeyde ilişkiler bulunmaktadır. Öğretmenlerin moral özellikleri; işe bağlılık özelliklerini anlamlı derecede yorumlayabilmektedir. Yapılan analizler sonucunda; araştırma grubunu oluşturan öğretmenlerin ortalama değerden daha yüksek işe bağlılık özelliğine ve moral düzeyine sahip oldukları anlaşılmıştır | |
dc.description.abstract | This study which aims at examining the morale of the teachers who carry out duties in the public primary schools according to some demographic variables and their job involvement, was carried out in five districts of Anatolian side in İstanbul (Ataşehir, Kadıköy, Ümraniye, Üsküdar and Beykoz) in 2009-2010 academic year.For data collection, in addition to Participant Information Form, two data collection tools that are Job Involvement Scale and Teacher Morale Scale were used. Job Involvement Scale and Teacher Morale Scale was sent to elementary schools and applied to a group of teacher of hundred for validity and reliability testing. Having received feedback on the preliminary study, a question found unsuitable by the experts in the Teacher Morale Scale was excised.In order to increase the validity and reliability of the study, these schools were chosen deliberately from every rung of the socio-economic ladder. Sample of the study is formed 582 teachers who works in 25 schools are choosen by simple random sampling. The research was done according to the scanning model and the data was resolved by computing and using the SPSS statistics program. For the statistical analysis of the data, frequency and percentage analysis, independent groups t-test and one-way analysis of variance (ANOVA) were used. However, if significant differences were seen at the one-way analysis of variance, statistical techniques such as post-hoc Scheffe test and Tamhane were used.Pearson multiplication moments correlation coefficients are used in order to determine the relationships between the dependant continuous variables of the research. In addition to this, after finding a meaningful correlation between two mentioned variables; statistically simple linear regression analysis process is performed in order to determine the influence of the teachers on their job involvement characteristics.According to the results of the research, there are high-level correlations between the morale characteristics of the teachers and their job involvement. The morale characteristics of the teachers interpret their job involvement characteristics significantly. As a result of the analyses performed; it is understood that the teachers who form the research group have little higher job involvement characteristics and morale level than the average value. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | İlköğretim okulu öğretmenlerinin işe bağlılıkları ile moral durumları arasındaki ilişki | |
dc.title.alternative | The relationship between the morale and job involvement of teachers who carry out duties in the public primary schools | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Job involvement | |
dc.subject.ytm | Morale | |
dc.subject.ytm | Primary education teachers | |
dc.identifier.yokid | 424647 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | MALTEPE ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 314075 | |
dc.description.pages | 131 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |